Bryr folk sig om sina hästar överhuvudtaget???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bryr folk sig om sina hästar överhuvudtaget???

Jag tror inte heller det finns några oberoende sadelutprovare. Många vill nog vara det, men man har ju ändå sina favorit märken. Och det finns väldigt få utprovare som har tillgång till 20-30 märken bara sådär... Ofta kan dom inte plocka fram något okänt märke, utan de får köpa in det som säljer mest, annars är det svårt att hålla igång företaget om de bara köper in sadlar som aldrig blir sålda.

Emma-pemma skrev:
Om båda hästarna du rider fått ont i ryggen efter ett tag, har du då inte funderat på om det kan ha med din ridning att göra? Vad säger din tränare?

Hästarna hade problemen innan Icka började rida hästarna, men hästägarna har inte varit särskilt ärliga och berättat om problemen. Ägarna till häst nr 1 ljuger dessutom om ålder och allt möjligt. Enligt dom har inte hästen åldrats en dag på 3 år, utan det verkar som att hästen blir yngre för varje år som går.

Panea: Du skrev att jag hade förstört din tråd, så jag frågar dig än en gång: Vad förstörde jag din tråd med?

Vad har du för sadel idag då Kitten? Har du lyckats hitta en bra?
En tjej i stallet har betalat 36 000 för sin skräddarsydda sadel. :eek:
(har inte orkat läsa samtliga inlägg, då många var så långa)

Diabolical_Kitten skrev:
Sedan påstår utprovaren fortfarande att sadeln passar, fast hästen inte kan göra en normal galoppfattning utan springer in i galoppen. (och av någon anledning så springer han inte in i galoppen när han har en passande sadel)

Det sitter ju inte bara i sadelns passning om hästen kan göra en bra fattning eller ej. Tänk på att många på forumet säket minns dina ridbilder som du la ut efter att ha hånat en annan användares ridning i inlägg efter inlägg.

Snuffsan skrev:
Det sitter ju inte bara i sadelns passning om hästen kan göra en bra fattning eller ej. Tänk på att många på forumet säket minns dina ridbilder som du la ut efter att ha hånat en annan användares ridning i inlägg efter inlägg.

Nu har jag inte sett bilderna men det kan ju faktiskt vara så att orsaken till att hästen inte "går korrekt" beror inte endast på sadeln utan på vad som sitter I sadeln, det är trots allt där problemet oftast sitter.. även på mina egna hästar. :angel:

Nej du Johanna! Du sågade bomlöst rakt av eftersom den enlig dig omöööjligt kunde fördela tryck såsom vi sa (och du själv upptäckte). Det var en miljon inlägg långa trådar där vi med erfarenhet av bomlöst om och om igen förklarade visa basgrejer med bomlöst och dess tryckfördelning. Men du vägrade rakt av att gå med på det och motargumenterade med rena felaktigheter, men som du trodde benhårt på.

Det handlade aldrig om att du skulle köpa en bomlöst punkt slut. Men vi påpekade att 'här har du en möjlighet till lösning på dina sadelproblem - prova och avgör själv'. Men du vägrade prova eftersom du var fullt och fast förvissad om att det INTE var som vi sa, absolut inte. Och eftersom det inte kunde vara som vi sa ang tryck ville du inte ens prova.

Förrän du själv kom fram till att prova. And the rest is history.. :angel:

Och samma sak är det nog med de som vägrar inse att deras sadel inte passar. DE är fast förvissade om att den passar och är där och då INTE intresserade hur många FAKTA man än bankar i huvudet på dem. Inte förrän de SJÄLV börjar fundera i banorna 'passar sadeln?' är de mottagliga för argument.

Alla människor fungerar så i viss mån, en del mer än andra, är man fullt och fast övertygad om något (av okunskap eller annan anledning) så är man inte påverkbar i frågan. Inte förrän man själv börjat tänka i de banorna så är man mottaglig för hjälp.

Diabolical_Kitten skrev:
Att jag inte ville ha bomlöst förr tycker jag inte kan jämställas med att ha en icke passande sadel. Vad jag kommer ihåg så hade jag redan beställt Passieren när du och jag pratade om bomlöst, och redan dagarna innan Passieren kom (den sista vändan) så hade jag beställt en ST CC, men eftersom den dröjde så beställde jag en FF några veckor senare. Så jag beställde en FF så fort jag hade uteslutit ST CCn (för det var den jag helst ville ha), men det hade varit dumt att beställde den innan jag hade konstaterat att Passieren inte passade, då jag verkligen hoppades på att den skulle passa, men det gjorde den ju inte.
Jag håller fortfarande fast vid att en bomsadel är bättre i de flesta avseenden, men bomlöst är mer praktiskt pga att det blir billigare än att byta sadlar stup i kvarten. Som tur är så gillar min häst bomlöst, och då fick det ju självklart bli det. Jag önskar bara att jag provade FF eller Torsion för drygt 2½ år sen då jag köpte hästen så hade jag sparat en massa pengar ;)

Jo, visst är det synd, framförallt när tipsen är befogade. Men vi är alla i viss mån oemottagliga under perioder ang specifika saker. Säkerligen finns det tillfällen då du varit det med. Det hör nog till mänskligheten.

Sen är det synd som sjutton när det blir sådär extremt 'NÄ!'. Om någon t ex sa till mig att 'du Alex, det där täcket sitter inte bra', för att ta ett påhittat exempel. Och jag tycker täcket sitter PERFEKT. Så jag skulle ju inte tycka 'NÄ, det sitter perfekt!', lika lite som jag skulle tycka 'hjälp, jag ska genast skaffa ett nytt'. Utan jag skulle svara 'hur menar du då att det inte sitter bra, jag tycker det sitter perfekt?'

Däremot om någon kom inklampandes och sa 'Det där täcket sitter inte bra, du måste köpa ett märke X' så skulle jag mest tycka 'jaja..'. För då skulle jag tycka att personen var mer intresserad av att alla skulle ha märke X än täckespassformen :devil:

Men t ex när en viss uppfödare här via nätet var ganska 'hård' på mig och hävdade att mitt föl skulle bli socialt missanpassat för att det inte hade fölkompis, och att det minsann inte spelade någon roll hur lekglad min valack var, DÅ tyckte jag 'nepps, det kommer hon inte alls!'. För där VISSTE jag att jag vet mer om valacken än uppfödaren, och det går ingen nöd på föl/unghästar uppväxta med honom. Och K är idag tre år, en fena på hästspråk, fungerar i flockar och har inga som helst problem och är definitivt inte socialt missanpassad ;)

Men jag kunde lika gärna svarat 'nepps, det kommer hon inte alls det!' för att jag bara hade valack, inte hade råd/lust att skicka iväg henne eller köpa ett till föl som lekkompis, utan TRODDE (tyckte) att 'det går nog bra det'. Och haft fel. Men det är lättare att säga 'så är det inte alls, du har fel!' än säga 'Jag har inte råd att.. eller jag har inte lust att..'. Och där har du nog svaret till att många tycker 'nej' när de får korrekta, välmenta råd.

Men som sagt, man kan inte hjälpa någon som inte vill bli hjälpt.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag har anlitat alla som ska vara erkänt duktiga med diplom och div utbildningar, men jag har fortfarande inte hittat rätt. Du kan kolla i mina miljoner sadeltrådar så kan du läsa både det ena och det andra.

Det spelar ingen roll om jag försöker rida hästen i form eller inte, när hästen inte kan arbeta rätt pga att sadeln inte passar. Jag har måttbeställt och och trixat och donat, men hästen är inte nöjd. Sedan påstår utprovaren fortfarande att sadeln passar, fast hästen inte kan göra en normal galoppfattning utan springer in i galoppen. (och av någon anledning så springer han inte in i galoppen när han har en passande sadel)

Om du har en sadel som ligger bra och inte rider din häst i form så tar det på ryggen :mad:
det är ju självklart att om hästen sänker ryggen när du rider ( rider den i fel form) så sänker den ryggen och får dåligare rygg. detta kan även händ om du har en sadel som ligger 100% på din häst.

Allt ligger inte på sadeln den del ligger även på ryttaren, att ryttaren vet hur man rider en häst i form och inte rider sin häst fel. :mad:

Jag tror inte heller det finns några oberoende sadelutprovare. Många vill nog vara det, men man har ju ändå sina favorit märken. Och det finns väldigt få utprovare som har tillgång till 20-30 märken bara sådär... Ofta kan dom inte plocka fram något okänt märke, utan de får köpa in det som säljer mest, annars är det svårt att hålla igång företaget om de bara köper in sadlar som aldrig blir sålda.
Reflektioner och funderingar mot bakgrund av ditt, Moirans, Alex:s med fleras inlägg:
Det är klart att det inte finns några helt objektiva sadelutprovare/sadelmakare och knappast några oberoende heller, och det är just det som är problemet. De flesta av oss kan inte ha insikt om alla slags sadlar, hur dom passar till olika hästar- olika rörelser- olika ändamål etc.
Förutom olika grundtyper av sadlar finns ju en uppsjö olika fabrikat samt olika material. Vem kan välja och prova ut just den sadel som just jag behöver till just min häst och för just det ändamål jag tänkt mig? Utan att snegla på sina affärskontakter och med en öppen attityd till andras idéer och sortiment?
Vi är alltså hänvisade till personens kommersiella intressen och sortiment med dom begränsningar det innebär. Detta om sadelutprovaren samtidigt är inblandad i sadelförsäljning, vilket torde vara det vanliga.

Ett exempel att fundera över/kommentera:
Några sadelmakare har framhållit det viktiga i att sadeln (förutom konstruktion i övrigt) skall vara stoppad för att passa hästen i den fysiska form den befinner sig i samt stoppas om när hästen exempelvis musklar upp sig efter några månaders träning.
Andra sadelmakare har sagt att "deras" sadlar fungerar brett till alla hästar med liknande fysisk kroppsbyggnad och storlek utan hänsyn till individuella skillnader i muskulatur etc.
Båda kategorierna sadelmakare (är idag obekant med deras pappersmeriter) har varit förtroendeingivande och kända. Vem tror man på??

Så ge mig en sadelutprovare med rejält tilltagen kunskapssfär, som kan och vill ta fram den optimala sadeln för mig och som passar min häst och mina behov! Finns den karamellen? För säkerhets skull... jag har inget emot att betala skäliga summor för hans/hennes jobb. Det är alltså inte fråga om prisnivå här.

Som synes inser jag min egen otillräcklighet i sadelvärlden och vill ha hjälp av kunnig person/expert. Det enda jag säkert vet är att jag inte vet och att den bristen gäller väldigt många, t o m där man trodde att kunskap fanns.

Som avrundningsfråga kommer här en om varför en del verkar så känsliga? Själv struntar jag i om någon kommenterar min sadel/selning etc via inlindande fraser eller säger sin åsikt rätt ut, jag tar det till mig och kollar om jag håller med eller inte. Det är skitlätt att bli hemmablind!

LIA

PS! Alex, var hittar man din sadelutprovare? :d

Ja, jag har faktiskt hittat en som vi trivs jättebra med! En bomlös, Torsion Dressage heter den. Den kostade bara 10 000 ;)

Snuffsan: Hästen har helt plötsligt lätt för galoppen när vi har haft passande sadlar. Och helt plötsligt kan han galoppera samlat, utan att jag behöver göra något. I Passieren trivdes jag, och man märkte att hästen ville göra mig till lags, men det blev inte bra, då han upenbarligen inte kunde göra en bra fattning utan istället sparkade sig fram med frambenen första gången och satte inte bakbenen under sig, och efter den andra ändringen kunde han galoppera hyfsat men inte göra en bra fattning och sänkte ryggen i traven. Vill du tro att det beror på min ridning får du göra det, men jag märker att min häst kan göra en bra galoppfattning och hålla en samlad galopp i de passande sadlar jag har provat/ägt.
Dessutom har hästen kunna tgöra en samlad galopp i alla bomlösa jag har provat (förutom ST, som jag inte galopperade i) men endast i ett fåtal bomsadlar.

Bomlöst fördelar inte trycket så bra som många ville få det till heller! Att påstå att sadeln är tryckfördelande men bara fördelar trycket under ryttaren går inte ihop och att påstå att den är mer tryckfördelande än en bomsadel stämmer inte heller. I den tråden så jämförde folk bara med icke passande bomsadlar, inte passande bomsadlar.

Freeform gillade jag då den var betydligt mer tryckfördelande än Torsion, Barefoot eller ST, men tyvärr blev det som det blev med den. Men Torsion och Barefoot är inte särskilt stötdämpande eller tryckfördelande. ST avr lite bättre men inte långt därifrån. Men jag har valt att strunta i dessa aspekter då hästen uppenbarligen trivs med Barefoot, Torsion och FF och det är ett mkt bättre alternativ än att rida barbacka. Men hade jag kunnat köpa en passande bomsadel som jag slipper byta hela tiden så hade jag gjort det, men bomlöst räcker gott och väl tills den dagen kommer.

Alexandra_W skrev:
Nej du Johanna! Du sågade bomlöst rakt av eftersom den enlig dig omöööjligt kunde fördela tryck såsom vi sa (och du själv upptäckte). Det var en miljon inlägg långa trådar där vi med erfarenhet av bomlöst om och om igen förklarade visa basgrejer med bomlöst och dess tryckfördelning. Men du vägrade rakt av att gå med på det och motargumenterade med rena felaktigheter, men som du trodde benhårt på.

Det handlade aldrig om att du skulle köpa en bomlöst punkt slut. Men vi påpekade att 'här har du en möjlighet till lösning på dina sadelproblem - prova och avgör själv'. Men du vägrade prova eftersom du var fullt och fast förvissad om att det INTE var som vi sa, absolut inte. Och eftersom det inte kunde vara som vi sa ang tryck ville du inte ens prova.

Förrän du själv kom fram till att prova. And the rest is history.. :angel:

Och samma sak är det nog med de som vägrar inse att deras sadel inte passar. DE är fast förvissade om att den passar och är där och då INTE intresserade hur många FAKTA man än bankar i huvudet på dem. Inte förrän de SJÄLV börjar fundera i banorna 'passar sadeln?' är de mottagliga för argument.

Alla människor fungerar så i viss mån, en del mer än andra, är man fullt och fast övertygad om något (av okunskap eller annan anledning) så är man inte påverkbar i frågan. Inte förrän man själv börjat tänka i de banorna så är man mottaglig för hjälp.

Louise skrev:
Lite synd när man inte tar emot andras tips!
Det gör jag med stor tacksamhet!
Vad skulle det göra för skada att prova en bomlös Kitten, när du ändå inte hade några andra alternativ kvar? (Ref. till trådskaparens rubrik!!)

Jag har provat både FF, Barefoot, Torsion och ST.

My Beauty skrev:
Om du har en sadel som ligger bra och inte rider din häst i form så tar det på ryggen :mad:
det är ju självklart att om hästen sänker ryggen när du rider ( rider den i fel form) så sänker den ryggen och får dåligare rygg. detta kan även händ om du har en sadel som ligger 100% på din häst.

Allt ligger inte på sadeln den del ligger även på ryttaren, att ryttaren vet hur man rider en häst i form och inte rider sin häst fel. :mad:

Läs vad jag har skrivit en gång till. Om inte hästen kan arbeta pga att sadeln hindrar den ska jag inte fortsätta rida med den sadeln, då får jag bara kämpa för att få hästen i form. Har jag däremot en passande sadel blir det betydligt enklare för oss båda.

Min häst sänker inte ryggen när jag rider med en passande sadel, däremot gör han det om sadeln inte passar. Han är ingen häst som springer med huvudet högt upp i luften, så det märks tydligt om det är sadeln som stör honom.
Sen är det upp till ryttaren att rida hästen korrekt, men har man inte rätt förutsättningar är det svårt. Man ska inte försöka rida en häst i rätt form om hästen har ont av sadeln, då gör man mer skada än nytta. Då är fdet bättre att låta hästen stå.

Diabolical_Kitten skrev:
Skönt att du har hittat en sadel som passar! :)
Själv har jag en syntetsadel. Den formade sig efter hästens rygg nästan direkt! Den är jag jättenöjd med!
Har du testat syntetsadlar? :)

Ja... Jag har provat HS, Wintec och Griffin. Flera olika modeller, men inga har funkat.
Köpte nyligen en Griffin Endurance XXW och den hade nog funkat, men den var lite för vid. Problemet är ju att man inte kan provrida ordentligt om man vill kunna lämna tillbaka sadlarna.

Men det känns skönt at vi hittade Torsion iaf. Hade ju en FF i julas, men tyvärr var den sned, så den gled hela tiden snett, även om inte jag eller hästen är sned. Och det tog för lång tid om jag skulle ha en ny...

Diabolical_Kitten skrev:
Läs vad jag har skrivit en gång till. Om inte hästen kan arbeta pga att sadeln hindrar den ska jag inte fortsätta rida med den sadeln, då får jag bara kämpa för att få hästen i form. Har jag däremot en passande sadel blir det betydligt enklare för oss båda.

Min häst sänker inte ryggen när jag rider med en passande sadel, däremot gör han det om sadeln inte passar. Han är ingen häst som springer med huvudet högt upp i luften, så det märks tydligt om det är sadeln som stör honom.
Sen är det upp till ryttaren att rida hästen korrekt, men har man inte rätt förutsättningar är det svårt. Man ska inte försöka rida en häst i rätt form om hästen har ont av sadeln, då gör man mer skada än nytta. Då är fdet bättre att låta hästen stå.

Ja men det ligger fortfarande på ryttaren oxå.
OM du har en sadel som ligger 100 och du inte kan rida din häst i form. så får den dålig rygg tillslut.

Diabolical_Kitten skrev:

Använder du en Torion sadelpadd under din sadel när du rider,

Det tråkiga med sådana här sadeltrådar är att de bara verkar dra till sig "sadelexperterna" och vi som är nyfikna och intresserade. De som rider med felanpassade sadlar (se mitt tidigare inlägg) är inte ens intresserade av att läsa (tror jag).

håller med dig.

Jag själv är ingen "expert" på sadlar och om jag undrar något så pratar jag med folk som kan sadlar.

Tycker att det är för många sadelexperter som inte lyssnar på vad andra har och säga.

Jag tycker att det är bra med sadeltrådar då kan man få massa bra tips men jag skriver vad jag tycker om det är något som inte stämmer.

Jag är ingen sadelexpert men tycker att det är ganska intressant att följa sånna här trådar ändå, även om jag ínte särskilt ofta har något att tillägga i diskussionen...

Vet också att jag just nu rider i en sadel som inte är perfekt till hästen, men hästen är jäkligt svår att hitta dressyrsadel till så vi letar.... Hon arbetar ändå helt ok i den hon har nu, den är helt nyligen omstoppad o så, problemet är att den glider fram lite...

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama