Bufflande unghäst, gjorde jag rätt? Tips önskas.

Anastacia

Trådstartare
Har fått in en ny inaccordering i mitt stall som jag ska hjälpa till med (blir ju det automatiskt också när det är jag som sköter in/utsläpp osv). En underbar häst på många sätt MEN att komma ut i hagen är en pärs.
Och det börjar när man öppnar boxdörren. Han i stort sett kliver över mig. Och att få på grimman, ja man får kasta lite lasso ;) (för att överdriva), att det är svårt att ta på grimman är ju för att han är överallt och bara ska UT.
Jag fick bli riktigt arg innan han backade bak så jag fick på grimman, sen fick jag bli riktigt arg igen innan han backade bak när han höll på att springa över mig när väl grimman var på.

När väl allt satt på plats så fick han inte gå ut ur boxen förens han hade lugnat ner sig, stod stilla och hade sänkt huvudet lite.
Såhär kan vi ju inte ha det varje morgon och nu har han inte varit jättelänge i mitt stall så det är säkert viss stress över det fortfarande. Men kan man göra på något annat sätt?
Varken jag eller ägaren vill ju att han går över oss och det betyder ju också att han inte respekterar oss.

Tips på fortsättning. Var det bra som jag gjorde eller bör jag göra på något annat sätt?
Tips på övningar för att få honom att respektera "mina" gränser.
Har bara tränat NH med vuxna hästar förut och då har inte bufflandet varit något stort problem.

Sv: Bufflande unghäst, gjorde jag rätt? Tips önskas.

Jag tycker att det du gjorde var alldeles rätt! Man måste visa hästen att så gör man bara inte.
Dom måste respektera människor.

Jag förstår att detta måste vara jobbigt att gå igenom varje morgon men någon gång måste han väl fatta?

Du kan inte ha hästarna på lösdrift? Men det klart, det löser ju inte problemet. Problemet kvarstår. Nej, vad jag kan se så får du nog fortsätta.

Du/ni kanske skulle träna mer NH med pållen?

Nej att undvika problemet helt är ju ingen bra lösning.
Ja jag skulle behöva bra NH övningar till honom. (till oss :p) Har gått på kurser med andra hästar men då har de varit vuxna och aldrig haft det här "problemet".
Han är ganska okänslig också så det är att ta i ordentligt både med röst och kropp för att få honom att backa, borde finnas ett bättre sätt tycker jag.

Har du funderat varför han är så bufflig då?

Har han stått inne länge? Så han har massor av spring i benen?
Är han jätte hungrig och vill komma ut och få i sig mat?
Får de andra hästarna gå ut före och han blir stressad pga det?

Ibland kan små detaljer som dessa göra hästen onödigt stressad...

Måste ju inte vara att hästen rent av är dåligt uppfostrad tänker jag, även om så kan vara fallet och då måste man självklart lösa det :)

Han är stressad och vill ut. Inget elakt buffel. :) Men jag tycker inte att han ska springa över mig för det. Hade jag varit en ledarhäst har jag mycket svårt att tro att han skulle göra det och om en häst inte accepterar det, varför skulle jag. Sen kan man ändra lite i sina rutiner och få bort mycket av stressen, vilken jag försöker göra, varierar med att ta ut honom först. Höt ligger inte alltid ute när han kommer ut osv. För att få bort stressen. Ofta får han dessutom lite hö inne innan vi går ut för att lugna innan vi går.

De står bara inne över natten, ca 10 timmar, så det är inget onödigt "innestående" heller...

Du får helt enkelt veva till honom så han häpnar när han kommer för nära. Efter 2 dagar ska han fatta, om han är normalbegåvad.

backa bak hästen varje gång han går fram mot box dörren, och beröm när han står stilla. stora unghästar är inte roligt att handskas med när de försöker ta sig så fort som möjligt ut i hagen. men upprepa och ha som rutin att då fort dörren öppnas så ska hästen backa 2 steg så du kommer in, och sen stå kvar där när du tar på grimman, att ge godis när du tar på grimman kan hjälpa till att ta bort hästens bufflande-giraff-fasoner(har haft hand om en unghäst på 180 som var överalt när man ledde honom och när man tog på grimman så var huvudet alldeles för långt upp, med godis så blev det så mycket lättare :D)

Jag har tränat detta mycket med min (nu) 4 åring.Köpte han som 2 åring ,relativt ohanterad. Han hade noll koll på vart man befann sig ,det är mycket bättre idag.Jag tog till mig orden "låt inte hästen flytta på dig" och började jobba utifrån det. Jag lärde även in "backen" med tryck på bogen börja med ett lätt tryck öka tills hästen reagerar släpp omedelbart osv.Du måste börja med att ta ditt utrymme.

Jag började med godis,men har slutat helt med det för oss gjorde det bara allting värre,han blev enbart fokuserad på godiset.;)

Hästar sover endast 5 h per dygn 2 ståendes och 3 liggandes. och det sprider de ut över dygnet. Så 10 h är väldigt länge för de att stå stilla. Deras ben mm är inte gjorda för det och för en unghingst med mycket energi borde det bli outhärdigt. Du har inte ute boxar, 90% av alla hästar blir bättre i ute box där de ser mer och inte är inne stängda som faktikst är helt i mot deras natur.

JAg tycker du gör bra som du gör att låta han vara inne längre tills han lugnar sej. Någon gång ger han sej. Fortsätt så...

JAg har lösdrift och alla mina hästar jag har haft har gått in vid minnsta värme och ställt sej där innne (många männiksor har ute sina hästar utan skydd på sommaren)

Dessa dagarna (jag bor i halland) här har vi haft storm och hagel skurar. Det har kommit mer regn under 1 månad som det brukar göra på 1/2 år. Då står de ute och vänder röven till och står utan skydd och trivs jätte bra med det. De kan alltid gå in i lösdriften där det finns strö och hö att äta...

Folk pinar alltså sina djur på sommarn när de står ute utan skydd. De pinar de inomhus i boxar flera timmar per dygn. De tar in de vid minnsta regn och blåst för att de tror att de mår dåligt, när de mår mer dåligt inne än ute.

JAg har haft både halvblod och kallblod på lösdrift och alla beter sej på samma vis fast de att de där olika gånger och inte ihop. Utan olika grupper, ledare vid olika tillfällen och alla beter sej på samma vis.

Folks äger då att de står bara där och vill in. Är det konstigt när de vet att de får mat inne? Då säger folk ja men de står bara på samma plats. JA men de får ändå stimulation av att se saker och de kan gå om de behöver det. Får de mat ute så står de inte där. Men kraftfoderet får de alltid inne och det är som att det ligger godis till oss där inne Då hade vi också velat gå in..

Jag brukar träna så att den som är jobbigast får vänta längst, både vid fodring och utsläpp. Den som krattar får vänta, den som står lugnt och stilla och väntar på sin tur blir belönad. Jag tar det som att 'nu får du ta och skynda dig unge!' varav jag svarar ' nej. jag talar om när du ska ut, inte tvärtom'.

en annan rutin du kanske skulle ändra är att inte ta på grimman i dörröppningen, så att han står halvvägs ut redan, dels är det lätt att bara gå rakt ut (utan grimma eller något att få tag i honom igen) sedan att om du går in och stänger dörren så finns det inte samma möjlighet att stövla över dig för att komma ut, utan han måste vänta tills du fått på grimman så att -ni- kan gå ut i hagen.

Nej jag tycker inte heller att hästen ska springa över dig ;)

Jag ville bara veta anledningarna till varför han gör det och det är ju inte ovanligt att anledningarna är flera.

Min häst tex blir knäpp om han står inne mer än 4h då har han massor av myror i brallan så därför får han inte stå inne mer än 4h i sträck ser ingen anledning till det då han blir stressad och börjar vandra osv.
Men det beror ju inte på bristande respekt för mig.

Men självklart måste ni träna på att hästen ska stå still, sänka huvudet så du kan ta på grimman i lugn och ro och du ska bestämma när han får gå ut.

Menar bara att man inte behöver göra det onödigt svårt för hästen :)

Nej har inga uteboxar och har ingen möjlighet att ha lösdrift pga av att mina hagar inte håller för det.
Hade gärna haft både och. Hade gärna haft dem ute längre också, men tyvärr så funkar inte det heller pga familjeförhållandet.
Det är en väldigt lugn och sansad unghäst i övrigt och verkar inte stressad av att vara inne.

Han är ganska okänslig också så det är att ta i ordentligt både med röst och kropp för att få honom att backa, borde finnas ett bättre sätt tycker jag.

Min var också okänslig,nu räcker det nästan att peka på bogen så flyttar han sig,innan så behövdes nästan en lyftkran! Han stog verkligen HELT fast,även om man puttade med hela sin vikt!

Fick hjälp av min vän,och vi gjorde så här: Ut på ridbanan i repgrimma, lägg tummen och pekfinger på vardera sida om strupen alldeles där halsen börjar från bringan,lägg ett tryck där och säg tex backa,(ställ dig lite snett,lite framför hästen),håll samma tryck hela tiden och vänta ut,i fall inget händer på ett tag så ta tag lite i grimman med andra handen utan att släppa det minsta på trycket,så fort han rör sig det minsta lilla bakåt,om så bara flyttar en hov 2 cm,så släpp direkt och beröm,samma sak igen,tryck,släpp,beröm. Kör ett par,fyra steg,sen går ni ett varv på banan,sen kör i igen.

Ingen ide att tjata backa,backa,backa,utan säg bara BACKA,på med tryck,och sen stå bara tyst och behåll trycket.

För att få han att stå still,samma där,ut på ridbanan,på med repgrimma och ett lite längre arbetsrep,säg tex ptrr,och lägg ner en del av repet till marken,du flyttar dig,och han kommer antagligen att gå efter,då upprepar du ptrr,samtidigt som du "flaxar" till med repet,brukar räcka med att flaxa en gång så reagerar dom,annars så är det bara att flaxa tills det tar stopp igen. Så fort han stannar,gå fram till HONOM,och ge beröm.

Nu är min kille bara ett år än,så jag kräver inte så mycket alls av honom per gång,man får ju se lite till ålder på hästen också hur mycket man kan jobba med detta.

Jag gör upp en plan innan,och sätter små små mål åt gången,sen när vi klarat det så ger vi oss,oavsett om det tog en minut eller femton.

Träna även samma visa med tryck tex bakom,mellan öronen,på med lätt tryck tills han sänker huvudet,släpp direkt,och massa beröm,tryck på halsen för att flytta huvudet åt sidan,tryck på rumpan för att flytta den,och tryck på sidan av magen för att flytta hela hästen,jag har gått från en betongklump,till en fjäderlätt häst att flytta nu,enbart med att jobba med tryck,och eftergift. Var dock väldigt uppmärksam på hästen,så att du nästan släpper samtidigt som hästen börjar tänka tex bakåt,att släppa när han flyttat sig är för sent.

Senast ändrad:

Man ska inte behöva bli arg, är emot skrikande och gormande (vilket många gör då de blir arga). Att bli arg ger som inget gott resultat. Däremot bestämd redan från början, visa tydligt vad du vill att hästen ska göra. Han ska kunna stå och vänta medan du sätter på grimman. Han får väl ha brottom ut i hagen, men ju mer brottom han har desto längre tid tar det, du stannar, berömmer då han står lugnt, går vidare. när det inte längre lönar sig att stressa så blir hästen lugnare och då går det snabbt och smidigt att ta ut å in från hagen. Du måste vara lugn å koncekvent, då lär sig hästen.

Jag gör lite olika med olika hästar, det som funkar bäst för dem (och ägarna ;)), vissa är lugnare av att inte behöva stanna, utan gå i samma tempo hela tiden, någon funkar bäst när den går själv, en annan känner tryghet att ha en kompishäst vid sin sida. det brukar märkas rätt fort vilket sätt som känns mest lämpligt. Är däremot alltid noga med hur jag själv är -nämligen lugn, trevlig att vara hos (inge kul att vara hos en tråkig lr arg människa) , tydlig och konsekvent.

Gillar heller inte att bli arg eller att behöva höja rösten, men han höll bokstavligen på att springa över mig och boxdörren har han försökt att spränga flera gånger vid sådana här tillfällen.
Inte helt lätt att hålla sig lugn när huvudet är som en flaxande gummiboll när grimman ska knäppas och han samtidigt vräker sig framåt, utåt. Då blev jag arg.

Bara allt är på och vi börjar gå, då är det inget problem längre.
Kanske lugnar han sig med tiden, har inte varit allt för länge hos mig, men vill ändå ha tips inför fortsättningen.

Fibusen:
Ja där har jag märkt är enda stället han faktiskt reagerar på när jag trycker och backar faktiskt undan. Det ska jag testa!

självklart ska du visa att det inte är ok att gå/springa på dig. Tkr det brukar räcka med att bara visa att "hallå här står faktiskt jag", bra att backa undan den delen som kommer på en, tex bogen, lr om hästen bara ska vara allmänt på fejset, jag menar om hästen bokstavligen kommer på en så backar jag hästen. det är ju skillnad på mysigt närgånget och när någon bara kommer på en hux flux. Så är det ju med människor oxå, kommer någon du inte känner så bra, så bakar du oftast va? Fast egentligen så ska man själv gå närmare den andra personen, med pondus lr vad vi nu ska kalla det. Då flyttar sig den andra personen istället. Lite så är det med hästar, fast betydligt lättare, de har inga baktankar utan är just vad de är -hästar.

Senast ändrad:

Vi har en sådan i stallet. En tvååring som i princip inte blivit hanterad. Stor, runt 170 hög och dessutom varit hingst till i förra veckan.
En ohanterad tvåårshingst är inte så kul att ha att göra med, vi har dessutom nästan bara ston i stallet.

Kan säga att efter att han sprungit in i mig, huggit efter mig etc. och sedan slitit sig, så åkte han på en smäll varje gång han kom farandes.
Räckte att bråka vid två hanteringstillfällen och nu går han snällt och lydigt för att han förstår att han inte kan bråka och ha sig utan att
det blir konsekvenser.

Inte så roligt att smälla till men han var riktigt farlig så jag resonerade precis som hans hagkompis
som ger honom en dänga varje gång han blir för påflugen och klättrar och har sig.

Men ta inte allt på en gång. Det är bara dumt att försöka rätta till för mycket, eftersom risken att man missar nåt är stor.
Låt hästen helt enkelt ha grimman på sig till att börja med, så kan du enbart koncentrera dig på att inte bli översprungen.
Sen, när den lärt sig att inte rusa ut, så tar ni nästa steg.

Att man går in i boxen och stänger dörren efter sig innan man tar på grimman (för de flesta är det bara att hålla i grimman så tråcklar de dit huvudet själv) istället för att stå med öppen dörr och sätta på grimman samtidigt kan vara en bra början. Då blir det inte lika inbjudande att springa över eftersom det inte finns ngn öppning ut.

så du menar att det är ok att bli översprungen? förstår inte vad du menar med "allt på en gång". Jag skulle aldrig lämna grimma på en häst över natten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 314
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 688
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 752
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar