Bryr folk sig om sina hästar överhuvudtaget???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bryr folk sig om sina hästar överhuvudtaget???

I det här fallet struntar jag blankt att katten är inblandad, jag hade faktiskt blivit väldigt arg och besviken på min medryttare om hon hade agerat som Ickapeltz.
Min medryttare och jag har iofs en väldigt öppen dialog. Vi tränar för samma tränare och vi diskuterar saker, är det något som är fel försöker jag fixa det trots begränsad ekonomi och ibland har kakis ryckt in och hjälpt till när jag inte har haft medlen.
Men det finns respekt för varandra.

Är man medryttare ska man prata med ägaren först - alltid!
Jag har haft medryttare som självständigt fixat träningar utan att prata med mig, lastat hästen och åkt iväg utan min vetskap, grejat och donat med utrustningen utan att fråga, det finns en orsak till varför dessa varit extremt kortvariga:cool:
Ingen gör något med min häst utan att jag har godkännt det först såvida det inte är något akut. Tom fodervärden håller jag under stram uppsikt.

Jag reagerar redan på rubriken här "Bryr folk sig om sina hästar överhuvudtaget???" Att ha den åsikten om den som faktiskt äger hästen som man har privilegiet att få lov att låna, är så jäkla unket och respektlöst, och säger en hel del om attityden.

Det finns en massa tråder på buke om hur medryttarna vet sååå mycket mer än de dumma som äger hästen. Skärpning tycker jag!

Ickapeltz skrev:
Jag hat varit medryttare på två hästar det senaste halvåret och i princip samma sak uppstod i båda stallen. Min kära vännina Diabolical_Kitten kommer ut till stallet för att hjälpa mig, och som de flesta vet så är hon lite av en sadelexpert, så hon ser att sadlarna är helt eller delvis missanpassade. På halvblodet som jag red senast hade det gått såpass långt att det hade blivit knölar i sadelläget pga för tätt liggande bossor, för smal bom samt att den inte var tryckfördelande. Båda ägarna avfärdade problemen och de slutade bara med att jag inte vill vara med om det mer.

Hur fungerar det idag egentligen? Bryr de sig inte om hästarna längre? Verkar som att denna "vanvården" är vanligare än vad man tror *snyft*:confused:
Jag tror och hoppas att de flesta faktiskt bryr sig....men vissa har inte kunskapen eller råd att ha häst igentligen...därav många sådana problem...:crazy:

Det rådde öppen dialog mellan båda hästägarna. Den ena kände jag sedan innan och den andra var en släkting till mig.
Jag väljer själv vem jag vill tro på, jag har väl lite bakom pannbenet. Det är inte så att jag sväljer allt som jag hör. Det finns egna åsikter också. Ala som hare följt "Kattens" trådar vet vilket jävla skit hon haft med sadlar och har varit tvungen att lära sig allt. Och hon sågar inte alls alla sadlar.
Om det är som ROCKI skriver så hoppas jag innerligt på at man tar till sig de råd man får och aktivt arbetar med att öka sin kunskap,,,det gör jag iaf!

Ickapeltz skrev:
Diabolical_kitten daltar inte runt med människor utan säger sina åsikter rakt ut ...
Och det var inte henne som vi skulle disskutera i denna tråden!!!!

DK hade dock en aktiv del av huvudfrågan, så det är väl självklart att hon får någon kommentar hon också. Jag anser fortfarande att det är av största vikt att uttrycka sig på ett bra sätt: det handlar inte bara om VAD som sägs utan HUR.
För det spelar ingen som helst roll hur mycket information och fakta man kan dela med sig av, om man inte kan göra det på ett sätt så att den som lyssnar faktiskt tar emot det som sägs.

Liksom du väljer vem du tror på, exakt så gör hästägaren och alla andra också. Och om ni inte tror på samma saker och inte kan föra en dialog, så blir det knappast bättre av en tråd här?

Men om det har hänt 2 ggr på ½ så kanske det är tillväga gångssättet som det är fel på.. Lite ödmjukhet har ingen dött av.

Kommer själv ihåg när en sadelmakare var och besökte en annan ryttare i vårt stall då jag höll på att sadla.. "-Åhhhh... stackars häst som har en sån dålig sadel"... och sen började han pecka ut allt som var fel med min sadel (och enligt han så fanns det inte ett enda rätt)... Utan att jag bett om några råd!! Självklart vill jag ju höra om jag har en sadel som inte är bra för min häst men jag kan ju säga så här.... ALDRIG I HELA MITT LIV att jag skulle be den människan om hjälp. SÅ säger man väl för f*n inte. Hade han lagt fram det på ett annat sätt så hade jag kanske viljat ha hans hjälp (även om jag säkert inte hade haft råd med en sadel från honom). Han kunde ju typ sagt "-Ursäkta att jag stör, men jag är en sadelmakare och jag såg här att din sadel sitter lite fel på din häst är det ok om jag ger dig lite tips?"

Jag vill vrida tråden lite, kanske åt det håll trådskaparen var ute efter (?).

Jag upplever att många människor packar in sina hästar i täcken, dyra skydd, lindor m.m. för att hästen ska må bra, kanske även investerar i massör/akupunktör/kiropraktor eller dylikt. Men bryr sig aldrig om att titta på sadeln. Jag kan inte så mycket om sadlar men har förstått att det är viktigt, och har velat lära mig av de som kan mera. Ibland har jag frågat hästägare runt omkring mig om deras sadel, och det svar jag oftast fått så klart är att sadeln sitter bra. När jag har frågat hur de vet det så har svaret ofta blivit "Jag fick med sadeln vid köpet", dvs alla verkar ta förgivet att förra ägaren kan mycket om sadlar och att inget händer med ryggen/sadeln sedan köpet.

Min medryttarhäst har vad jag upplever det som flera symtom på att sadeln inte sitter bra:
* Får ofta en eller flera knutor i sadelläget på ena sidan
* Får alltid skav under bakre delen av putorna på våren
* Sadeln glider alltid bakåt ca. 1 dm under ridpasset
* Om någonting läggs mellan häst och sadel som inte är fastsatt/ordentligt fastsatt så åker det bakåt och slutligen av
* Sadeln rör sig i sidled även vid uppsittning från pall

Jag har flera gånger snällt påpekat att jag tror att ovanstående kan vara symtom på att sadeln inte passar så bra. Då svarar h*n att sadeln visst sitter bra för den fick h*n med hästen, och att om jag drar åt sadelgjorden hårdare så sitter den bättre (fråga 3, 4 och 5). Detta är en häst som är överbeskyddad med massvis av täcken, behandlingar, lindor, skydd m.m.. Det tycker jag är intressant.

Tack. Äntligen någon som fattar vad jag menar. Det handlar inte om vanvård i den bemärkelsen utan det handlar om OKUNSKAP!

Och ifall vissa tror att det är DK som pratat med hästägaren så är det fel. Det är jag som pratat med ägarna, och jag är mycket vänligare/snällare i min framtoning.

Hur tänkte du exakt om du nu var ute efter att säga att många hästmänniskor är okunniga när du satte som rubrik: "Bryr folk sig om sina hästar överhuvudtaget???".... :smirk:

Ickapeltz har svarat de flesta redan, men jag tänkte ändå påpeka några saker.

Panea: Jag har läst din sadeltråd igen och jag anser inte det är att förstöra en tråd när jag inte kan ge ett tips på en sadel som är bredare i sätet än den du hade då.

Snuffsan: Jag har lämnat diskussionen bakom mig, men om du fortfarande ältar den så är det ditt problem.

Jag orkar inte dalta med folk, och faktum är att på en datorskärm kan man inte utläsa tonläge. Så många gånger tolkar folk fel, bara för att jag inte skriver miljoner smileys efter varje mening.
Jag sågar inte sadlar till höger och vänster heller, jag känner faktiskt folk som, hör och häpna, har passande sadlar och som inte har några problem och som dessutom har haft tur med att hitta sadlar och har haft tur med sadelutprovare. Men tyvärr är det så att en utbildning inte garanterar att människan är vettig.
De flesta sadelutprovare är ute efter att sälja. Jag känner utprovare som var vettiga förr, men som den senaste tiden bara är ute efter att sälja. För om de kan pracka på en hästägare en sadel för 20 000 kommer de göra det. Men det betyder inte att sadeln faktiskt passar.

Icka menar inte heller att folk missköter sina hästar i den bemärkelsen att de inte mockar, inte ger mat osv utan hon menar helt enkelt att folk borde kolla sina bett, sadlar, foderstater osv om någon som sköter hästen/känner hästen menar att något inte stämmer. Att bara avfärda allt som idioti tycker jag tyder på idioti hos ägaren, för som hästägare borde man vilja lära sig så man kan skapa en bättre tillvaro för sin häst. Man behöver inte lyssna på folk som inte kommer med sakliga argument, men båda dessa hästar som det är tal om har båda haft tydliga skador.

Den ena hästen hade fång, men de gav honom 1 kg kraftfoder per mål och för lite hö. Hästen var kraftigt överviktig men ägarna tyckte att han var underviktig. Hästen hade tydliga avtryck i muskulaturen efter en felaktig sadel. De red honom på stångbett för att få honom att knäppa av i nacken, för de trodde att det räknas som en bra form.

Häst nr 2 hade bulor i bakre delen av sadelläget, var allmänt omusklad och reds med chambon (för att hästen springer upp md huvudet hela tiden och sänker ryggen). Båda dennes sadlar var alldeles för smala, tryckte bak och som grädde på moset så hade ägaren lagt en skumgummikil under för att höja bak, vilket gjorde att sadeln tryckte ännu mer. Hästen var väldigt fientlig mot sadel och sadelgjord och högg och sparkade när man skulle sätta fast gjorden. Dessutom så är itne hästägaren så liten i kroppen att hon kan ha den storlek på sadel som hon hade till hästen, vilket gör att trycket förvärras.
Hästägaren påstod att dessa bulor berodde på värmeutslag. Hästen avr inte klippt men gick med ett tjockt vintertäcke när det var plusgrader. Hon hävde att hästen frös.

Jag kan inte tänka mig att någn utprovare hade godkänt dessa sadlar, och det var inte små fel det handlar om. Alla med det minsta förnuft hade märkt att deras hästar inte mår bra.

Man behöver inte lyssna på alla åsikter, för det finns lika många teorier som det finns hästmänniskor, men man kan välja att tro på det man anser vara logiskt. Men jag tror inte att någon vettig hästmänniska tycker det är normalt med bulor på ryggen.

Anledningen till att jag inte har någon utbildning ännu är att jag inte vill gå en utbildning hos SBO, för jag vill inte förknippas med okunskap som många av deras medlemmar gör. Jag ahr aldrig fått höra så mkt skit om sadelmakare och utprovare som jag har fått höra om de som är medlemmar där. Jag vill hellre gå hos NSK, men för att kunna göra det måste jag först ha jobbat hos en utprovare eller själv jobbat som en utprovare i ett år innan det är möjligt att gå den utbildningen, vilket jag planerar att göra. Men som det ser ut nu går jag i skolan i drygt ett år till, vilket gör att det dröjer innan jag kan kalla mig utbildad.

Skulle inte ta ut någon som skulle kolla min sadel om inte Den personen hade på papper att den var behörig eller hade utbildning till detta.

Och om jag inte hitta den en så skulle jag be min tränare att berätta vad hon tycker om sadelläget och ge mig ett tips om vad jag skulle göra.
Det skulle iallfall jag göra.

HAr själv haft min nuvarande sadel i ca 1 år och är vrål nöjd. Köpte den av min tränare och den är perfekt för min polle. Då hon hade en hemsk sadel innan som inte lätt henne att bygga muskler.

Diabolical_Kitten skrev:
De flesta sadelutprovare är ute efter att sälja. Jag känner utprovare som var vettiga förr, men som den senaste tiden bara är ute efter att sälja. För om de kan pracka på en hästägare en sadel för 20 000 kommer de göra det. Men det betyder inte att sadeln faktiskt passar.

. Hästen avr inte klippt men gick med ett tjockt vintertäcke när det var plusgrader. Hon hävde att hästen frös. .
Vilka sadelutprovare har du haft???
Låter konstigt och jag kan inte hålla med dig om att dom flesta vill bara sälja.
Jag tror att en sadelutprovare gör sitt jobb och sen är det upp till dig om du vill lyssna eller inte.
Sen så har nog en sadel oxå med hur då tar hand om den och hur du rider din häst.

Du kan ha en jätte bra sadel som passar hästen perfekt men om du inte rider hästen i form och med rygg så kan hästen få dålig rygg och detta kanske inte pga sadeln.
Tycker att det är oschysst att döma sadelutprovare så som du gör. En sadelutprovare utgår ifrån både dig och hästen och jag har bara hört ryttare som har varit nöjda efter att haft sadelprovaren på besök.

Du har nog haft otur med dina sadelutprovare.

Skulle inte ta ut någon som skulle kolla min sadel om inte Den personen hade på papper att den var behörig eller hade utbildning till detta.
Vad för papper skulle det vara? Såvitt jag vet finns inga som helst prov eller examina eller liknande för sadelbranchen. Om du läser mitt inlägg så ser du att det inte är några direkt okända förmågor vi anlitat.

Dessvärre tror jag inte att tränare, ridskoleinstruktörer etc heller är så duktiga på området. Rätta mig gärna om jag har fel uppfattning.

Jag upprepar frågan och hoppas någon har ett bra svar: Finns det någon oberoende sadelexpert?? Gör det det???

LIA

Hur definierar du "oberoende sadelexpert"? Någon som inte är uppbunden av sadelförsäljar- eller -tillverkarföretag? Eller menar du på något viss någon som sitter på den absoluta sanningen om sadlar och hästar och deras interaktion?

Det undrar jag också! Jag har själv en kompis med en missanpassad sadel till sin häst. Det märks att hästen hatar sin sadel och är inte alls sammarbetsvillig med den på :crazy:

Jag var med en sadelmakare/-utprovare ett par veckor och fick lära mig en hel del... Det ser verkligen förjäkligt ut på vissa ställen.

*KL*

Det är väl det gamla välbekanta att man kan inte hjälpa någon som inte vill bli hjälpt. Och försöker man ändå blir de irriterade.

Jag har lärt mig att hålla tyst om foderrelaterade 'goda råd' t ex. För OM hästägaren VILL ha hjälp så kommer han/hon BE om det om jag bara hintar lite. Vill de INTE ha hjälp spelar det ingen roll hur mycket jag påtalar ev brist eller försöker hjälpa.

Så jag har lärt mig bita mig i tungan, och istället fråga t ex 'Jag ser att den är i lite lågt hull, är det besvärligt att få hästen att lägga på sig och att få ihop en foderstat som fungerar?' VILL personen då ha hjälp har vi en dialog och så kan vi ta det därifrån, och min hjälp kommer bli mottagen. Vill ägaren INTE ha hjälp - oavsett anledning - märks det på svaret och jag håller tyst. Utan attd et blivit surt eller liknande.

Och om man går tills ig själv, så blev t ex Diabolical_Kitten INTE ALLS GLAD åt vi soms att och tyckte 'skaffa bomlös!' HUR väl vi än motiverade det. Inte förrän HON SJÄLV kommit fram till att 'ja men vafan, det får bli bomlös det är ju enda vettiga alternativet nu'. DÅ ville hon gärna ha argumenten, råden och erfarenheterna.

På samma sätt är det ju för ALLA människor - man måste vara i ett läge där man SJÄLV VILL ha hjälp/råd/tips. Innan dess kan man inte göra mer än att erbjuda hjälp, men det är inte alls framgångsrikt att komma och påstå/domdera/tala om/etc.

Jag vet tillfällen när jag tyckt 'ja men vad fan människa, det är inget problem med X så sluta tjafsa om det'. För att X tid senare inse att 'hmm, jag har problem med X'. Och ibland har jag INSETT problemet genom att någon kommit och sagt 'du, jag ser att Y, har du problem med X?' och jag är påväg att säga 'nää?', men tänker efter en sekund till och inser att 'ja jäklar, jag har nog problem där' och så kan personen hjälpa mig vidare. Men det har aldrig hänt genom att någon sagt 'Du har problem emd X, du måste göra Z för att lösa det!'. :devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka