Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Det är inte alltid fölen får diarré av brunsterna. Tycker det beror på hur "stark" fölbrunsten är hos stoet.
Min fick ingen diarré i år...medan fjolårsfölet fick bamsediarré.
Det låter ypperligt att låta en veterinär ultraljuda ditt sto innan du kör henne till hingsten. Då får du besked. Ha inte sådan tilltro till hingsthållaren bara. Använd sunt förnuft . En del hingsthållare har så himla bråttom och skall spruta ingång ston för snart. Egentlligen bör stoet ha en brunstperiod-tid på sig, innan man gör något. Vad jag förstår är det bäst att ha ultraljudat innan man sprutar igång ett sto. Då vet man förhoppningsvis om var i cykeln han befinner sig. Lycka till med betäckningen
Det har du säkert rätt i. Mitt sto verkar ju inte brunsta så häftigt, om det nu inte är så att hon bara är i början?
Nu tog jag iofs Magdalenas råd om att avmaska stoet samma dygn hon fölade för att på så sätt undvika diarrén vid reningsbrunsten, kanske det också spelar in?
De flesta hingsthållare är inte alls så pigga på att spruta igång ston. Risken är dock att vissa stoägare blir galna när stona varit borta "en hel vecka faktiskt", utan att blivit brunstiga...
Egentligen skulle de ju inte vilja spruta alls, då får de ju in mer uppstallningsavgifter.
Jag fick spruta igång mitt ena sto förra året. Vår veterinär (samma som hingsthållaren har) u-ljudade först och sprutade sen. I hennes fall var det en gulkropp som ställde till det. Hon kastade förra året och kom aldrig i brunst efter det. Vo prövade dock först med att få igång henne med hjälp av hingsstsällskap men det gick inte och enligt vår vet så hade hon inte kommit igång av sig själv. Efter sprutan så kollades hon innan betäckningen för att se att hon inte släppt mer än 1 ägg. Det tog 4a dagar innan hon började brunsta. Det fölet är beräknat till helgen. Undrar vad det blir av en sådan fölis mamma diplomsto med skyhöga poäng på kvaliten samt pappa som är mkt lovande dressyrponny
Hej! Intressant att läsa om ditt sto! Det är ju verkligen viktigt att ultraljuda före behandling (dvs brunstspruta) och som det är nu funderar jag på att helt enkelt vänta någon vecka till innan jag åker ner med min till hingsten!
Såå himla bråttom är det ju inte! Och jag vill ju helst att hon ska komma in i brunsten på naturlig väg. Kanske fånigt av mig? Det verkar som det här med igångsprutandet är så vanligt och "alla" gör det "hela tiden". Men vad vet jag?
Nej, det var mer om du ville ha uppgifter för att skapa dig en uppfattning. Tycker inte att det är konstigt eller sent att hon brunstade i juli - hon är juliflicka och när på året de är födda spelar naturligtvis roll för utvecklingen.
DET kan du ju faktiskt ha rätt i! Undrar om det är fler som gjort sådana iakttagelser? Mitt sto är född den 30 maj. Har inte ens skänkt det en tanke, att det kan vara olika beroende på NÄR de är födda! Tack!
Hästmänniskan Ja, jag rider inte 7 timmar i veckan på de som är i full träning. Men jag gillar inte att rida varannan dag heller. Och som du skriver...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.