Bukediskussion väckte fundering

Sv: Bukediskussion väckte fundering

nej det var därför det var en sidokommentar i ett långt utlägg om annat. men du är nu inne på 4:e inlägget att göra en stor sak av det, så jag lägger ner helt.

Håller med Flashlight och det jag skrivit tidigare ang. att jag tycker ryttare förväntar sig lite mkt daltande från tränare tyvärr. visst, pedagogik är en förutsättning om man skall vara sträng och kritisera, men många verkar inte ens kunna hantera det. utvecklas gör man väl under lite press och disciplin - men jag är väl en gammal konservativ kärring som tycker det.

Senast ändrad:

nej det var därför det var en sidokommentar i ett långt utlägg om annat. men du är nu inne på 4:e inlägget att göra en stor sak av det, så jag lägger ner helt.

Håller med Flashlight och det jag skrivit tidigare ang. att jag tycker ryttare förväntar sig lite mkt daltande från tränare tyvärr. visst, pedagogik är en förutsättning om man skall vara sträng och kritisera, men många verkar inte ens kunna hantera det. utvecklas gör man väl under lite press och disciplin - men jag är väl en gammal konservativ kärring som tycker det.

Som jag då:idea: :p (gammal konservativ kärring alltså)

Inte jag - jag utvecklas av målfokusering och motivation. ÄVEN fast jag är en konservativ kärring :rofl:

Negativ motivation för mig är press - tex på jobbet där deadline är snart.. men det är ingen positiv motivation/stress/målbild. (så tycker jag inte heller att jobbet är speciellt utvecklande för mig längre heller.. :angel: )

Att ha en ridlärare som gapar och skriker får mig att antingen känna mig som en 5 årig odugling, eller så blir jag bara irriterad över att människan inte kan förmedla sig ordentligt och då försvinner respekten..

Att ha en ridlärare som gapar och skriker får mig att antingen känna mig som en 5 årig odugling, eller så blir jag bara irriterad över att människan inte kan förmedla sig ordentligt och då försvinner respekten..

fast nej, jag pratar inte om gap och skrik. jag pratar om ganska tuffa krav och disciplin, dvs tuffa förväntningar på att eleven tränar, utvecklas och jobbar på i arbetet.....

*KL*
Det skulle vara kul att höra från några som har ridit för Mäster själv.

Han har väl ngn kurs i norrbotten o på ngt mer ställe.
Finns det inga bukeister som har DELTAGIT till HÄST?

Eftersom jag "socialized" en hel del, med mannen i fråga, så tycker jag att jag kan uttala mig att just hans sociala förmåga är det inget fel på - tvärtom.

Däremot är det väl allmänt känt att han får spel på elever som saknar disciplin och ödmjukhet.

Framfallt får han spel på människor som drar hästen i munnen, och använder sporrar _istället för_ att ge korrekta
*sits(position)
*vikt
*skänkel och
*tygelhjälper

Rätt svenskt tror jag att förvänta sig att Mr Kottas skall anpassa sig till vår kultur - och inte vi till hans...

Har ju ridit några lektioner för en tränare som jobbat nära inpå Kottas och han är av en lite annan åsikt vad gäller Kottas sociala kompetens.... Har även jag sett en clinic med Kottas och att säga att han är ödmjuk är att ta i. Därmed inte sagt att han inte är duktig.

Desmond O`Brien är bättre. Han är pedagodisk & noga med detaljer. Samt han är väldigt rolig & otroligt trevlig.

JAg har sett Kottas, visst han är kompetent men har svårt att ta hans om sina elever på ett bra sätt så dom får självförtroende. Det är väldigt tråkigt.

Hej!

Litt norske tanker omkring Kottas. Kanskje det er av interesse.

Var på siste kurs på Nobynäs. Som åskådare, inte ryttare. Nästa år, kanskje, om jag tror jag kan forsvara mitt nivå.

Her er min idé om Kottas:

Kottas er den mann som i SRS´ historia snabbast har klarat av utbildningen, och han är den yngste överberidare der noensinne. Det kan være verdt å ha dette i minnet når man snakker om Kottas. Videre er han utdannet GP- FEI- dommer, og sitter i Global Dressage Forum. Jeg skal ikke si følgende som et faktum, men heller fråga; Finns det noen mer merittert rytter/instruktør i verden?

Litt om instruksjonen;

Jeg har aldri sett noen så konsekvent instruktør. Ikke dermed sagt at det ikke finnes instruktører som tar seg av sits på en bedre måte, men "consider this"; Han forlanger minimum MB- nivå på deltakerne, og kan derfor forvente at de er på det nivået. (Og kanskje tom på Europa-MB nivå, ikke Norsk eller Svensk?)

Han sier ifra om hva som mangler i sete og balanse, og ber rytteren finne noen som kan hjelpe h*n med det. Han tar seg ikke selv tid til å korrigere sits i all evighet, nettopp av hensyn til rytteren; Retorisk spsm; Hvor mange sitsfeil kan man korrigere på fire timer?

Han vil ikke kaste bort tid på å fortelle rytteren at hesten går i feil galopp eller andre selvfølgeligheter.

Kottas måte å instruere på gjør rytterens sits, hånd, sjenkel, og vektfordeling bedre, fordi han hjelper rytteren med å få hesten til å gå mer korrekt, slik at rytteren bedre kan kjenne og gjenkjenne hva som er riktig. Det blir åpenbart når Kottas instruerer. Til og med en stakkars åskådare lærer enormt, Pga hans integritet.

Integriteten opplever jeg som Kottas sterkeste kort.

Mobbing opplevde jeg aldri. Jeg opplevde sterk kritikk av feil som er farlige for rytter og hest. Sterk kritikk av feil som er skadelige for hesten. Sterk kritikk av urettferdighet. Men aller mest; Sterk kritikk av inkonsekvent bruk av hjelperne!

INTEGRITET.

Pelle

Jag undrar varför spanska ridskolan överhuvudtaget ska påvrkas utav tävlingsdressyren?

Vad har dom med det att göra? och varför ville dom införa det? När grand prix ekipage rider i fyrtakt i varje galopppiruett? eller det gäller kanske inte dom själva eller?:)

Men dom kanske också går ner på kvaliten och gör mer show ridning numera.. inte vet jag... men varför ta bort svåra moment som kräver styrka smidighet samling och lydnad och göra mycket enklare saker och säga att det är det korrekta?

-Med en sådan man (meritmässigt) som instruktör kan jag bara gissa att jag skulle lägga ner alla intensioner till protest mot ev. kritik. Och bara ta emot och lägga all kraft på att lyda!:D

men för de instruktörer jag fått order av tidigare har det hänt att logiken totalt misstämt och man känt ett stort behov av att ifrågasätta både tillrättavisande och beröm.
-Tränaren har då förmodligen missat i sin konsekvens eller i sin förmåga att förmedla en röd tråd och logisk utbildningsföljd.

Om man ifrån början accepterat tränarens metoder och logik, och törs lägga sig själv och sin hästs välbefinnande i deras händer, då blir nog utvecklingen snabbast.

De jag känt behov av att argumentera med mitt i ett pass, de har haft ganska vitt skilda grundtankar om vad som är viktigt eller kanske inte lyckats formulera sina mål så jag fattat.

Skräckexemplet var en westerntränare som helt utan att veta någon bakgrund, efter fem minuters ridning totalt sågade allt jag gjorde, skrattade och med hög röst faktiskt hånade mig o hästen inför gruppen av människor vid sidan om, utan att först förklara vad hon ville med passet eller försöka rätta oss. kritiken gick direkt ut till publiken, kanske för att få statuera ett exempel, på vår bekostnad..

-Det var det absolut värsta man kunde göra att si och så.
(nyss inriden lånad häst, red för att fylla ut en plats på kursen)
Där jag spontant var försiktig skulle det bankas och härdas.
Där jag ville ta igenom förhållning skulle det släppas en halvmeter tygel osv. Då jag tyckte unghästen varit duktig skulle jag bokstavligen hålla käft för att inte den skulle tro att det dög... osv

Hm.. Kontentan är, kolla upp om du håller med om tränarens metoder och filosofi innan man utsätter sig för frustration på hög nivå.

så kan man ju tycka om man vill, och tolka det angående fyrtakten.

Såsom jag skrev; så skall SRS vara en kvalitetsgarant för framtiden, de skall ha samma höga standard som FEI's regler (sedan att alla inte lyckas rida efter dessa regler är en annan sak - och en diskussion som inte hör hemma i denna tråden) OBSERVERA DETTA - gör en ny tråd då

Mer intressant tycker jag är att de på SRS aldrig rider ( eller har) ridit skolgalopp och terre a terre eller baklänges galopp....

Undrar hur de gör på andra institut - ni som har kontakt med Carde Borba???

Man får ju intreycket av att Terre a terre, skolgalopp och baklänges sidledes, är en del av den högre skolan...

men så alltstå inte på SRS

Det jag tycker är intressant med Kottas är ju att han faktiskt har blivit utsedd till chef på plejset SRS i Wien, OCH är utbildad Grand Prix domare, och invald medlem i Global Dressage forum.
Hedersmedlem i Allege Ideal

Kottas är altså inte ett UFO utan har cred i alla läger ( bortsätt från på buke då förståss :p )

Till skillnad mot en och annan kuf -som hittar på sin egen sanning -och inte har cred i större sammanhang.

(ingen speciell i åtanke, men för mig är det viktigt att en tränare får "godkänt" inte bara sig sig själv :o och sina anhängare)

Senast ändrad av en moderator:

Vänta lite nu! I början av den här tråden står det att man på SRS tidigare ridit fyrtaktsgalopp = skolgalopp men inte gör det längre pga FEI s regler, är det månhända likadant med tex terre terre?
Om de nu ska bevara kvaliteten i dressyren så är det ju en katastrof :eek:att dom rättar sig efter FEI s regler och inte efter hur det har varit förr. Om man hela tiden rättar sig efter nya regler så är ju ordet bevara fel använt!!

Dina reflektioner stämmer väl överens med vad jag upplevt i mitt yrke. Då vi har haft work-shopledare från Norge eller Finland, så har det funnits en helt annan rakhet i kommunikationen - mindre "dalt", om man får uttrycka sig så.
Mindre tanke på vilka psykologiska konsekvenser kritiken kan ha, mer ärligt om man så vill; på gott och ont.
Är man ödmjuk inför vissas kunskaper kan man ju lära sig mycket av ett sådant tillfälle. Och sedan är det upp till en själv vad man vill ska få stanna, och vad som ska ut ur andra örat...
Men jag har också varit med om personer som varit alltför socialt inkompetenta (tom slagit deltagare på kurser) för att det skulle vara möjligt att genomföra en meningsfull work-shop.

Det jag tycker är intressant med Kottas är ju att han faktiskt har blivit utsedd till chef på plejset SRS i Wien, OCH är utbildad Grand Prix domare, och invald medlem i Global Dressage forum.

Kottas är altså inte ett UFO utan har cred i alla läger ( bortsätt från på buke då förståss :p )

För att få cred i alla läger kanske man behöver följa FEI på ett annat sätt än vad man behövde göra på 1600-talet.. då man i första hand var intresserad av att överleva en närstrid till häst..?

Nej så står det inte - för all fyrtaktig galopp är inte skolgalopp :devil:

en galopp är oftare fyrtaktig för att den inte är samlad alls :o

Läs ordentligt aldrig skolgalopp aldrig terre a terre

På 1600 - talet var hästen ett redskap
FEI fanns inte då :crazy:

FEI's regler är till för att hästen skall utbildas på ett sunt och hållbart sätt (till skillnad för att vara ett redskap och som sådant se till att ryttaren överlevde i sitrid)

så kanske FEI är mer till för hästen - än stridskonst :p

( sedan har vi kanske en del problemet med uttolkandet av FEI's regler, vissa krafter vill ändra reglerna idag, men det kommer nog inte att gå.....)

Ja spanska ridskolan har utvecklats sedan 1600 - talet.
Tur är väl det med tanke på utrustning och metoder

Hela samhället har utveckalts - Gud ske lov

Touché! :D

Då missförstod jag nog dig, kan du då förklara närmare vilken slags fyrtaktig galopp de tidigare red på SRS var det en snabb framåtgalopp så kallat fyrsprång eller red dom tidigare så dåliga galopper att de inte var taktmässiga?:confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka