Bufflande unghäst, gjorde jag rätt? Tips önskas.

Sv: Bufflande unghäst, gjorde jag rätt? Tips önskas.

Jag tycker att du gjorde alldeles rätt.
Man får helt enkelt vara hård emot hästen och inte acceptera att den går på en helt enkelt. Jag låter hästen aldrig gå närmare mig än ½-1 meter (beroende på häst). Bjuder jag in hästen till det eller själv går fram är det ok.

Fortsätt så som du har gjort så kommer hästen snart förstå.
När den är lugn och håller sig på "sin kant" så får den gå.

Gå in o stäng dörren, sätt på grimman. vänd åt höger ett varv- stanna- beröm gå ut.

ta den inte först men heller inte sist.

Varför är inte ägaren med o visar dig hur den hanterats?

Det skulle jag göra o för att inte få den terroriserad mot huvudet- NH.

Därför att ägaren precis har köpt hästen själv och har exakt samma problem med den som jag har och självklart jobbar vi tillsammans med problemet och självklart tar vi alla tips tillsammans. Hon läser här men har inget konto varvid jag skrev. :)

Vi har faktiskt gjort så som någon skrev, låtit grimman varit kvar, för att inte bråka med det direkt. Vi har jobbat mycket ut och in ur boxen. Att han inte får gå ut innan han är lugn osv. Nu är det ju lite väl tidigt att säga om det har gett stora resultat, men än så länge så fungerar det fint och han springer inte över oss när vi öppnar boxdörren, för tillfället... mer jobb krävs. Det känns ändå som att vi är på rätt väg. Jag kör med det vid in och utsläpp och ägaren vid resten av hanteringen. Men när det är fast så ska vi ta tag i grimtränadet, på och av med grimman så att det inte är något konstigt i det heller. :)

Bra att grimman får sitta- om man inte vet hur man sätter på en grimma på en nyinflyttad orolig unghäst an annat än att kasta på den.

vill man att hästen ska vara lugn så får man nog föregå med gott ex. o inte bli arg- för att man saknar erfarenhet.
Arg männsika gör hästen ännu mer orolig!

Om hästen får mat inne på morgonen ta med grimman och sätt på den när han är intresserad av att äta, sen kan du använda lite mutsystem när du går in i boxen att han blir intresserad av en morot medans du knäpper, kedjegrimskaftet som du ska ha under hakan. Beröm när han står still Han fattar nog efter ett par gånger, går han fram utan kommando backa bak, var envis, jag har en likadan. Våld brukar inte funka, gör honom bara mer frustrerad, det handlar ju om att han inte vet hur man ska bete sig, men se till att alla gör likadant så han har en chans att lära sig.

Vem har sagt att jag är oerfaren?
Men att ta på grimma på en häst som vräker sig över dig, tror jag inte så jättemånga vill och jag anser att det är bättre att ta ett problem i taget. Redan idag gick det bättre och idag tränade vi bara på att knäppa loss och på haken till grimman, för det verkar som att det är den han reagerar starkast på angående grimman.

Men att ta på grimma på en häst som vräker sig över dig, tror jag inte så jättemånga vill och jag anser att det är bättre att ta ett problem i taget. Redan idag gick det bättre och idag tränade vi bara på att knäppa loss och på haken till grimman, för det verkar som att det är den han reagerar starkast på angående grimman.
Tja blir man så arg på en stackars nyinflyttad 3-åring o kastar på grimman så saknas det hel del- tålamod, kunskap osv.

Men jag förstår faktiskt inte hur hästen kan vräka sig över dig när du tar på grimman om du har dörren stängd till boxen? Det finns ju ingenstans för den att vräka sig ut utan öppning. Har du boxdörren öppen förstår jag men det är ju lätt avhjälpt.

Mkt klapp och beröm direkt den fattar eller gör tendenser att agera rätt.

Tja blir man så arg på en stackars nyinflyttad 3-åring o kastar på grimman så saknas det hel del- tålamod, kunskap osv.

Det går att läsa det mesta som djävulen läser bibeln ser jag.
Har aldrig kastat på någon grimma och han är dessutom inte tre. :p
Nu var han inte HELT ny i stallet heller, det är inte första veckan, för mig är en ny häst i stallet en som varit ett par veckor/månad i alla fall. Och HUR arg jag blev, det står faktiskt inte. Vi har alla nivåer vet du.

Men jag förstår faktiskt inte hur hästen kan vräka sig över dig när du tar på grimman om du har dörren stängd till boxen? Det finns ju ingenstans för den att vräka sig ut utan öppning. Har du boxdörren öppen förstår jag men det är ju lätt avhjälpt.

Mkt klapp och beröm direkt den fattar eller gör tendenser att agera rätt.

Därför att man måste öppna boxdörren när man går in i boxen och man måste då alltså få in honom tillbaka i boxen INNAN man återligen kan stänga dörren. Sen går det uppenbarligen att fortsätta vräka sig mot dörren, trots att den är stängd.
Har haft unghästar i stallet innan och ingen har betett sig såhär. Men har tagit flera av de råden jag fått och det är redan lite bättre.
I samband med att man tar på grimman så svänger han runt och fortsätter vräka sig framåt så oavsett om man från början stod bredvid hamnar man alltså framför honom.

Har tränat mycket bara på att vara i boxen med honom också. Ägaren har efter promenader gått in i boxen och bara stått i dörröppningen, kanske fått lite mat eller bara fått stå och "prata" lite innan de går tillbaka ut i hagen och det verkar som att det trillat ner en polett även där.
:) Har fortsatt göra samma sak när vi går ut på morgonen, stå kvar ett tag innan han får gå ut. Det har ju även varit problem på kvällen när han skulle in i boxen, att han skulle vräka sig ut innan man hann stänga boxdörren efter sig, men även det verkar ha blivit bättre av det här. Bara att fortsätta jobba med det och hoppas på att det funkar lika bra som det redan gjort!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 314
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 688
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 752
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar