bruten manke

Sv: bruten manke

*KL*
Vi hade en löphäst som slog runt och hade frakturer på nio ställen i manken.
Det tog ca åtta veckor innan hon var ridbar igen och hon kom tillbaka som löphäst. Det var dock lite svårt att få sadlarna att ligga still. Nu var hon en långsamspringande lus redan innan olyckan så hon togs ganska omgående ur träning och satt i avel.

Då får jag komma med det tråkiga. Kände en häst som bröt tornustkotten vid manken som 5 åring. Hon fick en ovanligt bred manke när det läkte och fick specialbeställa sadlarna. Tyvärr så blev hon aldrig helt fräsch utan hade hältor både här och där som vet trodde kom att hon felbelastade sig pga smärta från manken. Hon dömdes ut efter något år :cry:

Det där kunde jag ha skrivit om min häst. :(

Om du har frågor och funderingar som jag kan svara på får du gärna höra av dig. Skriv här i tråden eller skicka PM.

Bomlöst borde varken göra till eller från jämfört med en bomsadel som passar mankens nya form, men problemet är oftast att hitta något som passar. Sträva efter en lösning där trycket fördelas över stor yta och se till att sadeln inte hämmar bogfriheten.

Skadan kan påverka din hästs värde och säljbarhet i framtiden men behöver inte påverka prestationsförmågan.

Jag har också ridit galopphäst med krossad manke. Hon var helt återställd och startade efter en längre vila utan ridning men som sagt sadeln glider lätt framåt då manken inte existerar längre.

Det är nog ganska induviduellt om hur skadan påverkar olika hästar och hur omfattande skadan är. Men har det gått ett år eller liknande så borde man kunna se om hästen fungerar eller ej.

Sträva efter en lösning där trycket fördelas över stor yta och se till att sadeln inte hämmar bogfriheten.

Vilket den sadel jag har idag lyckas med! Har haft enorma sadelproblem tidigare men har kommit till en lösning och jag tror inte (hoppas iaf inte) att den här skadan ska orsaka att jag måste börja leta sadel igen.

Skadan kan påverka din hästs värde och säljbarhet i framtiden men behöver inte påverka prestationsförmågan.

Inte viktigt alls. Det här är min trogne vän och följeslagare och kommer så länge jag kan vara rekreation för honom inte att säljas. Och vid ev. försäljning (beroende på min hälsostatus) så kommer han att hamna där han får det bäst - inte där jag får mest pengar.

Min omedelbara fundering är om jag ska operera ut de lösa benbitarna nu redan innan de ev. har ställt till med problem eller om jag lugnt kan vänta och se om det blir problem eller inte?

/Camilla

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 957
Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
385
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nån som har koll på hur premierna för arabhästar ligger i förhållande till andra raser? Halvblod är ju väldigt dyrt jmf med att tex...
Svar
9
· Visningar
605
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025