Bruksselar

brandkattis

Trådstartare
Vad har ni för selar när ni bl.a. spårar?
För- nackdelar.
har tänkt införskaffa en nya åt mina hundar
o skulle vilja höra vad ni använder o vad ni har för efrarenheter av dessa.

Sv: Bruksselar

Jag har nomesele från björkis. Tycker att det är mycket behändigt att fästet sitter så långt bak, de trasslar in sig mindre då. Den är dessutom väldigt lätt att ta på och av. Har provat att spåra i brett halsband och vanlig sele också men det är inte lika bra tycker jag. Inte alla hundar har lust att ha bra drag i halsband, och i den vanliga selen så trasslade de in bakbenen i selen hela tiden. Jag tyckte också att den tryckte på halsen när linan var sträckt.

Sneglar mot Zero DC sele, ser rätt bekväm ut. Ringen lite längre bak.
Men har inte lyckats hotta några bilder där någon spårar,
utan bara lek o glambilder

Mallen spårar just nu i en Bötchersele och staffen har en har en Y-sele? från Biltema :p

Min aussie har en nomesele. Jag tycker hon lägger tryck i linan på ett trevligare sätt, spårar bättre än med andra typer av selar. Plus att det är skönt att slippa trassel.

Även jag har den tidigare nämnda nomeselen från björkis och är nöjd men den då den verkar skön för hunden att arbeta i. Men det händer ganska ofta att min hund lyckas få in linan mellan bakbenen om inte linan är sträckt precis hela tiden samt att jag har fått sy om den då huvudhålet var för litet i förhållande till längden. Är tydligen bättre för hundar med lite längre ryggar än min kelpie.

Här är en bild på selen in action:

DSC_6600red.jpg

Jag har med björkis nomesele, hunden verkar trivas i den, jobbat fritt och oftast blir det inget strul med linan.

Min tik spårar i en reflexsele från Biltema :o En av modellen som har bandet över bröstet och under magen.
Hon avskyr allt som sitter på kroppen (vill vara naked and free), men denna accepterar hon hyfsat.

*kl*
Jag spårar i en något modifierad Y-sele. Tycker om att ha linan fäst uppe på ryggen, men vill inte ha den raka remmen som är över bröstet på "vanliga" spårselar.

Min tik spårar i en reflexsele från Biltema :o En av modellen som har bandet över bröstet och under magen.
Hon avskyr allt som sitter på kroppen (vill vara naked and free), men denna accepterar hon hyfsat.

Kan tillägga att hon inte ligger på i linan, hade hon gjort det hade jag nog valt en annan sele :)

KL

Jag tillhör oxå dom som har nomesele från Björkis till mina hundar. Upplever att de kommer ner i backen, blir mindre trassel med linan och de verkar då rakt inte störas av den.

Jag fick beställa en extra vid hals till min kelpie ;). Tycker ändå de verkar lika i kroppsformen annars? Men min har nog bredare hals och är längre i ryggen. Har strl 2 på min tror jag.

Jag fick beställa en extra vid hals till min kelpie ;). Tycker ändå de verkar lika i kroppsformen annars? Men min har nog bredare hals och är längre i ryggen. Har strl 2 på min tror jag.

Jag fick beställa en med större halsvidd till Ladda också, trots att hon är ganska nätt i modellen.

De kanske är åt det smalare hållet i standarstorlekarna?

20140411-235338.jpg

Kan det inte ha att göra med att selarna faktiskt ska vara ganska snäva kring halsen i draget?
Jag håller ju inte på med drag men har fått instruerat att det är väldigt viktigt att selen inte är för stor kring halsen, och att dragfolket tycker det är för stort när en annan tycker det ser ganska lagom ut..

Det tror jag. I draget vill man ju att selen precis med nöd och näppe ska gå att trä över huvudet.

Kan det inte ha att göra med att selarna faktiskt ska vara ganska snäva kring halsen i draget?
Jag håller ju inte på med drag men har fått instruerat att det är väldigt viktigt att selen inte är för stor kring halsen, och att dragfolket tycker det är för stort när en annan tycker det ser ganska lagom ut..

Ja, så är det kanske :)
Jag vågade mig inte på att beställa en speciell storlek eftersom jag tyckte det var svårt att veta, så jag skickade bara med hennes mått och fick sedan en sele som var lite extra stor just runt halsen för den storleken.

Kanske, men min hund hade blivit strypt om han skulle ha "sin" storlek i halsen. Den gick liksom inte ens halvvägs ner innan det tog stopp.

Jag visste inte att man kunde köpa med extra stor hals :)

Den passade runt halsen när jag köpte den, då var han bara 6 månader men sen fick jag sy om den så det var väldigt svårt och obehagligt för Kiro när jag skulle ta av den. Han har storlek 1, lille plutten :p

Nu vet jag inte om det är din hund på bilden men jag tycker att selen ser för liten ut, skulle köpt en större storlek om jag var du. Min nätta kelpietik har en tvåa.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 011
Senast: Myrten
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 445
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 511
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar