T

timotei

Hejsan!

Vi har skaffat oss våran första häst nu, jag och min dotter. Vi är inte sådär jättekunniga men hoppas att med lite hjäp så kommer hästen att få det bra hos oss. Jag kommer förmodligen att ställa många frågor här, och jag hoppas att ni kan ge mig lite goda råd.

Hästen är ett varmblodssto...jag har bara haft att göra med vallakar förut, så detta med sto är nytt.
Nu är det så att vi haft hästen i några dagar...jag har upptäckt att det är blod i hagen, det ser ut ungefär som att någon gått omkring och blött näsblod. Stoet som gått ensam förut, innan hon kom till oss, går nu tillsammans med en vallak.
Vi hittar inga skador på hästarna, så nu undrar jag lite över brunsten. Kan det vara den...det enda jag vet om brunst är att den brukar börja ungefär den här årstiden.
Jag har sökt lite info, men har inte hittat något om att stona blöder...gör dom det?

Ge mig nåt tips...ska jag ringa vet?
:confused:

Sv: brunst

Mina ston brukar absolut inte blöda vid brunst, deras brunstvätska är nästa genomskinlig...

Kan det varit så att vallacken har betäckt henne? Kanske är det näsblod?

Det är iaf inte normalt...

Men frågan är nu...ska jag avakta, eller ska jag ringa vet?
Jag har inte kunnat se en gnutta blod på hästen....

Kollat stoet i baken? Kan det vara så att det är urin som är röd? Det kan uppstå om det finns barrträd i hagen, hästar som äter från dem kan kissa röd urin.

Tänkte också det, men det brukar ju vara mängde, de skvätter ju inte urin som om det ser ut som näsblod...?

Nej men springer de runt så kan de uppstå stänk av röd urin, vilket kan se ut som tunt blod som är skvättat. Har upplevt det en gång med ett sto, hon skvättade pyttesmått och sprang runt så det stänkte lite här och där.

Hej
En liten tanke. Det kanske inte alls har med hästen att göra?
Ett rovdjur som dödat något typ räv som tagit hare??

Min har aldrig blött vid brunst och hade hon det hade jag kollat upp det direkt. Har aldrig hört talas om blödande brunst.
Syns det inget i boxen tror jag det inte är fallet heller.
Tycker du ska kolla upp så valacken inte försökt betäcka henne som någon tidigare skrev.
Kan bli riktigt otäcka skador av det :crazy:.

Har ni hört efter om valacken är skadad så det kommer från honom?

Vallaken har heller inga skador, och det kan mycket väl vara så att det handlar om något annat djur i det vilda som kan ha blodat ner. Det är inte mycket blod heller...det där med att skvätta mörkröd urin låter kanske ganska troligt, för urinen är ganska mörk.
Tack i alla fall för att ni bryr er, jag kommer att behöva många goda råd från er. :)

Har du kikat på det man kan se av slemmhinnorna slidan?
Kan bli skador som inte syns utifrån.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Lavinia
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar