Brunstprovning- är jag gammalmodig?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare via
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 445

via

Trådstartare
När jag gick på Flyinge, var det en självklarhet att även seminmärrar brunstprovades, och inte bara gynkollades. Detta för att stimulera dem i brunsten.
Samma när jag jobbade på seminstation, samtliga märrar brunstprovades, både de som skulle betäckas naturligt, och de som skulle semineras.

De sista åren när vi har haft ston på station, har jag aldrig fått några rapporter om brunstbeteendet på stona, utan bara hur stora äggen har varit osv.

Vi har nu en märr i Frankrike på seminering, och när jag pratade med dem idag, sade de att de inte får henne i någon bra brunst, hon står med väldigt små ägg hela tiden. Vid frågan om hon hade fått hälsa på någon hingst, var svaret nej. Jag talade om för dem att jag aldrig har sett henne visa brunst annat än för hingst, och att hon kanske behöver den stimulansen för att komma igång.
Hingsthållaren var lite tveksam, men sade att de skulle prova att låta henne träffa hingst, för att se om det hjälpte.

Är jag helt ute och cyklar, och totalt gammalmodig? Brunstprovar man inte annat än ston som ska på naturlig betäckning numera?

Sv: Brunstprovning- är jag gammalmodig?

Frågan är nog tyvärr befogad. Hur många seminstationer har över huvud taget tillgång till en teaserhingst? Jag tror åtminstone förr att det var mer eller mindre krav att ston skulle testas för hingst inna seminering: Det finns säkert dom som är mer uppdaterade än mig i den här frågan.

Har varit på 3 olika seminstationer varav 2 inte hade några hingstar stationerade på stationen, då blir det ju himla svårt att kontrollera brunst på det sättet:angel:

Men på den tredje hade de minst 5 hingstar hemma på stationen och vårat sto kollades brunst med hjälp av både hingst (genom gallret av boxen) samt UL. Vi var där tidigt på våren och hon kom inte riktigt in i brunst. Då ställde de henne helt enkelt brevid en av hingstarna under dagtid. I brunst kom hon efter ett tag, men jag vet inte om det var hingstarna, vädret, solen eller gräset i hagen, antagligen en kombination.

Du har nog tyvärr rätt. En kompis seminerade sitt sto 3 ggr i 3 brunster, alltså 9 ggr utan att stoet ens fått titta på en hingst (hon blev inte dräktig) Detta på en station där flera hingstar fanns att tillgå.

Går alltid än vända till hingsten innan jag åker iväg till stationen. Är det inte +++ väntar jag.

Vi har betäckt naturligt i många år och då är ju brunstkoll A & O. Nu när vi har seminstation ser jag ingen anledning att inte kolla stona med hingst med samma noggranhet som tidigare. Dels tar man bara in brunstiga ston till undersökning = sparar massor av tid och man har en gladare veterinär:D , dels vet man om stoets ex 4:a är hög tid eller om hon fortfarande är "sval". Personligen tycker jag det vore mycket svårt att bedriva denna verksamhet utan hingst...:confused:

Du är inte alls gammal modig...
Hos mig provar vi alltid stona. Det blir ju så mkt enklare då!
//Tina

Har varit på 3 olika seminstationer varav 2 inte hade några hingstar stationerade på stationen, då blir det ju himla svårt att kontrollera brunst på det sättet:angel:

QUOTE]
Nej, det är ju den uppfattningen jag har fått också, att det finns stationer som inte ens har en hingst. De stationer vi har anlitat har iofs haft hingstar uppstallade allihopa, men jag har inte fått intrycket att stona har teasats.

Vi har betäckt naturligt i många år och då är ju brunstkoll A & O. Nu när vi har seminstation ser jag ingen anledning att inte kolla stona med hingst med samma noggranhet som tidigare. Dels tar man bara in brunstiga ston till undersökning = sparar massor av tid och man har en gladare veterinär:D , dels vet man om stoets ex 4:a är hög tid eller om hon fortfarande är "sval". Personligen tycker jag det vore mycket svårt att bedriva denna verksamhet utan hingst...:confused:

Precis!
För mig är det en konstig tanke, att bedriva avel utan att ens brunstprova. Dock förstod jag ju på denna hingsthållare, att det inte alls var något de brukade göra. Han tyckte att många ston tillsammans brukade räcka för att stimulera dem.

Alla: Skönt att höra att det inte är jag som är gammalmodig. Men, hur kan det komma sig att det tydligen ändå är rätt vanligt att man inte brunstprovar, eller ens har en hingst på stationen? (Hur svårt kan det vara att få tag i en shettishingst liksom?)

Ja du, alla har ju inte tillgång till en "Knut";)

Kan man tro att det är en portion tilltro till tekniken och två portioner slöhet?
Som allt annat i dag, det ska gå snabbt och enkelt.

I Tyskland brunstkollar vi alla ston. Vi har en liten tysk kallblodshingst som får lukta på ston dagarna i ända! Har man dessutom 12 hingstar som ska upp på bocken behövs det ston för att då dem sugna! ;)

Har samma erfarenhet. En h-tes massa rutor med inritade äggstockar med mått på folliklar o grejer följde med räkningen på det tomma stoet hem från seminstationen, men ingen kunde svara på om hon faktiskt varit brunstig under tiden där!!! Sexupplysning borde kanske ingå i seminassistentkurserna?

När mitt sto var hos KD för seminering så hade de en haflingerhingst där som de teasade stona med. Min dam, som aldrig tidigare visat tydlig brunst, trots att jag har haft flera hingstar hemma också, var tydligen jättebrunstig när han pratade med henne...

Jag har faktiskt just idag gjort i ordning en hage till henne alldeles bredvid tvåårshingsten, som iofs är hennes egen avkomma, men än sen då... De har inte träffats på över ett år. Dels ska hon gå där för att banta en aning inför det frodiga sommarbetet, men det andra skälet är just teasing.
Alla: Skönt att höra att det inte är jag som är gammalmodig. Men, hur kan det komma sig att det tydligen ändå är rätt vanligt att man inte brunstprovar, eller ens har en hingst på stationen? (Hur svårt kan det vara att få tag i en shettishingst liksom?)
Vad gälelr shettishingst så är det inte alls säkert att det är något bra, för många av dessa småttingar är väldigt intensiva och heta på gröten. Om stoet då dessutom inte är vant vid shettisar så blir hon förmodligen bara rädd för honom och då lär det inte bli någon brunst att tala om... :crazy:

Det varierar nog om de använder en teaser eller inte i dag, den stationen jag var på förra året har en teaserhingst som får kolla alla ston, de har halvblodsavel med egna hingstar, semin. En annan station jag varit på har också en teaserhingst, medan två andra stationer jag har varit på tidigare inte testar stona med teaserhingst ( alla halvblodsavel på semin).
När jag tänker efter så är de två stationerna som använder teaser gamla i gamet, de andra två är nyare hingststationer, med gamla menar jag att de har hållit på med hingsthållning sedan det bara fanns naturlig betäckning, så det är nog en gammal kvarleva därifrån.

Förresten i bland när jag inte har haft en hingst i stallet har jag använt en av mina valacker som är en väldig "tjej tjusare" ...dom visar alla brunst mot honom också. Bra att få dom kollade i alla fall!!

Man tager vad man haver

//Tina

Senast ändrad av en moderator:

Vad gälelr shettishingst så är det inte alls säkert att det är något bra, för många av dessa småttingar är väldigt intensiva och heta på gröten. Om stoet då dessutom inte är vant vid shettisar så blir hon förmodligen bara rädd för honom och då lär det inte bli någon brunst att tala om... :crazy:

Nej, det har du ju rätt i. Jag tänkte mest som exempel på hingst som är billig att införskaffa, om dess enda kvalite ska vara att ha ett par kulor. Fjordhingst då?

Förresten i bland när jag inte har haft en hingst i stallet har jag använt en av mina valacker som är en väldig "tjej tjusare" ...dom visar alla brunst mot honom också. Bra att få dom kollade i alla fall!!

Man tager vad man haver

//Tina
Ja, jag har också teasat med valack, när jag inte har haft hingst i stallet. För tillfället har jag dock fem hingstar, så nu är det inget problem.

Tina, gick inte du seminkursen i fjol (eller var det året innan)?
Vad sade de då om brunstprovning?
Jag hade ju seminkursen inbakad i stallchefsutildningen (92-94) och då var det ju som sagt en självklarhet att brunstkolla.

Tycker det verkar lite märkligt att inte brunstprova med hingst...

Mitt sto seminerades för nåt år sedan. Då vet jag att de provade med hingst. De berättade hur hon betedde sig, och hon hade brunstat som bara den.

Så jag har nog tagit det som självklart att man gör det..

För vissa ston är det kanske ganska viktig att få den stimulansen? eller? :confused:

På den stationen jag var vet jag faktiskt inte om de provade mot hingst eller inte. Men vi har en hel bunke hingstar i olika ålder på gården som stona definitivt känner av i dessa tider, men vi testar dem inte direkt emot dem.

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 338
Senast: ginnies
·
Avel Då jag tycker att ämnet är väldigt intressant och inte hittade ngn sån tråd så tänkte jag att vi som är intresserade av och/eller... 2
Svar
29
· Visningar
4 111
Senast: LFreddy
·
Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det... 2
Svar
32
· Visningar
4 932
Senast: JSH
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 747
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Ridskoleryttare