Brutet bakben - Prognos? Erfarenheter?

G

Gisburne

En osannolik olycka inträffade för några minuter sen - mitt fullblod gick omkull rakt över en ponny som bröt vänster bakben! Sånt händer inte! Helt sinnessjukt! Brottet är ca 7-10 cm ovanför kotan, hela skenbenet går att röra i sidled men ingenting har gått igenom huden.

Är på väg till klinik nu, är bara inne och väntar på att en veterinär ska ringa innan jag åker, men skulle gärna vilja höra vad ni har för erfarenheter av såna här brott, om det gick att göra nåt alls? Hur lång konvalescens?

Sv: Brutet bakben - Prognos? Erfarenheter?

jag har själv ingen erfarenhet. men prognosen brukar vara dålig vid benbrott :( men jag kan tänka mig att om de är en mindre ponny så kanske de är bättre än de skulle vara en större tyngre häst. hoppas att de går bra med ponnyn :)

Prognosen är dålig. Visst kan det väl läka, frågan är bara hurdant hästliv den kommer leva undre läkningen och efter det...

jag har själv bara tråkiga erfarenheter av benbrott, men jag vet ett halvblod som överlevde och fick ett långt bra liv efteråt :laugh:

h*n bröt ena bakbenet i hagen (ingen vet hur men hästen va ung och yster och hagen väldigt kuperad/ojämn) det hade gått "rakt av" men inte penetrerat huden. minns jag inte helt tokigt (detta va i mitten/slutet av 1970) så hängde h*n i vagga väldigt länge efteråt och det tog nästan ett år innan h*n mådde hyffsat. fungerade efteråt väldigt bra som promenadhäst.

vet inte hur vården ser ut i dag, själv hade jag inte tagit samma beslut som min bekant, men för henne föll det ju ändå bra ut i slutändan.

i början av -90 talet så träffade jag ägaren, då levde h*n än men på sista versen.

Min åring bröt skenbenet på vänster fram. Det var helt av, ungefär så som du beskriver. Han hade inte en möjlighet i världen att stödja på det.

När jag ringde veterinär var det ingen diskussion. Han fick somna in på betet där kompisarna höll honom sällskap.

Hoppas prognosen är bättre för "din" häst. Uppdatera gärna och hör av dig om hur det går.

Usch vilken hemsk otur:( Benbrott är väl oftast en ganska komplicerad historia men man vet ju aldrig, undantag finns säkert.

Håller tummarna

Jag känner ett gotlandsruss som på 90-talet bröt bakbenet i hagen. Det är en solskenshistoria för han stod gipsad bra länge och senare blev han bra. Levde länge till men kunde dock inte tävla hoppning mer.

Kom precis hem från kliniken. Ponnyn är kvar där, gipsad. Bakbenet är delat i 7 bitar "ungefär". Det togs bara en röntgenplåt för att kolla läget, noggrannare koll blir imorgon tidigast. Det ser inte ett dugg roligt ut på plåten, och veterinären sa att en större häst hade han avlivat direkt, men han trodde att en ung ponny vars användningsområde är i huvudsak avel (i framtiden) borde ha en rimlig chans i alla fall. Så jag ska höra med mitt försäkringsbolag imorgon och kolla exakt vad de täcker, och sen ska jag och veterinären prata om behandling m.m. Operation är troligen uteslutet på grund av hur frakturerna ser ut, men det är inte heller helt säkert. Det beror också till stor del på vad försäkringsbolaget säger.

Det som känns otroligt tråkigt, förutom olyckan som sådan, är att jag kanske tvingas avliva hästen enbart på grund av att jag saknar pengar till behandlingen. Det är så ruttet, för tid och ork att behandla under lång tid har jag, men inte pengar i överflöd. :( Så länge veterinären är optimistisk, och ponnyn verkar må bra i övrigt (äter, dricker, är glad etc.) så vill jag verkligen inte avliva - hon är ung och har hela livet framför sig, det är värt en chans. Tycka vad man vill om det, men så tycker jag. (Veterinären också, som tur är!)

Vet mer imorgon.

:bow: till dig som ens försöker! Om en veterinär är så hoppfull så tror jag att det är rätt ljust!

Olgas Lukas bröt ju benet, tävlar inte han i hoppning igen?

Kolla upp om det finns något bidrag du kan söka för behandling, man vet aldrig! Är det någon speciell ras så kanske avelsföreningen har något?
Med lite tur så!

Annars har du ju alltid buke ;)

lycka till!!!!

Jag är förvånad över att man inte avlivade hästen på plats.
Att lasta och åka med en häst med en sån fraktur verkar grymt.

Va glad jag blev att läsa att det finns en chans. :laugh:Trodde nog att det skulle var kört. Fortsätter hålla tummen för er, och hoppas på att din ponny blir bra !

Jag håller med till viss del - hade jag vetat hur det såg ut på insidan så hade jag också varit skeptisk till transport. Men röntgensyn har jag inte och det var becksvart ute, så jag och några grannar slog våra kloka huvuden ihop och gjorde vad vi kunde. Skadan stabiliserades med RJ-bandage innan avfärd, hästen var uppallad med höbalar och hade stöd av både dem och väggen i transporten. Hon stod inte på det skadade benet under färden utan lutade sig mot stödet.

Eftersom hon var vid gott mod hela tiden och åt glatt av höet (wow, fri tillgång!) under hela resan så kändes det värt det. Hon var en klippa på kliniken också, och travade (på 3 ben) så fort mellan röntgen och boxen att jag fick springa för att hinna med... :grin: Som sagt, eftersom veterinären var positiv och hästen åt och var hyfsad glad så ville jag ge det en chans i alla fall.

Tack för peppningen, hörni! :) Är i telefonkö med kliniken nu, ska höra hur läget är just nu samt prata om vidare behandling.

Messy;11216645 Olgas Lukas bröt ju benet skrev:
Lukas hade en fraktur på griffelbenet, det lilla benet som går i sidan av det "riktiga" benet, det är stor skillnad då detta ben inte är det som tar den huvudsakliga tyngden och operaras tom bort på vissa hästar om skadan sitter i nedre delen, och de klarar sig utmärkt utan det benet, det är bara biten längst upp som stabiliserar knäet som man vill ha kvar just för den funktionen.

är du säker?
Hade inte han boxvila i typ 6 månader? det har man väl inte på ett griffelben? (en kompis häst opererade bort den lilla lösa benbiten som var av på griffelbenet)...

har för mig att han bröt själva benet... hmm

Har nu pratat med kliniken igen, ett par gånger mellan snack med försäkringsbolaget. Hästen kommer troligen inte att opereras, men ska ultraljudas, röntgas och sen sövas för att gipsas "ordentligt". Går allt bra och det inte är några andra skador på t.ex. senorna, så skulle hon teoretiskt kunna komma hem om en vecka eller liknande. Sen väntar givetvis ett helvetiskt jobb med konvalescens etc. under lång tid, men det är en strid som jag tar då och inget jag kommer hetsa upp mig över just nu. Först och främst ska plåtarna och UL idag inte visa något nytt och hemskt. Ponnyn mår bra i övrigt och äter som hon ska. :banana:

(Delar med mig av händelseförloppet för att det kanske kan hjälpa någon annan i liknande sits.)

Pratade för säkerhets skull med flera på kliniken om huruvida det är djurplågeri att låta henne leva, men deras svar var att om veterinären tyckte det så hade han tagit bort hästen redan när vi kom in, av djurskyddsskäl. Jag frågade också veterinären inatt när vi hade röntgat och han sa ungefär samma sak, att han visst kunde avliva om jag ville det, men att det fanns en chans att det blir hyfsat bra om vi kämpar lite. (Avelssto.) Det känns ju bra att de är positiva, men vad som är plågsamt för djuret är ju givetvis en tolkningsfråga från fall till fall. Jag tryckte i alla fall på att huvudsaken är att hästen är munter och glad och inte verkar må dåligt av situationen, även om benet säkert gör ont. (Veterinären sa också att det måste göra ont för att kroppen ska komma ihåg att inte stödja på benet, och det är ju logiskt - det är ju bland annat därför som vi känner smärta överhuvudtaget. Men smärtstillande får hon givetvis, även om det inte dövar all smärta.)

är du säker?
Hade inte han boxvila i typ 6 månader? det har man väl inte på ett griffelben? (en kompis häst opererade bort den lilla lösa benbiten som var av på griffelbenet)...

har för mig att han bröt själva benet... hmm

Japp, hundra procent säker att det var griffelbenet, en högt placerad fraktur just i den biten man vill ha kvar, min egen står för tillfället med liknande skada i det området, därav att det tom bara var någon dag sedan olga själv skrev det i min tråd (viste det iofs redan innan att det var på griffelbenet Lukas hade fraktur)

Liknande trådar

G
Hästvård I 1½ år nu har jag funderat på om jag handlade rätt när mitt fullblodssto skadade sig i hagen och blev långtidskonvalescent. Jag valde...
Svar
17
· Visningar
1 977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka