Brunst i januari?

Puppan

Trådstartare
Jag har ingen koll på hur ston fungerar med brunster osv. Har alltid haft vallackar.
Nu har vi ett sto i allafall och undrar lite om brunsterna.
Hon har blivit märkbart irriterad och surar en del när man tar på och av täcken (bakdelen) och lite väl lätt i bak i ridningen också. Jag tyckte att hon stod och lyfte svansen i hagen igår. Brunstar hästarna mitt i vintern? Är det inte under våren/sommaren som det kommer igång?

Sv: Brunst i januari?

Det behöver inte vara brunst, men dte kan vara det. Olika hur lätt olika ston kommer i brunst, normalt sett kommer den ju igång på våren när ljuset, solen och värmen kommer, men nuförtiden när vi har så skumt väder kan de mycket väl brunsta annorlunda.

En som jag känner har köpt en ponny som är född i oktober.. Han blev till genom en "olycka", och stoet har alltså blivit dräktig i november, så visst kan de brunsta på vintern om förhållandena är "gynsamma".

ja, det kan mkt. väl vara brunst. ett av våra ston brunstar för fullt nu. har haft en häst för många år sedan som va född i januari.

minns jag inte helt tokigt (har aldrig själv sysslat med avel) så kan man påverka en del för att få stoet brunstigt väldigt tidigt på året. många anser det som positivt då dom "mognar" och blir "klara" fortare. om en häst född i tex. augusti visas som 3 åring så är den ju förmodligen bra mkt. mindre utvecklad/utväxt än vad en ev. "konkurent" är som är född i februari/mars.

Ja, hästar kan brunsta mitt i vintern.
Mitt 18 åriga sto har precis haft brunst och är äckligt gläggig på bakbenen och i svansen...urk. *tvätta tvätta*

Det är inte ovanligt med brunst i januari. Men många "visar" enbart brunst utan att ha ägglossning.

Vi har ett sto som gör ALLT hon kan för att imponera på grabbarna i hagarna:D. Hon hade gladeligen backat igenom staketet om det inte hade varit för den lilla detaljen med ström i trådarna.

Så visst kan ston brunsta nu.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 450
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
978
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 472
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka