Brunstproblem!!!

granger

Trådstartare
Mitt sto vägrar brunsta!!! Vet inte vad jag ska göra nu. Hon har stått på stationen en månad - sprutad med pgl 2 ggr och kommer inte igång! Tog hem henne i tisdags och provade henne mot hingst fredag och lördag. Fredag - lite intresserad. Lördag - Väldigt intresserad. Körde tillbaka henne till stationen igår och när de kollade henne idag - nix. JAG BLIR SÅ TRÖTT!!!
Vad gör man och är det någon mer som har /har haft detta problem?

Mycket tacksam för svar!!!

Sv: Brunstproblem!!!

Har dom hingst på stationen, det brukar hjälpa att få stona i brunst!

Ja, de har tre hingstar på stationen och alltid en hingst inne när de kollar stona för att stimulera dem...

Enkelt och lätt tips vill du ha förstår jag? Såhär gjorde vi för att få damerna i brunst:
har du en vän med hingst ellerliknande som ni kan teasa igång lite? Ha med dig ett ett helt vanligt tomt kasettband, trigga upp hingsten till att låta/flirta, tryck på REC. ta hem bandet, stoppa in det i bandspelare och låt de ljuva tonerna över upphetsad hingst spridas i stallet...
Vi gjorde så på stuteriet jag arbetade på, och jag lovar att det var 10 huvuden som tittade ut i stallgången och undrade om det var tomten som kom! Helt plötsligt ser man brunst på några av dom som verkat stendöda innan, bara till att köra och betäcka. Vid regelbunden ljuduppspelning för stona kommer dom i brunst allteftersom. Ljudet av hingst kan stimulera otroligt mycket!!

Tack för tipset!
Det finns en hingst i det stall jag har henne uppstallad. Hon ser och hör honom dagligen och det är honom jag provat henne mot. Men nu har hon iofs bara varit hemma sedan i tisdags fram till igår, så jag antar att hon i så fall kommer igång - förr eller senare.
MVH granger

Hon har en gulkropp som inte går tillbaka och små ägg som växer lite och sedan blir små igen.

Har hon haft föl tidigare, en del ston får ett ägg på morgonen kanske 1-2 cm och på kvällen har dom släppt. Det är all brunst dom har. Dessa ston får man passa med ultraljud två ggr /dag minst.
En kompis till mig har ett sto som är så och flera ston jag vet är sådana.

Hej Rodde!
Ja, hon har haft 4 föl tidigare, dock inte i min ägo så jag vet tyvärr inte hur det har gått till. Men borde de inte känna till detta på stationen att det kan vara så? Känns lite svårt att tala om för dem hur de ska göra eftersom de har 20 års erfarenhet...vilket dilemma. Det är ju en erkänd station. Vad svårt det är att vara helt ny i branschen...suck!

jag har visseigen sluppit det problemet, dock vet jag att enkla knep som saftigt gräs, lugn o ro ska göra rätt mycket, men det kanske du förmodligen redan har testat!?

hoppas det löser sig!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 012
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 599
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 141
Senast: tott
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 173
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna