Sv: Brutet bakben - Prognos? Erfarenheter?
Har nu pratat med kliniken igen, ett par gånger mellan snack med försäkringsbolaget. Hästen kommer
troligen inte att opereras, men ska ultraljudas, röntgas och sen sövas för att gipsas "ordentligt". Går allt bra och det inte är några andra skador på t.ex. senorna, så skulle hon teoretiskt kunna komma hem om en vecka eller liknande. Sen väntar givetvis ett helvetiskt jobb med konvalescens etc. under lång tid, men det är en strid som jag tar då och inget jag kommer hetsa upp mig över just nu. Först och främst ska plåtarna och UL idag inte visa något nytt och hemskt. Ponnyn mår bra i övrigt och äter som hon ska.
(Delar med mig av händelseförloppet för att det kanske kan hjälpa någon annan i liknande sits.)
Pratade för säkerhets skull med flera på kliniken om huruvida det är djurplågeri att låta henne leva, men deras svar var att om veterinären tyckte det så hade han tagit bort hästen redan när vi kom in, av djurskyddsskäl. Jag frågade också veterinären inatt när vi hade röntgat och han sa ungefär samma sak, att han visst kunde avliva om jag ville det, men att det fanns en chans att det blir hyfsat bra om vi kämpar lite. (Avelssto.) Det känns ju bra att de är positiva, men vad som är plågsamt för djuret är ju givetvis en tolkningsfråga från fall till fall. Jag tryckte i alla fall på att huvudsaken är att hästen är munter och glad och inte verkar må dåligt av situationen, även om benet säkert gör ont. (Veterinären sa också att det
måste göra ont för att kroppen ska komma ihåg att inte stödja på benet, och det är ju logiskt - det är ju bland annat därför som vi känner smärta överhuvudtaget. Men smärtstillande får hon givetvis, även om det inte dövar all smärta.)