Sv: bruten manke
Jag föreställer mig att det som händer är oftast att dorsala spinalutskotten till t ex T3, T4 knäcks och det kan bli krosskador på ytliga muskulaturen t ex trapezius. Interspinala ligamenten borde kunna få skador, hittar tyvärr inga bilder på hur de fäster in på dessa långa spinalutskott, kanske du vet?
Muskelinfästningar för rhomboideus, trapezius finns mot nackbandet, supraspinalligamentet men ej mot spinalutskotten. Spinalis dorsi fäster däremot på utskotten. Longissimus dorsi, multifidus m fl har sina fästpunkter närmare kotkropparna och borde ej påverkas.
Vad jag sett på min egen häst är de krossade utskotten tillsammans med troligen lite extra benbildning i skadeområdet bildat en benknöl, en "falsk manke", lite för långt bak. Detta är vad som orsakat våra sadelproblem. Det finns även ökad benbildning på högersidan som gör att manken ser sned ut uppifrån. Det är inte ryggraden som är sned utan detta blir som ett överben. Bakre delen av trapezius samt spinalis är oliksidig på min häst och därför dras sadeln över till höger. Detta tror jag beror på de benbildningar som finns i området men kan också förstås komma av skador på nackbandet och/eller bindvävsbildning efter muskelskadorna. Så detta stämmer väl med dina iakttagelser.
mvh
Lejonelle