Brunstiga ston

De hästarna jag har träffat som får munkpeppar tycker verkligen om det! Det luktar gott även i min näsa :)
Det låter ju toppen! Hon får ett tag till på sig men det är fruktansvärt jobbigt med en häst som knappt går att hantera. Nu när det varit höstväder ända in i december blir det ju ännu värre.

Lyssnade med ägaren om de kollat upp om stoet har några fysiska problem, men de har inte gjort någon utredning, och de har förklarat för mig varför och jag förstår dem (privata skäl). Verkar lite som om hästen räknat ut att om hon sparkar och bockar kan hon få vila istället och komma undan med det nån dag till även efter brunst, man får tydligen vara hård mot henne... :( Det låter ju lite eländigt om hon har ont precis som @TinyWiny skrev att hens sto har. Stackars krake. Sett film på henne där hon verkligen sparkar och bockar i perioder under ridningen. Men förutom det är ju hästen fin, ganska ung, men trygg, cool, grundutbildad, riden i olika miljöer av olika människor, kan hoppa tillräckligt högt för min del och lite till. Hur snäll som helst vid hand, i all hantering vare sig brunst eller ej, inga sura miner eller öron...Hon skulle vara en alldeles utmärkt hobbyhäst för mig. Stor nog, viktbärande så alla i familjen kan rida henne utan problem, pris inom min budget och verkar vara en riktig gosegris, precis en sån jag vill ha. Men jag kan ju inte prova med munkpeppar, för säsongen är väl över nu, och det är ju deras häst. Nu har de dessutom dragit iväg med hästen till nån avkrok långt bortom all civilisation, typ. Om man inte är en bäver, kanske. Men ska man sitta i bil ett dygn för att åka och titta på henne? Hjälp va svårt! :arghh:

Lyssnade med ägaren om de kollat upp om stoet har några fysiska problem, men de har inte gjort någon utredning, och de har förklarat för mig varför och jag förstår dem (privata skäl). Verkar lite som om hästen räknat ut att om hon sparkar och bockar kan hon få vila istället och komma undan med det nån dag till även efter brunst, man får tydligen vara hård mot henne... :( Det låter ju lite eländigt om hon har ont precis som @TinyWiny skrev att hens sto har. Stackars krake. Sett film på henne där hon verkligen sparkar och bockar i perioder under ridningen. Men förutom det är ju hästen fin, ganska ung, men trygg, cool, grundutbildad, riden i olika miljöer av olika människor, kan hoppa tillräckligt högt för min del och lite till. Hur snäll som helst vid hand, i all hantering vare sig brunst eller ej, inga sura miner eller öron...Hon skulle vara en alldeles utmärkt hobbyhäst för mig. Stor nog, viktbärande så alla i familjen kan rida henne utan problem, pris inom min budget och verkar vara en riktig gosegris, precis en sån jag vill ha. Men jag kan ju inte prova med munkpeppar, för säsongen är väl över nu, och det är ju deras häst. Nu har de dessutom dragit iväg med hästen till nån avkrok långt bortom all civilisation, typ. Om man inte är en bäver, kanske. Men ska man sitta i bil ett dygn för att åka och titta på henne? Hjälp va svårt! :arghh:

Det finns ingen som helst anledning att vara hård mot en häst. Konsekvent, rättvis och tydlig ja, men inte hård. En häst är inte beräknande och elak utan gör som hen gör för att skydda sig själv. Ren självbevarelsedrift alltså. Den här hästen skriker allt vad hon orkar att hon inte mår bra men människorna i hennes närhet lyssnar ändå inte utan blir hårda mot henne istället :( Det är mycket möjligt att mitt sto också hade tagit till allt möjligt om jag inte hade lyssnat på henne och hjälpt henne istället för att bli arg. Det du skriver gör mig så himla ledsen :( Ingen häst ska behöva vråla för att bli lyssnad på :( Självklart gör hon vad hon kan för att slippa ännu mer obehag/smärta. Det är fullkomligt normalt och du och jag hade gjort likadant i hennes sits.

Om du gillar hästen i övrigt och det klaffar när du har provat henne i olika miljöer och det du vill ha henne till så be att få ta hästen på foder som minst till nästa höst är mitt tips och därefter köp om allt fungerar tillfredsställande. Då kan du själv i lugn och ro dels kolla hur hon blir när hon känner sig lyssnad på och dels kan du testa munkpeppar och gynundersöka och ultraljuda henne så att du vet att det inte är något värre/något som inte går att behandla som gör att hon inte mår bra. En gynundersökning med ultraljud är inte särskilt dyr och sen vet du. Eftersom hästen är som hon är och de vill bli av med henne tycker jag att det borde ligga i deras intresse med att hon hittar rätt hem. Risken är annars stor att en sådan häst blir en vandringspokal.

Om hon är värd att åka och titta på när hon står så långt bort kan ingen annan än du svara på.

Lycka till!

Jag märker knappt av mig häst när hon brunstar :). När det få gånger har visats som tydligast, har hon varit lite ovillig i träningen och kan visa missnöje om man råkar klämma/skänkla. Då får m an bara sänka kraven och ge lite vila. Däremot tror jag, i många fall, att rörelse är bra - precis som för oss. Man behöver alltså kanske inte ställa av hästen helt, men lugna skrittturer utan krav tror jag är bra, sålänge hästen inte visar missnöje även då.

Och någon gång har jag bara märkt brunsten när hon just brunstar - humör och det andra har varit som vanligt :)

Låter som ett klassiskt sto sto :p, dvs är man bara konsekvent och stryker henne medhårs så går allt bra :), sätter man hårt mot hårt så får man ett fint hov avtryck i magen och ett fint bett på rumpan.
Har varit så med i princip alla ston jag mött, mer eller mindre. Min häst är bland dom som kräver mer fjäsk ;).

Ä du intresserad av hästen så är det ju bara att åka och kolla på den ^_^, brunsten kan man leva med. Och behöver ju inte vara så att hästen är helgalen vid varje brunst eller ens reagera på brunsten på samma sätt med en ny ryttare och i nytt stall.

Det finns ingen som helst anledning att vara hård mot en häst. Konsekvent, rättvis och tydlig ja, men inte hård. En häst är inte beräknande och elak utan gör som hen gör för att skydda sig själv. Ren självbevarelsedrift alltså. Den här hästen skriker allt vad hon orkar att hon inte mår bra men människorna i hennes närhet lyssnar ändå inte utan blir hårda mot henne istället :( Det är mycket möjligt att mitt sto också hade tagit till allt möjligt om jag inte hade lyssnat på henne och hjälpt henne istället för att bli arg. Det du skriver gör mig så himla ledsen :( Ingen häst ska behöva vråla för att bli lyssnad på :( Självklart gör hon vad hon kan för att slippa ännu mer obehag/smärta. Det är fullkomligt normalt och du och jag hade gjort likadant i hennes sits.

Om du gillar hästen i övrigt och det klaffar när du har provat henne i olika miljöer och det du vill ha henne till så be att få ta hästen på foder som minst till nästa höst är mitt tips och därefter köp om allt fungerar tillfredsställande. Då kan du själv i lugn och ro dels kolla hur hon blir när hon känner sig lyssnad på och dels kan du testa munkpeppar och gynundersöka och ultraljuda henne så att du vet att det inte är något värre/något som inte går att behandla som gör att hon inte mår bra. En gynundersökning med ultraljud är inte särskilt dyr och sen vet du. Eftersom hästen är som hon är och de vill bli av med henne tycker jag att det borde ligga i deras intresse med att hon hittar rätt hem. Risken är annars stor att en sådan häst blir en vandringspokal.

Om hon är värd att åka och titta på när hon står så långt bort kan ingen annan än du svara på.

Lycka till!
Tack för alla kloka svar!!!

Jag har nog uttryckt mig felaktigt när jag skrev hård. Jag har ju sett en film och tjejen som rider är mjuk, följsam och inte alls dum på något sätt. Inget spö, inga sporrar. Fina, lugna hjälper, finns inget att säga om hennes ridning. Hon rider för tränare där som känner hästen väl. Långa stunder går hon ju fint. Men så rätt var det är så får hon en skuttattack och det kan vara tre, fyra kickar på raken. En gång såg jag fem, och det är verkligen bägge bak upp i luften. Sen går hon som en klocka igen.

Filmen har de gjort för att ev köpare ska få se hur hon beter sig när det är som värst, och det tycker jag är shysst. Annars hade de väl tagit det lugnt med henne den dan.

Det "hårda" som jag skrev är att de tar ut henne för att hon ska röra på sig. De har ju låtit henne vila helt när hon varit som värst och sen ridit henne lugnt, även om hon protesterat lite. Jag tror inte alls att de varit särskilt "hårda" men de har väl inte låtit henne stå alltför länge heller.

Jag frågade om de trodde hon hade ont och så nämnde hon att hästen kanske har ont i ryggen ifall nån av valackerna klättrat på henne i hagen? Det är ju inte varje brunst som hon är så här, bara ibland. De har ju inte full uppsikt över dem dygnet runt och det behöver ju heller inte bli märken som signalerat om att det hänt. Kan det vara en trolig teori, undrar jag? :confused: Hästarna står väl och kliar varandra i hagen och "gnager" litegrann, så hon kan ju väl varit lite randig på rumpan utan att nån reflekterat över det?

Hur som helst. Jag tror det här är duktigt och ärligt folk. De har haft flera spekulanter som provridit och velat köpa henne men de har sagt nej. De är väldigt måna om henne, och funderar på att behålla henne själva och försöka få ordning på problemen hon har. De har bara inte haft den möjligheten/tiden innan. Om de inte får henne såld nu så kommer de att göra en utredning osv.

Tycker att det lät som en bra idé att ta henne på foder, att ha ok på det från dem innan jag åker och provrider. Annars komma dit, bli kär i hästen, :love: märka av nån liten kick och de inte vill lämna på foder och sen inte våga köpa... :cry: för mig vore det ju en katastrof. Då gråter jag sönder mig. I så fall får jag väl vänta och leta vidare på närmare håll, suck, eller åka nånstans där det finns flera hästar till salu i samma område.

Men hon ser ju så himla fin ut.... hon verkar ju passa mig. Att hon kickar gör mig inte rädd eller så, jag har ridit många skuttiga hästar. Jag är ju bara rädd att det är nåt fel och hon har jätteont och man inte kan hitta felet... :( Det verkar ju vara en toppenhäst för mig annars! :)

@TinyWiny
Vad tror du om klätter-teorin? :confused:

Är det så att ens misstanken finns att en/flera valacker klättrar så ser jag det som oansvarigt att fortsätta låta ston och valacker gå ihop. Det kan bli livshotande skador av sådant på både sto och valack. Om de misstänker att hon har ont i ryggen ibland så får de ju utreda det. Ärliga kanske de är men så seriösa känns det inte som att de är. Mår en häst inte bra så utreder man varför. Det är liksom inget man kan vänta med tills man har tid. Man får ta sig den tiden.

Om hon skulle vara klättrad på så är det ännu viktigare att hon blir gynundersökt och ultraljudad så att man kan se ev. skador som det kan ha orsakat. Även ryggen bör kollas då. Ett sto kan få allvarliga skador på ryggen efter klättringar.

Något jag funderar på är om hon rids likadant alltid eller varför hon reagerar mer vissa brunster. Eller kan det vara så att hon reagerar mer vid vår och höstbrunsterna? Vissa ston får lite vajsing i hormonbalanserna då och kan därför reagera kraftigare.

Är det så att ens misstanken finns att en/flera valacker klättrar så ser jag det som oansvarigt att fortsätta låta ston och valacker gå ihop. Det kan bli livshotande skador av sådant på både sto och valack. Om de misstänker att hon har ont i ryggen ibland så får de ju utreda det. Ärliga kanske de är men så seriösa känns det inte som att de är. Mår en häst inte bra så utreder man varför. Det är liksom inget man kan vänta med tills man har tid. Man får ta sig den tiden.

Om hon skulle vara klättrad på så är det ännu viktigare att hon blir gynundersökt och ultraljudad så att man kan se ev. skador som det kan ha orsakat. Även ryggen bör kollas då. Ett sto kan få allvarliga skador på ryggen efter klättringar.

Något jag funderar på är om hon rids likadant alltid eller varför hon reagerar mer vissa brunster. Eller kan det vara så att hon reagerar mer vid vår och höstbrunsterna? Vissa ston får lite vajsing i hormonbalanserna då och kan därför reagera kraftigare.

Att de har blandat i hagarna reagerade jag också på, men ville inte säga nånting om det. Att hon sa det där om klättringen var nog en tanke som kom upp då jag frågade om hästen kunde ha ont.

Hästen rids nog lite olika beroende på årstid. Kan tänka mig mycket lugna uteritter på vintern då det är hårt i backen, längre turer på sommaren. Mer intensivt arbete vår och höst än mitt i smällkalla vintern, även om det inte är vintervila, och sen sommarbete. Nåt sånt. Vet inte hur länge hon kickat, om det började den här senaste säsongen eller om det alltid varit så.

Jag skulle heller inte låta bli att kolla m vet om det var min häst, men å andra sidan ringer jag vet för småskråmor också, många gånger i onödan. Suck. :meh: Men i det här fallet så känns det ju verkligen befogat. Stackars Pålle-flickan... :down:

Ultraljud, det inte så vanligt att distriktarna har det eller hur? Måste man in på klinik för det? Det lär ju inte finnas en klinik på 50 mils håll, om det räcker, så det kan bli svårt att få det gjort innan hon flyttas. :confused:

Att de har blandat i hagarna reagerade jag också på, men ville inte säga nånting om det. Att hon sa det där om klättringen var nog en tanke som kom upp då jag frågade om hästen kunde ha ont.

Hästen rids nog lite olika beroende på årstid. Kan tänka mig mycket lugna uteritter på vintern då det är hårt i backen, längre turer på sommaren. Mer intensivt arbete vår och höst än mitt i smällkalla vintern, även om det inte är vintervila, och sen sommarbete. Nåt sånt. Vet inte hur länge hon kickat, om det började den här senaste säsongen eller om det alltid varit så.

Jag skulle heller inte låta bli att kolla m vet om det var min häst, men å andra sidan ringer jag vet för småskråmor också, många gånger i onödan. Suck. :meh: Men i det här fallet så känns det ju verkligen befogat. Stackars Pålle-flickan... :down:

Ultraljud, det inte så vanligt att distriktarna har det eller hur? Måste man in på klinik för det? Det lär ju inte finnas en klinik på 50 mils håll, om det räcker, så det kan bli svårt att få det gjort innan hon flyttas. :confused:

Om det finns någon avelsstation i närheten brukar deras veterinär kunna fixa gynundersökning och ultraljud. Distriktarna kanske har det på vissa ställen. Det är ju värt att ringa och fråga.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 025
Senast: tessan.g
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar