Buffert du kommer åt direkt

Silver Girl

Trådstartare
Hur mycket av er buffert har ni direkt åtkomst till?

Jag har ett sparkonto som inte är på min vanliga bank och som har bättre ränta. Men det tar ett dygn att få över pengarna till mitt kort-konto. Jag funderar över hur mycket av mina buffertpengar som är ok att ha där och hur mycket som jag ev behöver akut åtkomst till.
Jag har ett kreditkort på upp till 50 000 som jag kan använda akut och sedan betala räntefritt nästa månad.

Jag har en hund och kan om oturen är framme få en stor utgift om hon skadar sig. Jag vet faktiskt inte om man behöver betala det direkt eller brukar kunna få faktura om det är större belopp.
Det mesta annat kan ju vänta några dagar (t ex ny tvättmaskin) eller så får jag faktura (hantverkare/rörmokare).

Är det några akuta situationer jag inte tänkt på?

Jag har ett sparkonto med ca 50' som jag kommer åt direkt samt ett kreditkort med 20'.
Sen har jag två andra sparanden med bättre ränta som tar en bankdag att få.

Jag har ett sparkonto som inte är på min vanliga bank och som har bättre ränta. Men det tar ett dygn att få över pengarna till mitt kort-konto. Jag funderar över hur mycket av mina buffertpengar som är ok att ha där och hur mycket som jag ev behöver akut åtkomst till.
Jag har ett kreditkort på upp till 50 000 som jag kan använda akut och sedan betala räntefritt nästa månad.

Jag har en hund och kan om oturen är framme få en stor utgift om hon skadar sig. Jag vet faktiskt inte om man behöver betala det direkt eller brukar kunna få faktura om det är större belopp.
Det mesta annat kan ju vänta några dagar (t ex ny tvättmaskin) eller så får jag faktura (hantverkare/rörmokare).

Jag har en akut buffert på 25.000kr plus kreditkort för 200.000kr, 50.000kr och så klarna-kort där man får månadsfaktura. Har tack och lov aldrig behövt nyttja krediten.
På de flesta djursjukhus kan du få faktura via klarna (om du är godkänd där såklart).
Sen har jag buffert precis som du i en annan bank. Plus såklart vanligt sparande.
Jag och min fru har även en gemensam buffert som är direktåtkomlig.

Kreditkortet bör väl funka bra för att täcka det mesta.

Själv har jag tillgång till allt* (nästan) men det är för att jag gjorde exit för egen del från allt som heter värdepapper för länge sedan.

Jag har faktiskt min buffert (på två olika sparkonton - "allmän" buffert och så en specifikt till djuren) hos min vanliga bank. Annat sparande på sparkonto i annan bank, med bättre ränta.
Det är så jag har nu.

Kreditkortet bör väl funka bra för att täcka det mesta.

Själv har jag tillgång till allt* (nästan) men det är för att jag gjorde exit för egen del från allt som heter värdepapper för länge sedan.
Det är ett helt vanligt sparkonto, bara med bättre ränta, i annan bank. Skulle inte sätta en buffert i värdepapper.

Eftersom jag är feg och inte placerar så mkt pengar mer än på fasträntekonto så kommer jag åt pengar så att jag känner mig helt trygg.

Det är ett helt vanligt sparkonto, bara med bättre ränta, i annan bank. Skulle inte sätta en buffert i värdepapper.
Nej, det har jag aldrig gjort heller. Det var mer en förklaring till att jag har tillgång till alla* mina tillgångar som buffert, att jag inte befattar mig med värdepapper för egen del alls.

* En del är såklart låst i fasta tillgångar som hus, bilar och annat som skulle gå att omsätta i SEK också

Har ett vanligt konto som "sparkonto" och inte kopplat till mitt bankkort. Kan flytta mellan mina konton närsom och hursomhelst vid behov. Sambon har likadant.

Kommer inte åt mitt buffertkonto/sparkonto direkt, utan efter 1-2 bankdagar beroende på när överföringen läggs in.

Sjuka/skadade djur tar jag på faktura (Evidensia använder sig av Klarna). Är väl den främsta akuta utgiften jag kan komma på.

Jag har ca 20-25 tusen jag kan komma åt direkt på mitt konto, min sambo behåller samma summa på sitt konto, resten för vi över till långsiktigt sparande.

Jag har kreditkort. Tänker att det är om djuren gör illa sig akut som det behövs pengar fort men när vovve låg inne på djursjukhuset så hade de klarna så var ju inga problem att flytta över pengar och hinna betala 😊 vet inte annars vad som skulle kunna hända så akut och vara så stor summa att kreditkortet inte räcker till 🤔

Jag har ca 215 000 på buffertkontot som jag kan komma åt direkt. Sen kreditkort på 100 000 tror jag, plus värdepapper (fonder och aktier). Det senare skulle väl ta någon dag att komma åt.

Har ränta på mitt buffertkonto men det är inte jättehög.

Ungefär 50 000 lite beroende på om jag haft några extra utgifter. Sen är inte mitt andra kapital heller låst i något, man får bara flytta över det. Jag har också ett litet buffertkonto som jag har några tusenlappar på (samma där beroende på om månaden gått ihop sig eller ej), det ligger på samma bank som mitt lönekonto så där kan jag väldigt enkelt skyffla över om jag upptäcker att jag ligger för lågt. Gjorde det senast i förrgår. Det andra tar en bankdag för överföring, men vid kris skulle jag kunna betala direkt därifrån. Men det är olika banker och jag har inte tagit ut något kort för att använda det direkt men skulle väll kunna om jag ville.

Jag har inga kreditkort.

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 375
Senast: Kakis
·
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
2 186
Senast: Gnist
·
Äldre Jag funderar på att skaffa mig ett kreditkort. Vad har ni för erfarenheter? Vad ska man fundera på? Vilket kreditkort är bäst? Det... 2
Svar
33
· Visningar
2 603
Senast: pretsco
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka