Brummande åring

Ridinglady

Trådstartare
Min åring ( 7 månader ...) gav ifrån sig ett långdraget brumman ljud flera gånger idag på morgonen - både i stallet och i hagen. Det är samma ljud som man kan höra i samband med att en häst rullar sig eller lägger sig / reser sig.
Det som gör mig lite undrande är att unghästen gör det utan synbar anledning. Hon står rätt upp och ner och ger ifrån sig detta "brummande" läte lite då och då. Hon verkar i övrigt precis som vanligt ....Pigg och äter och dricker helt normalt och verkar inte dåligt på ngt sätt.
Ngn som har ngn tanke kring detta. Är det bara ngt som hon lagt sig till med eller bör jag ta det som ngn form av varningssignal ....På vad i så fall?

Sv: Brummande åring

Så gör min häst ibland, tolkar det som en halv frustning? Brukar låta typ nnnnn-frust när hon frustar, och ibland blir det bara nnnnn. Så att säga :D

Min gubbe brummar lite då och då..eftersom att inget fel finns så antar jag bara att han "pratar" litegrann :D

Inträffar mest när kraftfodret kommer mot krubban

Jag är inte riktigt säker på vilket ljud du menar med brummande. Men det du kan hålla koll på/försöka kolla är så att det inte är kopplat till andningen.

Min knatte fick som åring en infektion. Pigg och glad och som vanligt, sen säger min mamma som råkar vara med i stallet att "morrar du åt mig? =)". Jag reagerar för vänta nu, hästar morrar inte. Kollar hästen som står och äter. Helt normal och låter normalt. Sen precis när jag ska gå låter det precis som hästen morrar, what?

För att göra en lite längre historia kort så över närmsta dagarna började hästen till och från låta som en kaffebryggare när han andades. Inget snor eller så, men ibland lät det verkligen som det bubblade i luftvägarna. Övrigt tid helt rena andningsljud. Avvaktade på veterinärs inrådan då han var pigg, glad och feberfri. Inom några dagar blev han dock sämre, fick feber och andningen lät värre mer frekvent (fortf inget snor). Visade sig ha infektion och fick antibiotika. (Inte minsta snordroppe under hela tiden, jätteskumt)

Så, kolla så det inte är kopplat till andningsljudet, och håll lite koll närmsta tiden.

Min har brummat till och från nu när hon har fått hosta och blivit snorig
(är under behandlig)
annars brummar hon normalt inte om hon inte ska frusta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 018
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 890
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 225
Senast: Yrsel
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 107

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka