Det finns ingen som helst anledning att vara hård mot en häst. Konsekvent, rättvis och tydlig ja, men inte hård. En häst är inte beräknande och elak utan gör som hen gör för att skydda sig själv. Ren självbevarelsedrift alltså. Den här hästen skriker allt vad hon orkar att hon inte mår bra men människorna i hennes närhet lyssnar ändå inte utan blir hårda mot henne istället
Det är mycket möjligt att mitt sto också hade tagit till allt möjligt om jag inte hade lyssnat på henne och hjälpt henne istället för att bli arg. Det du skriver gör mig så himla ledsen
Ingen häst ska behöva vråla för att bli lyssnad på
Självklart gör hon vad hon kan för att slippa ännu mer obehag/smärta. Det är fullkomligt normalt och du och jag hade gjort likadant i hennes sits.
Om du gillar hästen i övrigt och det klaffar när du har provat henne i olika miljöer och det du vill ha henne till så be att få ta hästen på foder som minst till nästa höst är mitt tips och därefter köp om allt fungerar tillfredsställande. Då kan du själv i lugn och ro dels kolla hur hon blir när hon känner sig lyssnad på och dels kan du testa munkpeppar och gynundersöka och ultraljuda henne så att du vet att det inte är något värre/något som inte går att behandla som gör att hon inte mår bra. En gynundersökning med ultraljud är inte särskilt dyr och sen vet du. Eftersom hästen är som hon är och de vill bli av med henne tycker jag att det borde ligga i deras intresse med att hon hittar rätt hem. Risken är annars stor att en sådan häst blir en vandringspokal.
Om hon är värd att åka och titta på när hon står så långt bort kan ingen annan än du svara på.
Lycka till!
Tack för alla kloka svar!!!
Jag har nog uttryckt mig felaktigt när jag skrev hård. Jag har ju sett en film och tjejen som rider är mjuk, följsam och inte alls dum på något sätt. Inget spö, inga sporrar. Fina, lugna hjälper, finns inget att säga om hennes ridning. Hon rider för tränare där som känner hästen väl. Långa stunder går hon ju fint. Men så rätt var det är så får hon en skuttattack och det kan vara tre, fyra kickar på raken. En gång såg jag fem, och det är verkligen bägge bak upp i luften. Sen går hon som en klocka igen.
Filmen har de gjort för att ev köpare ska få se hur hon beter sig när det är som värst, och det tycker jag är shysst. Annars hade de väl tagit det lugnt med henne den dan.
Det "hårda" som jag skrev är att de tar ut henne för att hon ska röra på sig. De har ju låtit henne vila helt när hon varit som värst och sen ridit henne lugnt, även om hon protesterat lite. Jag tror inte alls att de varit särskilt "hårda" men de har väl inte låtit henne stå alltför länge heller.
Jag frågade om de trodde hon hade ont och så nämnde hon att hästen kanske har ont i ryggen ifall nån av valackerna klättrat på henne i hagen? Det är ju inte varje brunst som hon är så här, bara ibland. De har ju inte full uppsikt över dem dygnet runt och det behöver ju heller inte bli märken som signalerat om att det hänt. Kan det vara en trolig teori, undrar jag?
Hästarna står väl och kliar varandra i hagen och "gnager" litegrann, så hon kan ju väl varit lite randig på rumpan utan att nån reflekterat över det?
Hur som helst. Jag tror det här är duktigt och ärligt folk. De har haft flera spekulanter som provridit och velat köpa henne men de har sagt nej. De är väldigt måna om henne, och funderar på att behålla henne själva och försöka få ordning på problemen hon har. De har bara inte haft den möjligheten/tiden innan. Om de inte får henne såld nu så kommer de att göra en utredning osv.
Tycker att det lät som en bra idé att ta henne på foder, att ha ok på det från dem innan jag åker och provrider. Annars komma dit, bli kär i hästen,
märka av nån liten kick och de inte vill lämna på foder och sen inte våga köpa...
för mig vore det ju en katastrof. Då gråter jag sönder mig. I så fall får jag väl vänta och leta vidare på närmare håll, suck, eller åka nånstans där det finns flera hästar till salu i samma område.
Men hon ser ju så himla fin ut.... hon verkar ju passa mig. Att hon kickar gör mig inte rädd eller så, jag har ridit många skuttiga hästar. Jag är ju bara rädd att det är nåt fel och hon har jätteont och man inte kan hitta felet...
Det verkar ju vara en toppenhäst för mig annars!