Brunsterna hos ungston?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
F

Francess

Mitt snart treåriga (30/5) ungsto, welshponny av cobtyp, brunstar fortfarande inte! Trots att vinterpälsen är avfälld, solen skiner, värmen har ökat och hon har petat i sig grässtrån ett par veckor nu. :crazy:

Hon har iofs aldrig vare sig sett (eller hört) ens en valack och än mindre än redig hingst! :D

Men hon ska ju betäckas nu snart, är det ju tänkt, och då skulle det vara tacksamt om hon visade nåt slags intresse. Är hon blyg, tro?

Har bestämt med hingsthållaren att vi kommer ner den 23/4 och så får hon några dagar på sig att acklimatisera sig och lära känna hingsten i lugn och ro. Förhoppningsvis spontanbrunstar hon då! Om inte vill hingsthållaren spruta igång mitt ungsto. H*n säger att det är det vanligaste och "bästa" för såna här ungmöer som inte har fattat galoppen än. :confused:

Orsaken till att jag vill ha henne betäckt så här pass tidigt är att hon ska dels visas för premiering i juli och dels vara med på treårstestet för ponnyer i semptember. Så jag vill ju då att hon har kommit ur den första, kritiska perioden. Plus att om hon ska vara med på kvalitets (för ponnyer) nästa år så bör det ju vara lämpligast om hon fölat och kommit i form innan dess. Sen att det inte alltid blir som man tänkt sig, det vet jag!

Någon som har tankar och idéer eller egna erfarenheter av sånt här att dela med sig av?

:)

Mitt sto som jag köpte som 5-åring hade inga synliga brunster när hon var 5-6 år. Sedan när vi besökte ett annat stall (7 år) föll hon pladask för en av deras valackar och kissade tre ggr utanför hans box. Jag pratade med en vet om detta och hon sa att det var inget att oroa sig för. Men det kanske är ett problem om man vill betäcka :confused:

Klart det inte är nåt problem om man inte ska betäcka! Då spelar det ju ingen roll. :D

Men nu är ju planen att hon ska sättas in i avel i år. :o

Francess ska väl komma (är? i brunst.. lägg in lite pisshalm och dynga dagligen från fölboxen i ponnyns box så kanske det blir *fart* på hormonerna! :idea:

Lite synd att behöva spruta igång ston, men eftersom hon ska betäckas 'tidigt' så är det kanske det enda alternativet OM hon inte kommer igång naturligt, och nåt farligt är det ju inte. :)

Jag har en liten teori att unga ston kan komma igång väldigt sent på säsongen. I alla fall gjorde mitt treårssto det förra året, så vi fick spruta igång henne och hon fick betäckas om då det inte tog, så hon ska föla vid midsommar. Hon visade brunst en dag, dagen efter treårstestet, men vi betäckte inte då, och sedan visade hon inget på en månad. Men det spelade ingen roll för mig att det blev lite sent.
Det enda du kan göra är väl att spruta igång henne om du måste betäcka så tidigt. Men det kan ju också vara så att hon inte är riktigt redo och färdigutvecklad än. Brunstade hon ordentligt och normalt som tvååring?

Någon här på Buke, kommer inte ihåg vem, hade ett treårssto som seminerades flera gånger utan resultat, och vid undersökning visade det sig att hennes slemhinnor inte var tillräckligt utvecklade. Det var någon med ett diplomsto, så denne ville ju naturligtvis betäcka! Kan det ha varit Jarrah, måntro? Jag minns inte riktigt.

Hoppas att du får en brunst, annars, spruta henne! :)

Patsy brunstade tydligt redan är jag tog hem henne som tvååring (inte jobbiga men tydliga). Och det gör den andra ungstona också.

Är du SÄKER på att hon inte brunstar? De måste inte skvätta hej vilt eller gapa åt allt de ser.

Men som sagt, hon kommer kanske igång när hon ser hingsten ;)

Räkna månaderna ordenligt bara så hon inte får startstopp på 3 årstesten ihöst om du betäcker så tidigt. De får inte vara dräktiga mer än en viss antal månader. Hos mig har inga ston börjat brunsta ännu ( bortsett från fölbrunsten) iof är 4 av 7 ston dräktiga :D

Vissa (en hel del) ston har ju tysta brunster. D.v.s. de brunstar egentligen normalt men man varken ser eller "hör" det.
Lite bekymmersamt när man skall skicka iväg till hingst....
Kolla hur slidan ser ut....ljust rosa och fast = ej i brunst
Mera förgad åt det varmrökta laxens håll och slappare slida = brunst.
Även om detta är högst indivduellt - som allting när det gäller ston och deras hormoner! :D

Har du tur reagarer hon positivt på hingsten....och brunstar normalt.
Annars är det ingen fara med den hormonspruta de ger idag eftersom det är naturliga hormoner. Det påverkar inte stoet negativt på något håll och inte heller hennes framtida brunster.
F.ö. var det nån här som skrev att unga ston ofta kommer senare i brunst (sorry kommer ej ihåg Ditt namn) och det är min erfarenhet också....även om det sedan finns riktiga "pissmärrar" bland dessa ungston också :rofl:

Hej! Ibland är det svårt att upptäcka brunst på ston utan stimulams från en hingst (dofter osv). Har du tur, så kommer hon i brunst när hon väl är där. Men ge henne tid hos hingsten, hon kan ju precis har gått ur, utan att du sett något.
Spännande, vad har du valt för hingst?

Bra idé! Ska göra så fr.o.m. idag!

Jo, jag tror Francess är eller i varje fall börjat brunsta. Väldigt försynt i så fall, men hon har varit mer intresserad av ungponnyn ett par dagar plus att hon har varit mer omständig när hon kissar också luktar det starkare. Och så blinkar hon betydligt mer och större och ihärdigare med svansen lyft längre.

Däremot har jag inte märkt något på fölet. Ingen diarré menar jag.

Jag hoppas ju att hon ska bli till sig när hon väl kommer ner till hingsten! :D

Brunstade hon ordentligt och normalt som tvååring?

Jag har ingen aning! Köpte henne i mitten av november 03. Hon var ganska outvecklad fysiskt då och jag har lagt ner en del energi på att få upp henne i både hull och muskler, vilket äntligen har gett resultat! NU först kan man tro på att hon är treåring! När vi köpte henne såg hon ut att vara snarare 1,5 istf 2,5 :crazy:

Så det är ju inte omöjligt att hon är lite senare med allt det andra med. Vi får väl se!

Är du SÄKER på att hon inte brunstar? De måste inte skvätta hej vilt eller gapa åt allt de ser.

Hihi! Jag VET! Mitt andra sto är också av den mer försynta typen. Det är inte alls omöjligt att hon brunstar så stilla att jag helt enkelt missat alltsammans. Men då är det åtminstone igång! De senaste veckorna/månaden har jag ju koncentrerat mig helt och hållet på att först fölvaka och sen ta hand om sto + föl, så jag kan mycket väl ha missat det, speciellt om hon är tyst av sig.

Jag har räknat! Inte senare än 5 månaders dräktighet är det som gäller. Men jag vill inte heller ha det för tätt inpå, med visningarna i juli! Så det gäller ju att balansera. :)

Tack för tipset om slemhinnornas färg! Så långt har jag inte ens tänkt. :o

Usch, jag hoppas verkligen inte ungponnyn blir pissmärr! Å andra sidan är det svårt att missa såna brunster. ;) :D

Jag har pratat med hingsthållaren om att INTE börja spruta direkt, utan ge ungstoet några dagar (3-4-5) att acklimatisera sig och lära känna hingsten.

Det är Hamilton 904.

:)

Ska man spruta så bör man ju känna påm stoet först, för att se hur hon ligger till. Sprutan har ju ingen som helst effekt om man sprutar i fel tid.
Har de dessutom inte kommit ur vintervilan så går det inte heller.

Men att de gått ur vintervilan märks väl på att de fällt av all vinterpäls, eller? Och det har hon, med råge! :)

Naturligtvis funkar det ju inte om man sprutar vid fel tidpunkt, men det där har hingsthållaren bättre koll på än jag!

Däremot funderar jag på om jag skulle ta och få henne undersökt innan vi åker ner till hingsten? En veterinär borde väl via rektalundersökning kunna känna hur det står till med stoet? Har nämligen för mig att jag läst att en vet kan när som helst känna hur ett sto ligger till i brunstperioden. :confused:

Om brunstperioden kommit ingång hänger inte alltid ihop med pälsfällningen.
En vanlig veterinär utan ultraljud har inte så himla lätt att känna hur det är. De kan lätt blanda ihop äggfolliklar med gulkroppar...

Nu har ju jag turen att ha tillgång till en avels-veterinär, med ultraljud och allt. Och jag tror ju knappast att han skulle blanda ihop sakerna, så erfaren som han är!

Vad menar DU med att komma ur vintervilan då?

Liknande trådar

Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 655
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈