bruten manke

kopia

Trådstartare
eller det är ju utskotten i manken som kan brytas. Är det någon här som har erfarenheter av något sådant?

Sv: bruten manke

Utskotten? Om det är ton utskotten i ryggraden du tänker på så heter det kissing spine, utskotten sitter för tätt. Lång och svår behandlings tid OM det ens går att reparera, endel lyckas men inte alla.

hästen ifråga har brutit sig i hagen för ca 5 år sedan, så den är ju frisk ;) Den ser bara lite annorlunda ut... Vad jag funderar på är om den kan få problem såhär lång tid efteråt, eller om allt är frid o fröjd? Jag är kanske på gång att köpa den...

Känner en häst som bröt manken på tre ställen i sin ungdom. Han fungerade som vanligt när det hade läkt ut, men blev lätt stel. Idag är han över 20 tror jag.

precis det svar jag ville ha :) :bow: väldigt trevlig häst trots sin numera beda obefintliga manke ;)

Jag har oxå träffat en osedvanligt trevlig ridhäst som skadade manken illa i unga år. Mig veterligen så har det aldrig varit ngt besvär med honom i ridningen,däremot hade ägaren problem med att hitta sadel som satt bra på honom...

Då får jag komma med det tråkiga. Kände en häst som bröt tornustkotten vid manken som 5 åring. Hon fick en ovanligt bred manke när det läkte och fick specialbeställa sadlarna. Tyvärr så blev hon aldrig helt fräsch utan hade hältor både här och där som vet trodde kom att hon felbelastade sig pga smärta från manken. Hon dömdes ut efter något år :cry:

Min häst krossade manken som treåring. Första gången hon fick bett i munnen reste hos sig och slog runt på stallgången. När det läkt reds hon in och var sedan ridskolehäst en kortare tid innan jag köpte henne. Innan köpet kollade jag upp noggrant med olika veterinärer hur det brukar gå för hästar med denna typ av skada. Svaret var att det oftast inte är några problem. Hästarna brukar inte ha några funktionsproblem utan kanleva som vanligt när skadan är läkt.

Tornutskotten vid manken är mycket långa så det är inte kotorna som skadas utan yttersta spetsen på tornutskotten, den spets som sticker upp ovanför skulderbladen, som skadas. Det kan bli extra benbildning i området och mankens form blir ovanlig. Samtidigt med skadan på tornutskotten kan muskler i området ha skadats så det kan finnas ärrvävnad och låsningar som du kanske ska låta en massör eller equiterapeut titta på.

Du ska vara medveten om att det kan bli problem med sadlar för din häst. Det beror på hur skadan ser ut och hästens sadelläge i övrigt. Ägaren är troligen helt medveten om att det är struligt så om det finns en sadel som är inprovad efter hästen och som kan följa med i köpet så be att få den med.

Jag har haft min häst i snart sju år och har aldrig ångrat köpet. Under dessa år har hon tränats i både hoppning och dressyr och tävlats i dressyr. Sadlar har varit ett stort bekymmer. Jag har inte velat specialsy en sadel till hästen eftersom den då aldrig kommer kunna användas till någon annan häst. Till slut hittade jag en inställningsbar sadel som nu har fungerat för oss i snart två år. Vill du ha med info om våra sadelbekymmer så PM:a.

mvh
Lejonelle

Brutna tornutskott har inget med kissing spines att göra!
Det är nog omöjligt att få brutna tornutskott i manken att läka så att hästen inte blir sned i kroppen, sen kan det vara olika hur mkt besvär olika hästar får av detta.
PL

Peter - har du lust att utveckla detta med snedheten? Intressant att höra olika infallsvinklar.
mvh
Lejonelle

Ett äldre fullblod som godkändes förra året har bruten manke + jag vet att en av de som tävlat WC i hoppning även har bruten manke, men kan inte komma på namnen. :crazy:

Jag har själv större ingen erfarenhet av brutna mankar men normalt får de självläka vilket innebär att utskotten med tillhörande ligament oftast hamnar snett dvs linjen från nackband o bakåt blir sned. Likaså blir muskulaturen osymetrisk när tornutskotten lutar.
PL

Jag föreställer mig att det som händer är oftast att dorsala spinalutskotten till t ex T3, T4 knäcks och det kan bli krosskador på ytliga muskulaturen t ex trapezius. Interspinala ligamenten borde kunna få skador, hittar tyvärr inga bilder på hur de fäster in på dessa långa spinalutskott, kanske du vet?

Muskelinfästningar för rhomboideus, trapezius finns mot nackbandet, supraspinalligamentet men ej mot spinalutskotten. Spinalis dorsi fäster däremot på utskotten. Longissimus dorsi, multifidus m fl har sina fästpunkter närmare kotkropparna och borde ej påverkas.

Vad jag sett på min egen häst är de krossade utskotten tillsammans med troligen lite extra benbildning i skadeområdet bildat en benknöl, en "falsk manke", lite för långt bak. Detta är vad som orsakat våra sadelproblem. Det finns även ökad benbildning på högersidan som gör att manken ser sned ut uppifrån. Det är inte ryggraden som är sned utan detta blir som ett överben. Bakre delen av trapezius samt spinalis är oliksidig på min häst och därför dras sadeln över till höger. Detta tror jag beror på de benbildningar som finns i området men kan också förstås komma av skador på nackbandet och/eller bindvävsbildning efter muskelskadorna. Så detta stämmer väl med dina iakttagelser.

mvh
Lejonelle

Ja vi är nog överens men vad som exakt händer på den enskilda hästen är ju beroende på hur utskotten ser ut efter läkning, vinkel, nybildat ben od, samt hur mkt skador det blivit på ligament, muskler od.
PL

i bland så finns turen att tornutskotten växer fast på "plats" igen, och i bland inte.

Har beh en häst som rest sig o gått omkull på stallgången, efter det så har de inte kunnat rida hästen på 1 1/2 år pga att manken blivit s- formad, sett ovanifrån o hon har haft smärtor. Eftersom muskulaturen har varit extremt kontraherad runt detta område så har s- formationen uppstått, men genom beh så har muskulaturen slappnat av o manken är numera rak o hästen ridbar igen

Tack alla för svaren :bow:
Hästen ifråga känns väldigt mjuk o smidig att rida, men sadelläget är ju inte det bästa. Nu har jag ändå bestämt mig för att inte köpa hästen (andra orsaker än manken), så nu blir det någon annans bekymmer.

*kl*

Tar mig friheten att väcka denna tråd till liv då min häst precis "brutit" sin manke. Se tråden nedan:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=724806

Jag kanske har tur i oturen att skadan sitter långt fram och därför troligen inte kommer att påverka sadelläget annat än möjligen sekundärt? Jag har en bomlös sadel så jag kanske redan har en fördel där?

Sen tävlas inte hästen längre i samma omfattning som förut. Pga egna skador så är han mer rekreation och kommer att gå mindre tävlingar i dressyr och western framöver. Han blir 12 år gammal nu i vår.

Skriver i den här tråden eftersom det var ovanligt intressant information kring anatomin och följdeffekter här!

/Camilla

Då får jag komma med det tråkiga. Kände en häst som bröt tornustkotten vid manken som 5 åring. Hon fick en ovanligt bred manke när det läkte och fick specialbeställa sadlarna. Tyvärr så blev hon aldrig helt fräsch utan hade hältor både här och där som vet trodde kom att hon felbelastade sig pga smärta från manken. Hon dömdes ut efter något år :cry:

Jag har samma erfarenhet, det kanske är samma häst vi tänker på förresten? En fux vid namn Jus**ce.

Har erfarenhet av 2 hästar med brutna tornutskott.

En bröt 4 st som 2-åring. Den är idag 16 och rids fullt ut. Sadlar har dock varit ett bekymmer tidigare. Detta eftersom hästen musklat sig olika på respektive sida om manken. Det gjorde att alla sadlar gled över på den mindre musklade sidan. Fick dock för ett par år sedan en specialbeställd sadel med extra stoppning i den tunnare sidan och nu ligger allt perfekt.

Den andra hästen bröt också utskotten som unghäst. Den är idag 18 och rids av fritidsryttare. Allt fungerar bra utom att hästen inte kan gå i samling någon längre stund. Den blir mycket trött i manken då.'

Våra massörer har inte hittat ömhet i vår häst (den första) runt muskulaturen vid manken utan det verkar fungera bra trots full ridning. Inga märkliga hältor eller annat heller. Det enda jag kan märka (som jag inte vet om det beror på detta, men troligt) är att när vi ridit på länge (mer än en timmes ridning) så håller hästen huvudet något åt sidan (lika ofta åt båda sidorna) som om han vill sträcka ut muskeln lite.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 957
Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
385
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nån som har koll på hur premierna för arabhästar ligger i förhållande till andra raser? Halvblod är ju väldigt dyrt jmf med att tex...
Svar
9
· Visningar
605
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025