Bryr folk sig om sina hästar överhuvudtaget???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bryr folk sig om sina hästar överhuvudtaget???

*knapplån*

Kom på en sak till, som jag ville säga.
Jag tycker, trots allt jag skrivit i denna tråd, att det är bra att du (Diabolical_Kitten) verkligen försöker hitta rätt sadel till din häst.
Det är givetvis positivt att du vill hans bästa, och läser på så mycket som möjligt.
Alltså, är inte "ute" efter dig på något sätt, vad jag tycker är negativt har jag redan framfört.

*Kanpplån*. Utöver den heta diskussionen vi har idag om passande sadlar till våra hästar och alla åsikter det finns om huruvida den och den ligger si ochså, är det förvånande FÅ som faktiskt tänker på att det är minst lika viktigt att den passar ryttaren. En sadel som passar hästen perfekt, kan ändra form pga av ryttaren och "helt plötsligt" så passar det inte lika perfekt längre. Ett exempel är tex. en medryttare som kanske är som inte är i samma storlek eller alls byggd som ägaren/ryttaren till hästen är.

Nåt att tänka på..

Har man ALDRIG anlitat en utprovare har man nog inte heller fått någon uppfattning om hur en sadel ska ligga. Då tror jag inte det är så stor chans att hon har hittat en välpassande sadel.

Jag tror inte på att rida barbacka, då det inte finns något som fördelar min vikt eller är stötdämpande. Jag tror inte det är bra att en längre period rida barbacka. Och ett schabrak är INTE stötdämpande.
Jag har skrivit det förut men jag får uppenbarligen skriva det igen: Hästen funkar mirakulöst nog i vissa sadlar, sådana som passar, men när sadeln inte passar kan han inte arbeta korrekt och han fyrtaktar i galoppen, får en hackig trav osv. Dessutom så har jag hittat bomsadlar som ahr passat, men det är lång väntetid då vi behöver en så bred sadel, och på den tiden hinner hästen ändra sig igen, och då är det inte ens lönt att beställa. Sen i december har vi dessutom krånglat med bomlösa, men något har alltid varit fel. Någon var sned, en annan jag provade var för bred för mig att sitta i, och sedan blev jag sjuk och kunde inte rida på flera veckor. Men sedan en drygt en månad tillbaka har jag en sadel, en Torsion. Nu ahr jag dessutom hittat en hoppsadel som funkar, och som jag har hittat begagnad.

Angående sadlar, så har jag varit hos sadelutprovare (med ridhus) och provat många av deras sadlar samt köpt säkert fyra stycken, men aldrig blivit nöjd.....
Har kommit därifrån med för trånga sadlar då de hellre ser det än att sadeln glider fram lite, ett svårt dilemma förvisso, men nu har jag hittat en hyfsad sadel som en "oberoende" sadelmakare stoppat om åt mig och varit ute och tittat på den två gånger redan, eftersom hästen förhoppningsvis kommer att förändras då den faktiskt kan arbeta nu :smirk:
Något som jag själv tycker är rysligt jobbigt att ha min ägo är luftsadlar (flair), men de funkar då inga andra sadlar gör det... Hade en häst som hade SÅ stora bogblad och bogbladsrörelser att de flesta sadlar tryckte där och sadelmakarens lösning?? Ett snäpp smalare bom och MYCKET luft. (Hästen hade extrema ryggrörelser också, han svankade i stallet men så fort jag satt upp höjdes ryggen upp till sadeln, detta var något som ingen tänkt på tidigare). Har aldrig blivit så nöjd förut.... Hästen breddade sig med en centimeter på varje sidan över hela sadelläget på bara ett halvår!!! :)

Diabolical_Kitten skrev:
Har man ALDRIG anlitat en utprovare har man nog inte heller fått någon uppfattning om hur en sadel ska ligga. Då tror jag inte det är så stor chans att hon har hittat en välpassande sadel.

Men nu får du väl ändå ge dig!! "Hon" (tack för att du pratar om mig i tredje person, Snuffsan heter jag:smirk: ) har inga som helst problem med sina sadlar. Och du vet som sagt ingenting om hur kunnig jag är. Jag är kanske sadelmakare? Det vet du inte ett skit om.

Fattar du inte hur illa du beter dig just nu? :mad:

Bara för att man är sadelmakare förutsätter inte att man kan prova ut en sadel. Om du jobbar som utprovare har du ju anlitat en utprovare, för du har väl förhoppningsvis inte gått någon distanskurs?

Tyck vad du vill om mig, jag är inte så förtjust i dig heller ska du veta.

Men herregud. :rofl: Vad tror du egentligen att du är?
Du har gång på gång i den här tråden visat varför din kompis fodervärd inte lyssnade på dig. Ser du inte hur du gör bort dig om och om igen?

Bara för att du inte gillar mig kan du väl inte anklaga mig för att ha dåliga passande sadlar? :smirk:

Vill bara klargöra att jag alltså aldrig haft någon diskussion med Diabolic Kitten , varken om sadlar eller annat, innan den här tråden. Det finns alltså inget gammalt groll bakom det här. Hon har aldrig sett mina hästar eller mina sadlar, och jag har aldrig deltagit i någon diskussion om sadlar på Buke. Hon vet inte ens vad jag har för sadlar eller hästar.

Men vad hjälper det med en sadelutprovare, enligt dig så är de skitdåliga allihop, det är ju bara du som som kan något om sadlar och hur de ska ligga, jag vet ingen seriös person som dömer ut allt och alla och hur deras sadlar ligger när de varken vet hur hästen ser ut eller vad det är för sadel.

Om man har kommit lite länge än till tonåren och har hållt på med hästar i hela sitt liv så kan man nu se både det ena och det andra själv också.

Dessutom så har väldigt få hästar förmågan att arbeta korrekt med någon som sitter som en potta skit i sadeln.

Du inte bara smakar gott, du är klok också :bow:

Allmänt : jag vill gärna tro att de flesta vill sina hästar väl och att de visst ser till att skaffa sadlar som passar. Och om man som jag gör allt som man 'ska', anlitar sadelprovare (mer än en dessutom) och lär sig själv ganska mycket också, så lyssnar man inte på första bästa besser-wisser som hittar in genom stalldörren :devil:

Jag tror att du ska ta och konsentrera dig på din ridning istället för att leta fel på utrustningen. Det är nog där felet ligger.

:bow:

Håller helt med dig. Tror inte hon vet ett smack om sadlar då hon dömer ut sadelprovaqre som borde veta fan så mycket mer än henne!

Choklad skrev:
Men vad hjälper det med en sadelutprovare, enligt dig så är de skitdåliga allihop, det är ju bara du som som kan något om sadlar och hur de ska ligga, jag vet ingen seriös person som dömer ut allt och alla och hur deras sadlar ligger när de varken vet hur hästen ser ut eller vad det är för sadel.

Om man har kommit lite länge än till tonåren och har hållt på med hästar i hela sitt liv så kan man nu se både det ena och det andra själv också.

Dessutom så har väldigt få hästar förmågan att arbeta korrekt med någon som sitter som en potta skit i sadeln.

:bow: :bow: :bow: :bow:
Det är exakt det jag menar spelar igen roll om sadeln ligger 100 % man måste kunna rida en häst i form.

Inte direkt att en häst går i rätt form på långa tyglar.

Diabolical_Kitten skrev:
Bara för att man är sadelmakare förutsätter inte att man kan prova ut en sadel. Om du jobbar som utprovare har du ju anlitat en utprovare, för du har väl förhoppningsvis inte gått någon distanskurs?

Tyck vad du vill om mig, jag är inte så förtjust i dig heller ska du veta.

Men HALLÅ!!

Du sågar ju alla och alls tips. Du har ju inte ens levt halva ditt liv och tror sig veta allt redan.
KOM NER PÅ JORDEN OCH LYSSNA PÅ ANDRAS TIPS OCKSÅ. SÅ SOM VISSA KANSKE HAR LYSSNAT PÅ DINA TIPS.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka