Bryr folk sig om sina hästar överhuvudtaget???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bryr folk sig om sina hästar överhuvudtaget???

My Beauty skrev:
Ja men det ligger fortfarande på ryttaren oxå.
OM du har en sadel som ligger 100 och du inte kan rida din häst i form. så får den dålig rygg tillslut.

Ja, DÅ får man tänka om om man har en passande sadel men fortfarande så funkar det inte.

Whirlie skrev:
Det tråkiga med sådana här sadeltrådar är att de bara verkar dra till sig "sadelexperterna" och vi som är nyfikna och intresserade. De som rider med felanpassade sadlar (se mitt tidigare inlägg) är inte ens intresserade av att läsa (tror jag).

Tro mig, de läser..

Sen, de som nu kallas 'sadelexperter' och 'nyfikna', många av dem (inklusive undertecknad) var en gång i tiden av de som red med felanpassad sadel.

Visst finns det de som sitter där med felanpassad sadel som inte ens öppnar tråden, det kommer man aldrig ifrån.

Men med ledninga v antalet läsningar på sådana här trådar så läser en hel del av de med felanpassade sadlar. Kanske är de inte mottagliga just nu allihop, men det finns de som börjar sina första funderingar på om sadeln verkligen ligger bra etc.

Och de kommer dyka upp som aktiva i sådana här trådar när de är redo för det.

"kl"
Har följt den tråden ett tag. Ganska intressant. Men att bar för att man inte skriver behöver man inte rida i en dåligt anpassad sadel. Inget säger att bara för att man själv anser att man är expert så behöver man inte vara det. Det brukar ju vara så att de mest okunniga dömer ut de som faktiskt vet vad de talar om.

Som tur är finns det många som upptäcker problemen i tid, men tyvärr finns det också personer som låter det gå för långt, och hästen går sönder. Men jag tycker absolut att folk på buke har blivit mer medvetna och lär sig, och framförallt VILL lära sig. Så länge man vill lära sig så är man på rätt väg.

hofi skrev:
"kl"
Det brukar ju vara så att de mest okunniga dömer ut de som faktiskt vet vad de talar om.

Ja det gäller verkligen här på buke, i väldigt hög grad tyvärr, både med sadlar och det mesta annat. Förlåt ett sidospår men det behövde sägas.

*kl*

undrar varför jag inte lägger ut bilder på min häst och sadel och väntar på "expertutlåtanden" från nån som aldrig träffat hästen...
Gillar inte att bli sågad vid fotknölarna av nån som bara sett bilder på pållans rygg tagna i kass vinkel i en halvmörk stallgång. ;-)

*laddar upp för en helkväll med popcorn..... :D *

Senast ändrad:

tror också på det där med välsignelse, men brukar ta med min sadel till en oberoende expert. pållan, kallas hon.

*bjussar hej vilt på popcorn med alldeles laaagom mycket salt. anatomiskt korrekta är de också. inga skavsår i truten här inte.*

men snälla du. alla har sadelproblem.
Det är bara okunniga, icke upplysta människor som inte förstååååår
att de har problem.
Vad gör du på helgerna, om du inte tillbringar dem med att prova sadlar eller klanka på sadelutprovare?;) ;) ;)

*ironiiiiiiiiiiii*

aha.........!

men, (svamlar lite allmänt) tycker faktiskt det hela är rätt underhållande.
och sen blir jag nyfiken.
Vad måste jag göra för att få kalla mig sadelexpert?
-Äga minst 10 stycken?
-Ha provat 10 stycken det senaste året?
-Eller ska jag bara börja dissa folks kuskaper?

*vetgirig*

Vi har 6 st i sadelkammaren. Räcker det? Används på 4 hästar.

*Knapplån*
Den perfekta sadelmakaren för mig skulle vara en person som har mkt lång branscherfaranhet av yrket, både av hantverket och utprovningen. Personen ska kunna allt om både häst och ryttares anatomi, bör rida BRA själv (och helst i flera discipliner)för att ha fullkomlig förståelse för känslan. Personen får trots sin långvariga kunskap inte ha problem med att anpassa sig efter nya ideér som kommer, men ej heller frångå sina principer helt. En balansgång helt enkelt. Och slutligen - den ska kunna bygga en sadel som passar hästen och ryttaren. Alltså en "märkeslös" sadel.

Hur många såna anser ni att det finns, jämfört med mängden av diverse kvacksalvare där ute? ;)

Svar:
I sverige, INGEN!

/Mike - Hästsadelmakarna på Fredriksdal

Mmm, jag vet. Visst är det ledsamt..

Diabolical_Kitten skrev:
Om du aldrig har haft några problem med sadlar, och aldrig har anlitat en utprovar eär det nog dsags att du gör det. Förmodligen har du abra inte sett problemen.

men, nu gör du ju nästan det som jag skämtade om tidigare:

men snälla du. alla har sadelproblem.
Det är bara okunniga, icke upplysta människor som inte förstååååår
att de har problem.

tänk om det, ve och fasa;) , är så att snuffsan är bra på att prova ut sadel till sin häst, och den helt enkelt passar bra?
Nu förutsätter du att det finns ett problem, även om du inte sett hästen eller sadeln (obs....vad jag vet!) och att snuffsan bara behöver bli upplyst.
Är det inte bättre att gratulera henne till att ha en passande sadel, och kanske fråga varför hon anser att den ligger bra, om man nu anser att det inte kan stämma?
Det finns väl inget som säger att sadeln måste ligga fel?
*galet upprörd*

Diabolical_Kitten skrev:
Om du aldrig har haft några problem med sadlar, och aldrig har anlitat en utprovar eär det nog dsags att du gör det. Förmodligen har du abra inte sett problemen.

Nu får du väl ändå ge dig! Säger jag att jag inte har några problem med sadlarna till våra hästar så har jag inte det heller. Vad vet du om vad jag har för sadelkunskap? Jag är kanske sadelmakare? :smirk:

Nej, hon har aldrig sett varken mina hästar eller mina sadlar. Hon har dessutom ingen aning om vad jag har för sadelkunskap eftersom jag av ren princip inte skriver i hennes sadeltrådar. :smirk:

Nu har jag läst denna tråden flera gånger och stört mig på att Diabolical_Kitten klankar ner på alla andra och tror att hon har helt rätt. TYcker det är konstigt att du har problem med så många sadlar och inte kan hitta någon som passar din häst. Hästen har kanske annorluna rygg? Eller så kan det ju faktiskt vara din ridning också som gör att hästen inte funkar. Hade jag varit du och verkligen inte kan hitta en sadel till hästen som inte passar finns det en lätt lösning rid barbacka. Då kan ju hästen gå i form och arbeta ordentligt. Kan ju lägga något tjockt schabrak under så stötdämpar det lite. Bättre det än att man inte kan rida hästen ordentligt. Har aldrig haft behov att pröva en massa sadlar till mina hästar. Har aldrig märkt att de skulle fara illa på något sätt av min sadel. Och jag skulle faktiskt inte tillåta att folk bara säger till att min sadel inte är bra, för hade den varit dålig hade jag troligtvis redan vetat det.
Dessutom hade jag slängt ut medryttaren också för hon skulle inte fått ta med kompisar som hade gått och kollat om min utrustning fungerar.

Förlåt kanelbulle var inte riktat till dig!

Senast ändrad:

Jag tycker det är ganska lätt att förstå varför hästägaren valde att inte lyssna på DiabolicKitten när man löäser den här tråden. Kan hon kasta ur sig att jag har sadelproblem utan att ens sett varken mina hästar eller mina sadlar, så är hon ju knappast speciellt trovärdig. Jag tycker Ickapeltz ska vara glad om hon får fortsätta vara medryttare på hästen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka