Bryr folk sig om sina hästar överhuvudtaget???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bryr folk sig om sina hästar överhuvudtaget???

Ickapeltz skrev:
Jag hat varit medryttare på två hästar det senaste halvåret och i princip samma sak uppstod i båda stallen. Min kära vännina Diabolical_Kitten kommer ut till stallet för att hjälpa mig, och som de flesta vet så är hon lite av en sadelexpert, så hon ser att sadlarna är helt eller delvis missanpassade. På halvblodet som jag red senast hade det gått såpass långt att det hade blivit knölar i sadelläget pga för tätt liggande bossor, för smal bom samt att den inte var tryckfördelande. Båda ägarna avfärdade problemen och de slutade bara med att jag inte vill vara med om det mer.

Hur fungerar det idag egentligen? Bryr de sig inte om hästarna längre? Verkar som att denna "vanvården" är vanligare än vad man tror *snyft*:confused:

Jag hade inte lyssnat på en sådan typ av "expert" av den enkla anledningen att det finns för många som pratar strunt...
Antagligen hade jag börjat fundera över det hela, men ni hade åkt ut ur stallet bägge två!
Bara det att en medryttare tar sig friheten att ta dit folk som ska kolla upp saker utan att först göra upp det med ägaren säger en hel del anser jag! Men det är ju min åsikt :smirk:
Jag tycker alltså inte att hästar ska gå runt med felaktigt anpassde sadlar men att ni har betett er på fel sätt.

// M

Vad för papper skulle det vara? Såvitt jag vet finns inga som helst prov eller examina eller liknande för sadelbranchen.

Jodå, det finns det. Om man börjar på sadelmakeridelen så finns det papper där, så man kan be om att få se gesällbrev och/eller mästarbrev. Dvs papper. Så man kan börja med att se till att personen i fråga kan tillverka en sadel (eftersom de då har god kunskap om hur bommar ser ut och så vidare. Och har lärt sig viss sadelinpassning)

Sen när det gäller ren sadelinpassning så är det lite värre. Men även där finns det papper.
SBO, Sadelmakarnas Branschorganisation utbildar redan verksamma inom sadelmakeri etc i sadeltillpassning. Ingen koll på om man får papper sen dock.

MEN dessutom finns den gamla anrika Society Mastery of Saddlers, Engelska sadelmakeriförbundet, som har papper på vilka de har godkänt som sadelutprovare. Och de godkänner inte vem som helst hur som helst.

Så visst går det att få pappersbevis för att personen i fråga har utbildning, både på sadelmakeri och sadelinpassning.

Dessvärre tror jag inte att tränare, ridskoleinstruktörer etc heller är så duktiga på området. Rätta mig gärna om jag har fel uppfattning.

De är inga JAG skulle vända mig till för att prova ut en sadel, nej..

Sen, liksom inom alla yrkeskategorier så finns det bra och mindre bra utövare av yrket..

"oberoende"- fristående från olika sorters intressen, ekonomiska fr a. Självständig, neutral, objektiv etc.

"sadelexpert"- någon som kan alla olika sadeltyper utan och innan, kan jobba med dom och fr a kan hästar och sadlarnas inverkan på dessa och v v.

LIA

Det finns nog ingen som sitter inne med den totala sanningen. Om någonting alls, och säkert inte om sadlar heller. Frågan är hur mycket korrekt forskning som ens bedrivits om det hela och hur mycket som är tradition, magkänsla och personliga uppfattningar?

Jag tror att det finns människor som är mycket kompetenta gällande sadlar. Men de flesta, om inte alla, är säkert bättre på någon typ av sadlar eller kanske till och med vissa märken. Och kanske ligger spetskunskaperna till och med på vissa typer av hästar och vissa typer av ryttare. Med det inte sagt att personen är värdelös i alla andra sammanhang, men att det då kan finnas personer med skarpare spetskunskaper i just dessa sammanhang. Precis som inom alla andra kunskapsområden.

Och vem man ska lita på är väl upp till en själv. Man får lyssna och ta in fakta och argument, bearbeta det hela och plocka russinen ur kakorna så gott man kan i sin egen hjärna och försöka lista ut vad man själv tycker låter rimligast. Man blir aldrig fullärd, och det finns näst intill aldrig någon absolut sanning.

Tillägg: Förövrigt anser jag att det nog inte finns någon sadelexpert som är helt obunden. Jobbar man inte med det är det svårt att hålla sig ajour och bevara sin spetskompetens och fingerkänsla. Jobbar man med det är man inte helt obunden, neutral och objektiv, även om man (förhoppningsvis) gör sitt allra bästa på den punkten. Att vara totalt obunden och objektiv är nog förövrigt en egenskap som människan inte klarar av. Man har alltid en personlig åsikt, och sådana färgar alltid även när man gör sitt bästa att vara objektiv.

Senast ändrad:

Se där, alltid lär man sig något. Dom utbildade sadelmakare jag varit i kontakt med har jobbat med bilsäten etc. :smirk:

Dom prov som ger dom papper du skriver om, vad säger dom om personens kunskap om hästar, hästkroppens rörelser, ryttarens rörelser/sits osv?
Jag undrar varför vi aldrig snubblat på någon av dessa utbildade sadelmakare... Men nu när jag vet ska jag leta!

LIA

Så rätt så.
Vad jag eftersträvade var någon som såg till kundens (människan och hästens) bästa och inte profiten eller omsättningen. Att man färgas av egna åsikter är en överkomlig defekt i sammanhanget. ;)

Kan dra en parallell. Vi letar ny bil f n och det är lika hopplöst där. Vi är uppe i 6 olika märken som alla är det enda rätta köpet. Man önskar det fanns någonstans att vända sig för att få de olika egenskaperna värderade sins emellan. Pustar!

LIA

Här nere finns en ridshop som säljer både nya och begagnade sadlar. De har alltid mycket att välja på i alla märken. De har sadelprovardagar. Man tar med hästen till deras ridhus där man får prova och rida i olika sadlar. Man får hjälp och råd av en diplomerad sadelutprovare (diplomerad av SBO). När man bokar säger man vad man letar efter för sorts sadel (dressyr-häst eller hopp-bponny t.ex). för att det ska finnas så många sadlar som möjligt med som man kan prova. De samarbetar dessutom med en duktig sadelmakare som kan hjälpa till med justeringar.

Detta är väl så långt man kan komma på "oberoende" eftersom det finns alla möjliga sadelmärken att välja på.

LIA skrev:
Dom prov som ger dom papper du skriver om, vad säger dom om personens kunskap om hästar, hästkroppens rörelser, ryttarens rörelser/sits osv? LIA

Det är jag inte rätt person att svara på, men det finns mer att läsa om det på nätet vad gäller kriterier etc. Men det ingår anatomi, rörelsemekanik etc.

Den jaga nvänt nu sist och kommer använda i framtiden vet jag kontinuerligt fortbildar sig (han skulle tillbringa semestern att gå på kurs i england t ex). Och han har iaf kunskap om hästens anatomi såtillvida att se var hästen bogblad är, bedöma sadelläget (där jag som tycker jag har koll och HAR mer koll än 'standardhästägaren' gick bet med nästan en dec :o ) och dessutom såpass kunskap att han snabbt fick en klar bild (bättre än jag själv hade) vad för typ av sadeluppbyggnad jag som ryttare med min anatomi ville ha (bred midja/brett säte på sadeln t ex). Och han hade/visade god insyn i och förståelse för de 'komplikationer' min herres extrema ryggaktivitet medför.

Sen kunskap om hur olika sadlars bommar är upbbyggda, visade även vilken typ av bomuppbyggnad min herre måste ha vad gäller ortspetsars utformning etc (dvs inte bara rak/svängd bom etc).

Dvs det sågs till HELHETSbilden för både häst och ryttare, det förklarades väldigt väl genom hela processen.

Sen om han kan räknas som oberoende vet jag inte, han tjänar ju på att sälja sadlar. Men faktum var att den sadel det tillslut blev var den BILLIGASTE sadeln. Så han kunde i alla fall se bortom provisionen :devil: (Dock, en annan sadelmakare på samma ställe har rykte om sig att kränga det dyraste, punkt). Men vi provade sadlar i prisklass från 7000 kr upp till 27 000 kr.. Och när vi provat oss igenom en miljard (okej, såå många var de kanske inte, men sjukt många) så fanns där TVÅ som passade. Den jag tyckte bäst om var den billigare (och det var inte pga priset utan helt enkelt för att jag satt bäst i den) och det var inte ens ett försök att få sälja den dyrare (som jag inte exakt kommer ihåg vad den kostade, men 17 - 18 000 kr). Och han medgav villigt att den dag vi inte får det att fungera med den jag köpt så har han på rak arm inga ideer alls om vad f*n soms kulle kunna passa, utan då måste man fundera lite och specialbeställa hem etc. Dvs det var inte så att han tänkte försöka kränga på en av de dyrare som NÄSTAN passade om den här inte fungerar. Och han varnade att det finns en risk att han inte kan lösa det åt oss den dag den här inte fungerar. Just för att det är en väldigt knepig häst att hitta sadel till.

(Att han övht inte ens kommenterade att jag sa att jag red bomlöst förutom hoppningen ger extraplus i min värld förresten ;))

Och det är nog så oberoende man kommer tror jag?

Jag kan bara svar för mig själv, på sadelmakeriskolan jag gick hade vi en förmiddag i veckan under två års tid, där vi gick igenom hela hästens kropp och funktioner( och det var råplugg som gällde, vi sadelmakarelever hade faktiskt bättre resultat på tentan än hippologeleverna *stolt*), vi fick lära oss hur olika typer av sadlar påverkade olika muskelgrupper och hur följdskador till dessa muskelgrupper uppstår. Vi hade gästföreläsningar av veterinärer hästmassörer mm och fick göra studiebesök i allt från rehabiliteringsstall till tävlingsstall på internationell nivå.
Vi fick göra arbeten om hur man bedömmer olika typer av hästars extriör mm.

Ett av mina mål är att åka tillbaka till england och avlägga samtliga arbetsprov på nivå tre och bli fullständigt auktoriserad sadel, och selmakare samt att genom society of master saddlers också bli godkänd sadeltillpassare.
För min del gäller det det ekonomiska, dessa prov är dyra och dessutom ska man ha råd att äta och bo samt resa dit.
Bara materielkostnaden för dessa prov går på en smärre förmögenhet:crazy:

Jag är hitentills godkänd på samtliga prov tom nivå 2 och det tar mig väldigt långt om inte annat har jag hittentills en imponerande packe diplom och förklarande brev till vad jag har åstakommit.
För att komma till den nivå jag är på nu har jag byggt två sadlarhelt från scratch, en komplett finsele modell gig samt x antal grimmor, träns, kandar, martingal, sadelgjordar, förbyglar mm
För mig är society of master saddlers en av de få dokumentationer som gäller och det enda som betyder något för mig.
Det är min målsättning och den dagen jag uppnår det kommer jag med stolthet hänga upp certiferingen i min verkstad. Det har en väntande hedersplats bland de övriga diplomen:cool:

Senast ändrad:

*KL*

En sadelmakare får sin lön och inkomst genom att sälja sadlar, reparera och nytillverka.
Jag finner det mycket märkligt att folk har så svårt att acceptera att saker i hästvärlden kostar och att man ska betala för de tjänster man köper.
Varför just sadelmakare ska syssla med välgörenhet har jag aldrig förstått:confused:
Prutar ni på priserna när ni handlar på ICA?
Tjafsar ni om priset när sotaren kommer för att sota eller ni lämnar in bilen på auktoriserad märkesverkstad?
Det är inte många som står och hackar på hovslagaren för att han tar betalt och han kommer i regel vart åttonde vecka hos de flesta.

Jag säger inte att det inte finns rötägg inom den delen av hästcirkusen som säljer utrustning, för det finn det många och minst varje vecka städar jag upp efter någon som bara har krängt, men jag tycker nu att diskutionen börjar luta åt att alla som säljer sadlar bara är ute efter att tjäna pengar.
Givetvis vill jag ha en lön en inkomst i slutet av månaden, precis som alla andra som jobbar 40 timmar per vecka, men det viktigaste är i slutändan en nöjd kund som har en lycklig och frisk häst.
Vill bara räta upp den lite och ge nya vinklar.

Senast ändrad:

Apropå pengaaspekten, så dit jag åkte nu sist och kommer fortsätta åka så kostar en sadelutprovning 500 kr. Mot kvitto, dvs vitt. Det är ofta en RUSKIGT dålig timpenning om man betänker vilken tid det tar och vilken tid de lägger ner. Och i priset ingår då dels sadelutprovning, småjusteringar av stoppningen (av en sadel du kanske inte ens köper sen), de har ett ridhus man får provrida sadeln i, de svarar på alla mer eller mindre dumma frågor etc. Och köper man en sadel så ingår efterkontrollen i de 500 kr för utprovning, inkl att man får rabatt på ev omstoppning som behöver göras vid efterkontroll.

De lär ha gått BACK på min valack. Först många timmars jobb att hitta en sadel, otaliga småändringar av sadelstoppningar på sadlar soom ändå sen fick åka tillbaka till sadelkammaren, och så 500 kr:s rabatterat stoppningsbyte på sadeln jag köpte. En månad senare var vi tillbaka, ny koll, justering avs toppningen, och så passade vi på att prova ännu fler sadlar (5 till somd e fått in sen vi var där sist) och det ansåg de 'ingick i servicen och föll under funktionsgarantin'. Så jag behövde inte betala ett öre.

Dessutom, innan efterjusteringen fick sadelmakaren tillbringa en timme i telefonen med mig *s*

Så, börjar man slå ut det per timme så lär de där 500 kronorna knappt täckt sadelmakarens kaffe ;P

Så jag klagar inte på dyrt. Och själva SADLARNA kostar ju löika mycket där som om jag går in på en ridsportsaffär och tar en från hängaren och går till kassan och betalar liksom.. Visst får vem det än är som säljer provision, men en sadelmakare som prompt ska sälja på det dyraste får ju snabbt rykte om sig att göra just det, och förlorar kunder.

Men på allt de la ner på mig tjänade de:

500 kr (utprovningen)
6995 kr (sadeln)
1000 kr (byte av stoppning)
=8495 kr
Sen kan man egentligen pluss på 3000 kr. Jag lämnade en inbytessadel som jag fick 6000 kr för, som skulle gå ut till försäljning för 'ungefär 9000 kr'

Så okej, de tjänade 8495 + 3000 kr då kan vi säga, dvs 11 495 kr. Men från det ska man DRA AV inköpspriset för sadeln, sadelmakaren ska ha sin lön för alla timmar han la ner, det finns säkert lån etc på själva lokalerna/ridhuset, det ska skötas och det tar timmar (= kostar pengar).

Det jag tror de tjänar sina pengar på är kringförsäljningen faktiskt? Jag köpte ju sadelgjord mm för mycket mer pengar än jag gjort om jag gått någon annanstans. Men nu var jag där, och i den allmänna konkursen kunde jag ju köpa den där gjorden för 800 kr och den där ullpadden för 1000 kr t ex. Medan om jag suttit hemma och skulle köpt gjort + padd så hade jag köpt en ullpadd för 500 kr på Hööks och en sadelgjord för 400 kr på Granngården.

(Tilläggas ska att det INTE propsades på kringförsäljningen. Tvärtom. Hästen visade TYDLIGT att han ville ha ullpadd under sadeln och ville ha en tryckfördelargjord. Sadelmakaren tyckte att 'men prova med din vanliga gjord hemma du, om det fungerar behöver du ju inte köpa en ny. Samma sak med ullpadden, sadelmakaren tyckte att du kan ju prova utan, och så hade du en fårskinnsvojlock sa du, det kanske går lika bra? Men jag valde själv att köpa den sadelgjord och ullpadd vi använt vid utprovningen, för att hästen 'sagt' han ville ha just det. Och jag är en snäll matte. Han väljer - jag betalar och försöker se glad ut)

Men inte tycker jag sadelutprovarna är dyra inte ang själva utprovningen. Och sadelpriserna sätter ju inte de efter eget tycke utan de är så illa tvugna att följa 'listpris'. Annars provar man ju ut sadeln där, och köper den billigare någon annanstans.

LIA skrev:
Vad för papper skulle det vara? Såvitt jag vet finns inga som helst prov eller examina eller liknande för sadelbranchen. Om du läser mitt inlägg så ser du att det inte är några direkt okända förmågor vi anlitat.

Dessvärre tror jag inte att tränare, ridskoleinstruktörer etc heller är så duktiga på området. Rätta mig gärna om jag har fel uppfattning.

Jag upprepar frågan och hoppas någon har ett bra svar: Finns det någon oberoende sadelexpert?? Gör det det???

LIA

Det finns papper på att man är behörig.

Sen så kan jag ju säga att jag menade inte tt man ska be sin tränare om hjälp istället för att ta ditt en sadelutprovare men jag tror att om man har en tränare som känner sig säker på området och ska sälja sin sadel till en av sina elever så säljer Hon/han inte skit som inte passar hästen eller ryttaren. Det gör alla fall inte min tränare hon som att den låg bra och så gav hon mig några tips hur det ska kännas och hur man kan se hur en bra sadel ligger på hästen. Om tryck och st osv.

Diabolical_Kitten skrev:
Ickapeltz har svarat de flesta redan, men jag tänkte ändå påpeka några saker.

Panea: Jag har läst din sadeltråd igen och jag anser inte det är att förstöra en tråd när jag inte kan ge ett tips på en sadel som är bredare i sätet än den du hade då.

Det var inte det jag menade att det var något fel på dina tips - MEN andras tips kan åxå vara värdefulla.
man kanske vill lyssna till någon annans åsikter och besvara dem själv.

Om båda hästarna du rider fått ont i ryggen efter ett tag, har du då inte funderat på om det kan ha med din ridning att göra? Vad säger din tränare?

Jag kan bara säga att självutnämda sadelexperter som dessutom har 0 % ödmjukhet betackar jag mig starkt för, och det är ju för att jag bryr mig om mina hästar och inte tar massa skit från kleti och pleti.

Choklad skrev:
Jag kan bara säga att självutnämda sadelexperter som dessutom har 0 % ödmjukhet betackar jag mig starkt för, och det är ju för att jag bryr mig om mina hästar och inte tar massa skit från kleti och pleti.
:bow: :bow:

Alexandra_W skrev:
Och om man går tills ig själv, så blev t ex Diabolical_Kitten INTE ALLS GLAD åt vi soms att och tyckte 'skaffa bomlös!' HUR väl vi än motiverade det. Inte förrän HON SJÄLV kommit fram till att 'ja men vafan, det får bli bomlös det är ju enda vettiga alternativet nu'. DÅ ville hon gärna ha argumenten, råden och erfarenheterna.
OT
Oxå en tanke jag reflekterat över och lett åt vid ett flertal tillfällen, härligt att se den uttryckt i ord. Med tanke på dessa lååånga invecklade diskussionerna om ingenting gällande bomlöst vara eller inte vara som förekommit..

Senast ändrad av en moderator:

Choklad skrev:

man kan bara imponeras av ett utmärkt svar!
:bow: :bow: :bow:

Jag har anlitat alla som ska vara erkänt duktiga med diplom och div utbildningar, men jag har fortfarande inte hittat rätt. Du kan kolla i mina miljoner sadeltrådar så kan du läsa både det ena och det andra.

Det spelar ingen roll om jag försöker rida hästen i form eller inte, när hästen inte kan arbeta rätt pga att sadeln inte passar. Jag har måttbeställt och och trixat och donat, men hästen är inte nöjd. Sedan påstår utprovaren fortfarande att sadeln passar, fast hästen inte kan göra en normal galoppfattning utan springer in i galoppen. (och av någon anledning så springer han inte in i galoppen när han har en passande sadel)

My Beauty skrev:
Vilka sadelutprovare har du haft???
Låter konstigt och jag kan inte hålla med dig om att dom flesta vill bara sälja.
Jag tror att en sadelutprovare gör sitt jobb och sen är det upp till dig om du vill lyssna eller inte.
Sen så har nog en sadel oxå med hur då tar hand om den och hur du rider din häst.

Du kan ha en jätte bra sadel som passar hästen perfekt men om du inte rider hästen i form och med rygg så kan hästen få dålig rygg och detta kanske inte pga sadeln.
Tycker att det är oschysst att döma sadelutprovare så som du gör. En sadelutprovare utgår ifrån både dig och hästen och jag har bara hört ryttare som har varit nöjda efter att haft sadelprovaren på besök.

Du har nog haft otur med dina sadelutprovare.

Alexandra_W skrev:
*KL*

Det är väl det gamla välbekanta att man kan inte hjälpa någon som inte vill bli hjälpt. Och försöker man ändå blir de irriterade.

Jag har lärt mig att hålla tyst om foderrelaterade 'goda råd' t ex. För OM hästägaren VILL ha hjälp så kommer han/hon BE om det om jag bara hintar lite. Vill de INTE ha hjälp spelar det ingen roll hur mycket jag påtalar ev brist eller försöker hjälpa.

Så jag har lärt mig bita mig i tungan, och istället fråga t ex 'Jag ser att den är i lite lågt hull, är det besvärligt att få hästen att lägga på sig och att få ihop en foderstat som fungerar?' VILL personen då ha hjälp har vi en dialog och så kan vi ta det därifrån, och min hjälp kommer bli mottagen. Vill ägaren INTE ha hjälp - oavsett anledning - märks det på svaret och jag håller tyst. Utan attd et blivit surt eller liknande.

Och om man går tills ig själv, så blev t ex Diabolical_Kitten INTE ALLS GLAD åt vi soms att och tyckte 'skaffa bomlös!' HUR väl vi än motiverade det. Inte förrän HON SJÄLV kommit fram till att 'ja men vafan, det får bli bomlös det är ju enda vettiga alternativet nu'. DÅ ville hon gärna ha argumenten, råden och erfarenheterna.

På samma sätt är det ju för ALLA människor - man måste vara i ett läge där man SJÄLV VILL ha hjälp/råd/tips. Innan dess kan man inte göra mer än att erbjuda hjälp, men det är inte alls framgångsrikt att komma och påstå/domdera/tala om/etc.

Jag vet tillfällen när jag tyckt 'ja men vad fan människa, det är inget problem med X så sluta tjafsa om det'. För att X tid senare inse att 'hmm, jag har problem med X'. Och ibland har jag INSETT problemet genom att någon kommit och sagt 'du, jag ser att Y, har du problem med X?' och jag är påväg att säga 'nää?', men tänker efter en sekund till och inser att 'ja jäklar, jag har nog problem där' och så kan personen hjälpa mig vidare. Men det har aldrig hänt genom att någon sagt 'Du har problem emd X, du måste göra Z för att lösa det!'. :devil:

Att jag inte ville ha bomlöst förr tycker jag inte kan jämställas med att ha en icke passande sadel. Vad jag kommer ihåg så hade jag redan beställt Passieren när du och jag pratade om bomlöst, och redan dagarna innan Passieren kom (den sista vändan) så hade jag beställt en ST CC, men eftersom den dröjde så beställde jag en FF några veckor senare. Så jag beställde en FF så fort jag hade uteslutit ST CCn (för det var den jag helst ville ha), men det hade varit dumt att beställde den innan jag hade konstaterat att Passieren inte passade, då jag verkligen hoppades på att den skulle passa, men det gjorde den ju inte.
Jag håller fortfarande fast vid att en bomsadel är bättre i de flesta avseenden, men bomlöst är mer praktiskt pga att det blir billigare än att byta sadlar stup i kvarten. Som tur är så gillar min häst bomlöst, och då fick det ju självklart bli det. Jag önskar bara att jag provade FF eller Torsion för drygt 2½ år sen då jag köpte hästen så hade jag sparat en massa pengar ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka