Brunstiga ston

Plantan

Trådstartare
Hur beter sig ditt sto under brunst, hur länge pågår den och hur ofta? Vilka problem har uppstått i samband med brunsten?

Hur kan man få ordning på ett sto som under brunst bråkar och sparkar mot skänkeln och inte vill arbeta/bli riden? Hon bockar ( i värsta fall stegrar) om man försöker få henne att gå framåt ändå. I andra fall är hästen snäll och trevlig att ha att göra med. Är det här ett normalt beteende?

Min häst blir super gosig, trög och mycket motvillig till all träning. Jag resonerar som så att då jag inte tycker om att röra mig då jag har mens så får hästen också vila då hon brunstar :p.
Blir mest bara skritt och ngt dressyr pass, gör bara det hästen har lust till.

Trött delen av brunsten brukar vara en vecka, men brunstkissar gör hon längre (kissar varje gång man går förbi en annan häst, där en annan häst varit och såklart i stallgången flera gånger om... jag har avlopp i gången av en anledning ;))

Min häst blir super gosig, trög och mycket motvillig till all träning. Jag resonerar som så att då jag inte tycker om att röra mig då jag har mens så får hästen också vila då hon brunstar :p.
Blir mest bara skritt och ngt dressyr pass, gör bara det hästen har lust till.

Trött delen av brunsten brukar vara en vecka, men brunstkissar gör hon längre (kissar varje gång man går förbi en annan häst, där en annan häst varit och såklart i stallgången flera gånger om... jag har avlopp i gången av en anledning ;))
Låter trevligare med en gosig häst än en som bara bråkar... Hmmm. Hur ofta är hon brunstig?

Hur beter sig ditt sto under brunst, hur länge pågår den och hur ofta? Vilka problem har uppstått i samband med brunsten?

Hur kan man få ordning på ett sto som under brunst bråkar och sparkar mot skänkeln och inte vill arbeta/bli riden? Hon bockar ( i värsta fall stegrar) om man försöker få henne att gå framåt ändå. I andra fall är hästen snäll och trevlig att ha att göra med. Är det här ett normalt beteende?
Jag har varit med om det, tog det lugnare och mindre krav den värsta tiden. Den värsta tiden var kort.

Hur länge är det riktigt illa?

Jag tycker du ska sluta se det som om hon bråkar och surar, utan snarare att hon mår dåligt pga brunsten. Och då tycker jag man kan sänka kraven.

Tycker Buck sa det väldigt trevligt, "Jag resonerar som så att då jag inte tycker om att röra mig då jag har mens så får hästen också vila då hon brunstar :p. "

Jag märker ingen skillnad när mitt sto brunstar eller när hon inte brunstar. Tja, eller gjorde tills det kom en stor svart vallack till stallet, han är tydligen supersnygg enligt min tant, så hon brunstade så fort han var i närheten och han fick till och med bestämma över henne, vilket han inte får nu när hon inte brunstar. Dock ingen skillnad i ridningen mer än om man gick förbi hagen med vallacken i så skvätte hon.

Däremot ett annat sto i stallet kan sparka efter skänkeln osv, henne brukar de ge munkpeppar, då det stoet annars brunstar hela tiden och har jättestor livmoder.

Jag resonerar som så att då jag inte tycker om att röra mig då jag har mens så får hästen också vila då hon brunstar :p.
Tänk så olika det kan vara, själv blir min mens bättre om jag rör på mig. (är en sån som alltid var med på gympan i skolan trots mens) :p
Så jag rider på som vanligt (fast nu märker jag inte ens någon skillnad på varken på mig eller hästen när vi har mens respektive brunst eller inte, hahaha). Börjar nästan tro att vi är lite för lika ibland. :rofl:

Det här är en häst jag inte känner men ev är till salu. Har bara fått veta hur hon beter sig under brunst vilket ägaren tycker är besvärligt. Det är anledningen till att hon ev ska säljas. Har inte träffat hästen, men i övrigt tror jag hon passar mig enligt vad jag fått veta om henne.

Har hört talas om kulor, munkpeppar och nån sorts hormoner som kan användas, nån som provat?

Det här är en häst jag inte känner men ev är till salu. Har bara fått veta hur hon beter sig under brunst vilket ägaren tycker är besvärligt. Det är anledningen till att hon ev ska säljas. Har inte träffat hästen, men i övrigt tror jag hon passar mig enligt vad jag fått veta om henne.

Har hört talas om kulor, munkpeppar och nån sorts hormoner som kan användas, nån som provat?
Hästen i mitt stall har provat både munkpeppar och kulor, munkpepparna funkar när hon äter den, kulorna fungerade också tills dom åkte ur vad jag förstått på det ägaren berättat. Detta sto har annars "monster-brunst" året om.

Kanske kan rådfråga en veterinär också?

Mitt sto har jätteont av brunsten om hon inte får munkpeppar. Hon får ont i magen, vill inte att man rör henne på magen alls, hon blir håglös och det syns tydligt att hon mår dåligt. Rida är inte att tänka på. Jag skulle aldrig utsätta henne för det när hon så tydligt har ont och mår dåligt. Jag började ge henne munkpeppar direkt och efter en brunstcykel var symptomen som bortblåsta och jag har min trevliga, glada, positiva häst hela tiden :love: Sedan dess får hon 1 msk munkpeppar om dagen mellan mars-oktober ungefär. Jag börjar ge när jag ser de första tecknen och slutar ge när hösten har kommit på allvar. För oss har munkpeppar fungerat klockrent i 8 år.

Eftersom det är en häst du ev. har tänkt köpa så hade jag velat gynundersöka och ultraljuda hästen innan. Det kan lika gärna vara ett större problem än bara brunst.

Mitt sto har jätteont av brunsten om hon inte får munkpeppar. Hon får ont i magen, vill inte att man rör henne på magen alls, hon blir håglös och det syns tydligt att hon mår dåligt. Rida är inte att tänka på. Jag skulle aldrig utsätta henne för det när hon så tydligt har ont och mår dåligt. Jag började ge henne munkpeppar direkt och efter en brunstcykel var symptomen som bortblåsta och jag har min trevliga, glada, positiva häst hela tiden :love: Sedan dess får hon 1 msk munkpeppar om dagen mellan mars-oktober ungefär. Jag börjar ge när jag ser de första tecknen och slutar ge när hösten har kommit på allvar. För oss har munkpeppar fungerat klockrent i 8 år.

Eftersom det är en häst du ev. har tänkt köpa så hade jag velat gynundersöka och ultraljuda hästen innan. Det kan lika gärna vara ett större problem än bara brunst.
Vilken mirakelkur! Vad är munkpeppar för nåt? Och hästen är ridbar hela tiden utan att du ens vet när hon egentligen är i brunst? Den här stackars kraken kanske oxå har jätteont och far runt för att hon blir "plågad" av ridningen? Eller så kanske de gjort alla undersökningar som går, ingen aning, men man kan ju undra... är hon bara "märrig"? Men tänk om hon blir jättefin med munkpeppar?

Vilken mirakelkur! Vad är munkpeppar för nåt? Och hästen är ridbar hela tiden utan att du ens vet när hon egentligen är i brunst? Den här stackars kraken kanske oxå har jätteont och far runt för att hon blir "plågad" av ridningen? Eller så kanske de gjort alla undersökningar som går, ingen aning, men man kan ju undra... är hon bara "märrig"? Men tänk om hon blir jättefin med munkpeppar?
Munkpeppar - kort och gott en ört som motverkar PMS. :)

Det är det verkligen! Jag är enormt tacksam för att jag hittade något som kunde hjälpa henne så mycket.

Munkpeppar är en ört och kornen ser ut som små pepparkorn nästan. Namnet kommer av att munkar använde örten för att dämpa sin lust. Jag ger munkpeppar förebyggande till min valack också så att han inte ska få tillfällig sinnesförvirring och börja klättra på stoet. Han har aldrig visat några sådana tendenser, då hade de inte fått gå ihop utan det är helt och hållet i förebyggande syfte. Skicka pm om du vill ha tips på inköpsställen om du köper henne :)

Jag märker när hon brunstar men det är inga besvärande symptom och någon som inte känner henne märker det inte alls. Det är ingen skillnad i ridningen alls beroende på var i brunstcykeln hon befinner sig. En bekants sto fick tuggummi under hovarna vid brunst och var allmänt loj men det försvann också när hon började ge stoet munkpeppar.

Det kan mycket väl vara så. Lyssnar man inte på hästen utan tycker att den bråkar och är dum så blir det så fel och det är ju hästen som far illa :(

Brunstar hon nu också? Isåfall kan det vara någon vajsing med hormonerna och då är det veterinär som gäller. Om du är intresserad av hästen så fråga vad de har gjort för att hjälpa henne och vilka undersökningar som är gjorda och resultaten av dem.

Har haft flera ston som favorithästar tidigare, men typ såhär märktes det på dem:

Sto1: Inget direkt. Kanske allmänt inte lika "on top" och la öronen bakåt någon gång, men inget som direkt märktes så. Kommer dock inte ihåg så mycket..
Sto2: La öronen bakåt om någon valack kom i närheten, annars ingenting.
Sto3: Lite surare överlag, la ofta öronen bakåt, blev segare
Sto4: Märktes öht inget :eek: Någon sa att hon inte brunstade alls....Nej, men hon var som en valack!

Det är det verkligen! Jag är enormt tacksam för att jag hittade något som kunde hjälpa henne så mycket.

Munkpeppar är en ört och kornen ser ut som små pepparkorn nästan. Namnet kommer av att munkar använde örten för att dämpa sin lust. Jag ger munkpeppar förebyggande till min valack också så att han inte ska få tillfällig sinnesförvirring och börja klättra på stoet. Han har aldrig visat några sådana tendenser, då hade de inte fått gå ihop utan det är helt och hållet i förebyggande syfte. Skicka pm om du vill ha tips på inköpsställen om du köper henne :)

Jag märker när hon brunstar men det är inga besvärande symptom och någon som inte känner henne märker det inte alls. Det är ingen skillnad i ridningen alls beroende på var i brunstcykeln hon befinner sig. En bekants sto fick tuggummi under hovarna vid brunst och var allmänt loj men det försvann också när hon började ge stoet munkpeppar.

Det kan mycket väl vara så. Lyssnar man inte på hästen utan tycker att den bråkar och är dum så blir det så fel och det är ju hästen som far illa :(

Brunstar hon nu också? Isåfall kan det vara någon vajsing med hormonerna och då är det veterinär som gäller. Om du är intresserad av hästen så fråga vad de har gjort för att hjälpa henne och vilka undersökningar som är gjorda och resultaten av dem.
Vet inget om hennes brunstcyke. Men som sagt, hon var ju bra annars, och tänk om jag tipsar om munkpeppar, så provar ägaren, och vips blir hon jämn och fin i humöret, lycklig och inte har ont.... och så vill de behålla henne! :banghead: Nej, är det så enkelt att få ordning så hästen så är jag ju jätteglad för hennes skull! Vare sig de säljer till mig eller behåller henne, huvudsaken är ju att hon blir fri från sina problem om de nu sitter i kroppen eller i huvet. :up:

Det äldre russet blir lite slampig ;)
Det yngsta russet blir ännu slampigare, måste ta valacken ur hagen på sommaren...

Connemaran blir lite extra förtjust i valacken och lite pratigare om man är ute på äventyr, rent hanteringsmässigt ingen skillnad.

Innan jag flyttade till nytt stall märkte jag aldrig av hennes brunstar. Nu blir hon som en helt annan häst, gnäggar efter hagkompisarna hela tiden om jag tar in henne och blir stressad i stallet. Som tur är håller det inte på så länge. Jag som är van vid en häst som är som en filbunke i stallet har blivit lite chockad. Det kanske lägger sig annars har jag funderat på munkpeppar (om jag får i henne det vill säga :grin:).

Innan jag flyttade till nytt stall märkte jag aldrig av hennes brunstar. Nu blir hon som en helt annan häst, gnäggar efter hagkompisarna hela tiden om jag tar in henne och blir stressad i stallet. Som tur är håller det inte på så länge. Jag som är van vid en häst som är som en filbunke i stallet har blivit lite chockad. Det kanske lägger sig annars har jag funderat på munkpeppar (om jag får i henne det vill säga :grin:).

De hästarna jag har träffat som får munkpeppar tycker verkligen om det! Det luktar gott även i min näsa :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 025
Senast: tessan.g
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar