Bukediskussion väckte fundering

Sv: Bukediskussion väckte fundering

:angel: Kan inte låta bli men... :angel:
Om du däremot kommer och säger att du är instruktör och är på 'den och den' nivån och vill öva på en svårare klass - än du är förberedd på får du problem. Och du får absolut problem om du börjar argumentera emot, och kommer med ursäkter.

Men den behandling du får aV Kottas kan du välja lite själv.
Alltså här låter det som att den som blir mobbad och kränkt har sig själv att skylla. :crazy:
Och visst får man ett annat bemötande om man är arrogant, helt klart. Så är det ju med alla, överallt.
Men man kan ALDRIG rättfärdiga kränkningar med "för att den gjorde si och så". Det funkar inte så.
På nån antivåldssajt stod det så bra uttryckt att "varje individ är ansvarig för sina handlingar OAVSETT PROVOKATION".

Så. Nu borde väl jag också sluta missionera. :D :angel:

Men det är väldigt intressant, som någon skrev ovan också; att en person med en viss status "kommer undan med det". Dvs får vara hur j-lig som helst (i klarspråk) bara för att man har en viss position inom en grupp.
På det viset är hästvärlden ganska lik religiösa kretsar, där det också är väldigt vanligt med dehär fenomenen.

folk i den ställningen att de ska påverka/utbilda andra, borde lära sig att ta folk, (dessutom betalar de för tjänsten) och få dem MED sig i stället för att idiotförklara dem och tycka att de är en påse nötter för att de inte kan rida.
Här håller jag med alldeles otroligt mycket. Det handlar ju inte bara om denhär tränaren, utan lika mycket om andra.
Varför ger vi gudastatus åt tränare? Varför låter vi dem agera allsmäktigt och bryta sociala regler? Är det för att vi själva har narcissistiska behov gentemot tränaren, att lyfta fram oss själva genom att vara "bästis" med tränaren eller "ha ridit för den och den"? Och då gör det liksom inget om man blir behandlat som skit... :crazy:
Tillägg: Jag tror ju också att det ofta är så att tränaren görs till något som hän inte vill vara. Tränare äter och bajsar de också. Och de kan inte flyga.

Senast ändrad:

Men för min del har de tuffare instruktörerna, som varit stenhårda, och som man varit en aning rädd för nästan, nåja, i alla fall inte vågat säga emot hur som helst, fått mej mest framåt.
:D Här brukar det kallas (horse) management by perkele. Det är inte modernt längre. :D
Nej allvarligt. Här har det ju varit mycket "håll käften och rid" och tränare som har kastat träskor efter hästarna osv osv. Det finns många som har vänt sig emot det nu, och jag tror att det har blivit en "kritisk massa" som har fått trenden att svänga.
Jag vill INTE tillbaka till (horse) management by perkele. Någonsin.
Det finns mer civiliserade pedagogiska metoder. ;)

:D Här brukar det kallas (horse) management by perkele. Det är inte modernt längre. :D
Nej allvarligt. Här har det ju varit mycket "håll käften och rid" och tränare som har kastat träskor efter hästarna osv osv. Det finns många som har vänt sig emot det nu, och jag tror att det har blivit en "kritisk massa" som har fått trenden att svänga.
Jag vill INTE tillbaka till (horse) management by perkele. Någonsin.
Det finns mer civiliserade pedagogiska metoder. ;)

japp, fast härikring så finns det tydligen ändå ngn sorts svensk (antar jag att det är), fascination med att få skäll å det grövsta, och anses nästan lite "coolt" att man tränar för sådana. Finns en mkt känd tränare härikring som är officiellt ökänd för att gapa gorma och förödmjuka sina elever, och det är liksom "OK" i folks bok. fattar inte det faktiskt.

sen å andra sidan behöver svenska ryttare lära sig ta kritik bättre, om du frågar mig rent allmänt.... många vill inte höra ngt annat än bra och bättre och har mestränare som aldrig vågar andas om att ge ryttaren en verklighetsbild av sig själv, utan ryttarna tror de ligger på nivåer de ej ligger och har tappat verklighetsperspektivet.

F - spell and grammarcheck your english :D

Men då måste jag säga att

Ja K har ett något omodernt ordval, - men det är inte fråga om någon bullying.

Nu tycker jag du går för långt. För nu utmålas Kottas nästan som djävulen själv, och andra hänger på med sina erfarenheter som inte har med honom att göra alls. Vid det här laget är han ett monster....

En bully är ute efter att suga kraft från andra, en bully är aggressiv på ett personligt plan.
Nothing could be more far from it.

För jag har aldrig träffat en mer rättvis människa.
Inte en mer konsekvent.
Jag har aldrig träffat en hästmänniska med mer integritet.

Nu blir det så att gammalt bagage överförs på Kottas

Har man mycket i bagaget läser man ju in saker.

Om han vore mobbare så skull han ju vara ute efter någon och då skulle han ju vara upprörd. Så är inte fallet det är bara yvigare gester och ett annat språk, och så fort någon försöker kommer berömmet, men en mjuk stämma.

Det gör inte en bully.

Det handlar faktiskt inte om mobbning utan det handlar om att sätta press för en bättre prestation.
Människor är olika, en del anser sig behöva den där pressen. Därför rider de för honom igen och igen och igen.

Varrför krävs det av Kottas att han är Perfekt?

Hur kränkande blir detta för Kottas? Att bli utmålad som något han faktiskt inte är.

Hur kränkande blri det för mig - att min tråd utmynnar i detta. Jag har redan sagt att jag håller med om det olämpliga i ett visst ordval. Men denna tråd tar ju upp all ondska i hela världen.....
Och Narcissist NEJ.

enough is enough already!

Rullar det på i svartmålning ( för det blir det när det diskuteras träskor och bullying i samma andetag ) så ber jag moderator ta bort tråden.

förlåt fröken :o
- det var ju inte alls kränkande att få en knäpp på näsan -nej :angel:

så skulle inte kottas göra - utan han skulle fråga

Why did you spell Judge vith two D?

lite snällare faktiskt...

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju i sig lite narcisstisk - och dessutom svenskt att förvänta sig att tränare skall fylla våra behov - och vara som vi vill ha dem...

Och med det så vill jag bara säga att man kan inte missionera bort narcissism - man kan bara var uppmärksam mot sin egen - och sprida en egen hållning och integritet som ringar på vattnet...

Jag har själv varit utsatt, och råkat riktigt illa ut.
Men tar jag upp det här så använder jag ju bukes allmänna diskussion för mina behov - och då blir ju det narcissistiskt...

Fredrik_ , nu har du missförstått mig! :cry:
I mina senaste inlägg har jag inte alls diskuterat Kottas, utan olika fenomen kring tränare överlag. Jag ber om ursäkt för att jag spann iväg så långt. Och narcissismen jag tog upp härrör till RYTTARNA, alltså eleverna. Att vi som elever har narcissistiska behov när det gäller tränarna, som inte är gudar och som oftast inte ens vill bli betraktade som sådana. Men som får orealistiska förväntningar på sig osv.
Inser att det borde blivit en annan tråd. Ber ödmjukast om ursäkt.
Jag försökte att debattera sak och inte person, men tycks ha blivit missförstådd. Läs mina inlägg noggrant igen och se om du kan skönja hur jag menar.
Själv tycker jag att det tydligt framgår (genom citat o dyl) att det är SAKEN och inte människan (K) som jag debatterar här längre fram i tråden. Det är ju inte bara Kottas detta gäller. Det gäller många herrans tränare och många herrans elever. Det gäller osunda fenomen i hästvärlden överlag. Men som sagt, det borde bli en annan tråd (ska se om jag orkar starta nån sån).
Frid, vännen! :love:

Det är inte inte innehållet utan placeringen av diskussionen - för det har inget med tråden att göra.

Så starta tråd du jag hänger på. :)

Fridens liljor :love:

Skönt att höra! Jag ska omedelbart föra vidare diskussionen i ny tråd och beklagar att jag drog iväg denna tråd till fel diskussion (men den blev intressant i alla fall! :o ). Jag blev lite carried away, för det är saker jag har funderat mycket på. Ber än en gång om ursäkt. :bow:

Jag vet inte men har du någonsin varit i Tyskland och tränat? Det är exakt likadant på Conrad Schumakers träningar och då talar vi om etablerade svår klass ryttare som gråtandes har lämnat träningarna för att dom inte ÄR den svårklassryttare dom trodde dom var.

Svårklassryttare i Sverige och svårklassryttare i Schumakers öga och säkerligen Kottas ögon är inte riktigt i närheten av varandra.

Man får nog vara rätt tuff själv i psyket och verkligen veta sin plats om det skall fungera, saken är att tex med Schumaker han har inga som helst problem med dom ryttarna som rider lätt/msv klass och som är medvetna om sina fel och brister.

Det är lite speciellt och inget vi är direkt vana vid i Sverige, kräver man respekt som elev får man nog hålla sig till att träna för ortens tränare helt enkelt , till dessa kommer du för att verkligen verkligen vilja bli bättre

Jag spinner vidare på detta.

Som jag upplever Kottas så ställer han sådan frågor

What are you doing? this is not a cirkel - a circel is round!

Det är inte mobbning utan en retorisk fråga.

Retoriska frågor ställer man för att medvetandegöra.

Eftersom ryttare faktiskt är chefer - som delar ut instruktioner - så är det viktigt för resultatet att chefen är medveten om vilka instruktioner han ger.

H*n förstår kanske sin personal bättre, framförallt deras reaktioner om han blir meveten om vilka motstridga instruktioner h*n ger.

H*n blir inte medveten om h*n serveras svaren på en bricka
H*n blir meveten om h*n börjar tänka - komma till insikt

Många ryttare rider samma fel gång på gång utan att tänka på att varje steg på hästen utbildar den antingen rätt - eller fel :sad:

Eftersom vi sitter på en annan levande varelse så betalar den priset varje gång vi gör fel. För vi maskerar våra fel med tygel och sporre.

Även om alla gör så gott de kan - så ser jag sällan någon medvetenhet om att det faktisk inte är hästen som inte går på en rund cirkel...utan att det är ryttaren själv som inte rider en rund cirkel.

Utan (kropps) medvetenhet, och medvetenhet om vad vi gör och hur det påverkar hästen så kommer vi ingenstans.

Ja Sally swift är mer pedagogisk - hon går den mjuka vägen.

Hur många grand prixryttare har hon?
Frågan är om man kommer till Grand Prix - genom att bli struken medhårs.

Jag tror det krävs mer disciplin - än vad vi är vana vid

Kan som information också komma med skvallret, att en del av deltagarna normalt red för Andreas Hesse. (panledebatten Västerås) och tyckte Kottas var en bris i jämförelse

som gråtandes har lämnat träningarna för att dom inte ÄR den svårklassryttare dom trodde dom var.

Svårklassryttare i Sverige och svårklassryttare i Schumakers öga och säkerligen Kottas ögon är inte riktigt i närheten av varandra.

Dubbelt exakt!

:bow: :bow:

as Kottas would have said - No problem :)

fio, jag tar mitt svar till dig med mig till tråden på gnägg så slipper vi gnälla sönder Fredrik_s tråd!

förlåt fröken :o
- det var ju inte alls kränkande att få en knäpp på näsan -nej :angel:

så skulle inte kottas göra - utan han skulle fråga

lite snällare faktiskt...

äsch - var inte så snarstucken! Hade jag ställt det som en fråga hade du stensäkert antagit att jag var sarkastisk eller ngt annat istället. Jag reagerar på felanvändning av språk punkt slut, eftersom jag använder engelska lika mkt som svenska. sen är jag också perfektionist och anser att om man väljer att använda så ska det vara rätt :D Det var en sido kommentar och inte alls primär ö.h.t som du förhoppningsvis förstår.

jag förstår det

Det var mest ett konstaterande, att det förekommer lite till mans

vill du prata kommatering, redigering av text, osv.? :angel:

Inte jag - det är inte så viktigt för mig

What are you doing? this is not a cirkel - a circel is round!

Det är inte mobbning utan en retorisk fråga.

Ja det är såna frågor som får mej att göra volten rund nästa gång:o

Jag tycker det är bra, jag är en slarvig människa (bla) och såna tränare får mej att inte vara lika slarvig. En riktig dressyrryttare måste vara noggrann, därför jag inte är en sån, bland annat.

Kanske vi som är lite äldre är mer vana vid den typer av ridlärare/tränare/,lärare öht. :confused: Man får lära sej vara ödmjuk och noggrann. Det är inte helt fel.
Man måste inte strykas medhårs jämt, vad är det för mentalitet att man alltid måste må så himla bra hela tiden av allting:crazy: '

Man kommer väl för att lära, inte visa hur duktig man är:confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka