Brunst var 14 dag

golden_tinka

Trådstartare
Pratade med en bekant idag vars ston är på betäckning, hon berättade då att ett av stona, som inte tagit sig på första betäckningen, gått över till att börja brunsta på dag 14, vet inte om det handlade om att hon gjort det en eller två gånger.
Hon ska iaf kollas upp på klinik i början av veckan.

Självklart börjar man ju undra vad det är som är fel!:crazy: nån som vart med om nåt liknande?

Sv: Brunst var 14 dag

Min verkar ha regelbunden brunst var 16:de dag..
Jag tror att hästar precis som vi människor kan menstruera olika.

jo så kan det säkert va, men denna häst har kommit regelbunder på var tredje vecka dom senaste tio åren och nu helt plötsligt bytt...:confused: och mitt i betäcknings säsongen.

Tog sig inte förra året, men har friskförklarats av vet och genomgått negativt CEM prov..

Min första tanke var också att hon förmodligen åkt på ngn infektion.

Ston som "gör som du beskrivit", försöker naturligt att rena sig genom att oftare "tömma" sig, dvs brunsta tätare.

Ååå, det berkar ju inte bra, men samtidigt konstigt.
Det är hingstens tredje lr fjärde sto, och det är krav på att alla ska bakterie och CEM testas, även hingsten..

Jag tänkte nog mera på en "egen" infektion. kanske hon har svårt att tömma sig själv?

fast borde inte det ha upptäkts vid CEM testet?
det som var min första tanke var om hon hade fått nån cysta på äggstockarna/livmodern, fast det kanske inte är så vanligt bland hästar..

De kan drabbas av det mesta. T ex att det kommit in coli i samband med betäckning. Det tycker ajg låter väldigt rimligt.

Cystor ger inte alls dessa symtom. Framförallt inte livmodercystor.

Ok, är ganska okunnig inom detta område, så tack för era svar båda!;)
får hoppas på en lättare infektion som vet snabbt kan bota..

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill... 2
Svar
32
· Visningar
2 848
Senast: Amha
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 844
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 184
Senast: Johanna1988
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 782
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka