Budgivningsetikett

kolblakkur

Trådstartare
Hur resonerar ni vid budgivning?
Vad tycker ni är ett skambud?

Är spekulant på ett hus och funderar på att lägga 10% under utgångspriset som bud. Där är inga andra bud lagda och ingen annan som sett huset har visat något ytterligare intresse. Det är en liten by där husen verkar lite svårsålda. Vore det ett skambud? Det täcker pantbreven och mäklararvodet för säljaren.
 
Hur resonerar ni vid budgivning?
Vad tycker ni är ett skambud?

Är spekulant på ett hus och funderar på att lägga 10% under utgångspriset som bud. Där är inga andra bud lagda och ingen annan som sett huset har visat något ytterligare intresse. Det är en liten by där husen verkar lite svårsålda. Vore det ett skambud? Det täcker pantbreven och mäklararvodet för säljaren.
Nej 10% är inte mkt ner och definitivt inget skambud! Lägg det du och lycka till! :)
 
Vore det ett skambud? Det täcker pantbreven och mäklararvodet för säljaren.
Ett skambud tycker jag är när man budar under halva utgångspriset. En budgivning måste ju börja någonstans. 10% under utgångspris är verkligen inget skambud. Sen är det ju inte säkert att säljarna accepterar, men då är ju i alla fall budgivningen påbörjad och när man väl får igång en kommunikation med säljarna vet man ju vart de vill hamna.
 
La bud för snart ett dygn sedan och väntar fortfarande på besked. Undrar hur länge det är rimligt att man får vänta....? :confused::cautious:
 
La bud för snart ett dygn sedan och väntar fortfarande på besked. Undrar hur länge det är rimligt att man får vänta....? :confused::cautious:
Till nästa vardag? Dvs imorgon?

Det handlar ju om att mäklaren ska hinna ha en diskussion med andra också. Som säljare och ev andra budgivare.

för mig tog det några dagar eftersom de andra budgivarna befann sig i Nya Zeeland och inte gick att få tag på så lätt.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 202
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 918
Senast: kma
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 778
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 852
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp