Bufflig unghäst!

Fashionistan

Trådstartare
Jag hjälper till med ett underbart 3:årigt sto :) Hon är perfekt förutom att hon är så grymt bufflig med huvudet när man tex ska spänna tränset och när man skall hålla henne (om någon skall sitta upp ex) Detta är hur jobbigt som helst och är väldigt irriterande då hon bara lyssnar för stunden och gör om det efter 5 sekunder igen :confused:

Hur kan man jobba bort detta?

Sv: Bufflig unghäst!

Putta tillbaka och säg nej bestämt, direkt när hon tänker tanken att buffa till dig.

Låter du henne genomföra "hela buffen" och sedan säger nej, så kommer du inte åt henne på samma sätt, plus att det blir uppenbart för henne att hon får dig ur balans. Det ger henne något att spinna vidare på som hon i värsta fall kommer att utnyttja i andra situationer.

Och självklart gäller det att vara superkonsekvent! ;)

Putta tillbaka och säg nej bestämt, direkt när hon tänker tanken att buffa till dig.

Låter du henne genomföra "hela buffen" och sedan säger nej, så kommer du inte åt henne på samma sätt, plus att det blir uppenbart för henne att hon får dig ur balans. Det ger henne något att spinna vidare på som hon i värsta fall kommer att utnyttja i andra situationer.

Och självklart gäller det att vara superkonsekvent! ;)

Jo exakt så gör vi! Direkt när hon ska göra det! Men hon fortsätter :(

Jo exakt så gör vi! Direkt när hon ska göra det! Men hon fortsätter :(

Då tycker hon ju uppenbarligen inte att det är värt att bry sig om. ;)

Min unghäst Elvira var likadan, och hon höll på ett bra tag, men det vet jag beror på att jag inte orkade vara superkonsekvent i alla lägen. :o

Kombinera med ett ljud hon tycker är otäckt istället för "nej", kanske? Elvira avskyr fräsande ljud, typ kardborrar och liknande, så ett snabbt "sssscch" har större inverkan på henne än arga ord. :D

Du kanske även behöver göra dig lite vassare och hårdare när du puttar tillbaka? Man behöver inte göra stora rörelser och banka på hästen det värsta man kan, (det har sällan önskad effekt) det kan räcka med att vinkla fram knogarna och spänna emot med armen i rätt ögonblick så att det känns lite mer när hon puttas.

Då tycker hon ju uppenbarligen inte att det är värt att bry sig om. ;)

Min unghäst Elvira var likadan, och hon höll på ett bra tag, men det vet jag beror på att jag inte orkade vara superkonsekvent i alla lägen. :o

Kombinera med ett ljud hon tycker är otäckt istället för "nej", kanske? Elvira avskyr fräsande ljud, typ kardborrar och liknande, så ett snabbt "sssscch" har större inverkan på henne än arga ord. :D

Du kanske även behöver göra dig lite vassare och hårdare när du puttar tillbaka? Man behöver inte göra stora rörelser och banka på hästen det värsta man kan, (det har sällan önskad effekt) det kan räcka med att vinkla fram knogarna och spänna emot med armen i rätt ögonblick så att det känns lite mer när hon puttas.

Ja jag får väl börja öva på att låta som en sprayflaska :rofl:, hon avskyr tex pälsglans och flugmedelsflaskeljudet !

flytta på henne. du behöver inte röra henne, utan höj armarna och gå mot henne, gör dig så stor som behövs för att hon ska flytta sig från dig. hon ska respektera dig och det gör hon inte om hon buffar utan att "fråga" först. när hon backat så fortsätter du med tränset, och fortsätter hon buffa så flyttar du bort henne igen. tills hon kommer på att det blir jobbigare att buffa på dig än att stå still.
sen skulle jag träna på det lite överallt. att hon inte får gå hur nära dig som hon vill, att hon respekterar var dina gränser går och att hon ska hålla sig utanför dem.
så gör jag, och min häst buffar aldrig på mig längre. men självklart så gosar vi mycket men då är det båda som ska säga att det är okej, hon ska inte bara komma och ta för sig.

Ja detta var nått! Jo självklart ska man gosa och ibland får man ta att dom är lite klumpiga (som min 07) :love: Men det är just när hon blir sådär istadig och kör sidan av huvudet rätt på en, gör ont och är irriterande då det är ett av mina grundkrav, en häst skall kunna stå stilla och inte "buffla" när man hanterar den.

Så var min 2-åring förut med. Vi tränsar henne inte ännu, så där har jag ingen erfarenhet, men grimman fungerar bra att ta av och på, likaså tömkörningsgjord o dyl. Hon var väldigt bufflig även i hagen och testade oss jättemycket. Hon försökte även jaga och bitas samt vända upp baken.

Vi har tränat massor på att stanna och backa. Börjar hon rusa vid promenad eller "buffla". Så backar jag henne. Även när hon är uppbunden utanför eller i stallet. Det har gjort henne uppmärksam på mina kommandon och numera kommer hon direkt mot mig i hagen, men stannar en halvmeter ifrån tills jag klappar henne och tillåter henne komma närmre.

Själva backandet är inte ett straff, men ger henne signal att lyssna och lyda. Beröm direkt är viktigt. Ju mer "bufflande", desto längre får hon rygga, så att jag har henne med mig, inte emot mig. Luddigt?
Detta funkar jättebra för oss i af. Lycka till!

Detta är en unghäst som du har och då behöver du vara bestämd, annars kommer inte detta att sluta utan fortsätta med åren. Säg till henne bestämt när hon gör detta. MVH Mikaela

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 514
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 300
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka