Sv: Bryr folk sig om sina hästar överhuvudtaget???
Jag tror inte heller det finns några oberoende sadelutprovare. Många vill nog vara det, men man har ju ändå sina favorit märken. Och det finns väldigt få utprovare som har tillgång till 20-30 märken bara sådär... Ofta kan dom inte plocka fram något okänt märke, utan de får köpa in det som säljer mest, annars är det svårt att hålla igång företaget om de bara köper in sadlar som aldrig blir sålda.
Reflektioner och funderingar mot bakgrund av ditt, Moirans, Alex:s med fleras inlägg:
Det är klart att det inte finns några helt objektiva sadelutprovare/sadelmakare och knappast några oberoende heller, och det är just det som är problemet. De flesta av oss kan inte ha insikt om alla slags sadlar, hur dom passar till olika hästar- olika rörelser- olika ändamål etc.
Förutom olika grundtyper av sadlar finns ju en uppsjö olika fabrikat samt olika material. Vem kan välja och prova ut just den sadel som just jag behöver till just min häst och för just det ändamål jag tänkt mig? Utan att snegla på sina affärskontakter och med en öppen attityd till andras idéer och sortiment?
Vi är alltså hänvisade till personens kommersiella intressen och sortiment med dom begränsningar det innebär. Detta om sadelutprovaren samtidigt är inblandad i sadelförsäljning, vilket torde vara det vanliga.
Ett exempel att fundera över/kommentera:
Några sadelmakare har framhållit det viktiga i att sadeln (förutom konstruktion i övrigt) skall vara stoppad för att passa hästen i den fysiska form den befinner sig i samt stoppas om när hästen exempelvis musklar upp sig efter några månaders träning.
Andra sadelmakare har sagt att "deras" sadlar fungerar brett till alla hästar med liknande fysisk kroppsbyggnad och storlek utan hänsyn till individuella skillnader i muskulatur etc.
Båda kategorierna sadelmakare (är idag obekant med deras pappersmeriter) har varit förtroendeingivande och kända. Vem tror man på??
Så ge mig en sadelutprovare med rejält tilltagen kunskapssfär, som kan och vill ta fram den optimala sadeln för mig och som passar min häst och mina behov! Finns den karamellen? För säkerhets skull... jag har inget emot att betala skäliga summor för hans/hennes jobb. Det är alltså inte fråga om prisnivå här.
Som synes inser jag min egen otillräcklighet i sadelvärlden och
vill ha hjälp av kunnig person/expert. Det enda jag säkert vet är att jag inte vet och att den bristen gäller väldigt många, t o m där man trodde att kunskap fanns.
Som avrundningsfråga kommer här en om varför en del verkar så känsliga? Själv struntar jag i om någon kommenterar min sadel/selning etc via inlindande fraser eller säger sin åsikt rätt ut, jag tar det till mig och kollar om jag håller med eller inte. Det är skitlätt att bli hemmablind!
LIA
PS! Alex, var hittar man din sadelutprovare?