bruksridning

alexvb

Trådstartare
Jag kollade en del om bruksridning och trailridning på nättet och det känns om det är jätte roligt.
Jag är ingen tävlingsmänniska, men något som bruksridning skulle ändå vara kul med var kallblodshästar.
Men... jag tycker inte alls om att hoppa.
Måste man hoppa i varje tävling?

Sv: bruksridning

Nu är jag ingen expert men tror det är såhär:
Du måste inte hoppa,, man kan rida förbi men får då 100 straff och ett U = utesluten ur det momentet, dvs hoppningen. Och du ska ju ha så lite straff som möjligt så hundra stycken är väldigt mycket.
Vissa tävlingar kanske bara har ett litet hinder medans vissa kanske har flera stycken på högre höjder. Väldigt varierande men väldigt rolig gren att tävla i !! :)

Lycka till

Nu är jag ingen expert men tror det är såhär:
Du måste inte hoppa,, man kan rida förbi men får då 100 straff och ett U = utesluten ur det momentet, dvs hoppningen. Och du ska ju ha så lite straff som möjligt så hundra stycken är väldigt mycket.
Vissa tävlingar kanske bara har ett litet hinder medans vissa kanske har flera stycken på högre höjder. Väldigt varierande men väldigt rolig gren att tävla i !! :)

Lycka till

Okej tack. Jag tycker också att det är väldigt roligt, men tycker också att 1 - 3 hinder upp till 80 cm är för mycket för mig och mina hästar.
En är kallblodtravare, var på bana långt och sen avelsto, hos förre detta ägare och jag påbörjade ridning, naturligvisst jättelugnt, för hon är ju 15, var inte igång och inte utbildad- Min annar sto är nordsvenskbruks och bara skogsriden, hos förre detta ägare och redan 16.
Jag vill inte plåga de med hoppning. Giller det inte ens själva nu för tiden.
(gjorde det när jag var ung, men är nu 50 och tar det gärna lugnt)

Met western trail behöver man inte hoppa och jag tycker att även detta är jättekul (och lite samman, men då behöver man inte hoppa)men jag är ingen westernrytare.

Och att göra bruksridning och bli utslutet direkt är inte särskild kul heller.
Tråkigt att de inte har någon olika nivoar.
Skulle har varit kul,

Om du bor i närheten av sundsvall är det bruksridningstävling i timrå 18september!

Vi har haft så att man får välja höjd på hindret, 50 eller 70cm.

När jag tävlat bruksridning har jag frågat om man får lägga ner hindret till ett litet kryss eller bara en bom. De flesta har gått med på det, men ger poäng som en rivning. Har det varit DM har jag dessutom gått med på att inte kvala till SM.

Bruksridningsfolket är ofta väldigt öppna och förstående, så det brukar inte vara några problem.
Men självklart, är det ett moment man inte gör kan man ju inte vinna över de som gör det. Är det tävling så är det.

Jag har lite frågor om att tävla i bruksridning, men hittade ingen nyare tråd än den här så jag väcker upp den här tråden.

1. Vad brukar man ha för kläder när man tävlar?
2. Jag såg någon bild på uppflätad svans, kanske kan vara bra så man inte river portarna vid tex "vänd i litet utrymme"? (min häst är nsv bruks med mkt svans).
3. Samma med manen; det kanske kan vara skönt att ha manen flätad så man ser mer av hästen? (vid "plåttriga" hinder).
4. Man får väl prata med hästen, eller ska man vara tyst som på dressyrtävlingar etc?
5. Får man ge godis under rundan? :p (jag ska börja klickerträna honom men får nog vänta med det tills efter tävlingen om man inte får ge godis).
6. Det står att man får ha spö (och sporrar). Får man några minus för det eller är det "helt ok" att ha spö?

trec kommer det säkert bli så småningom, men nu har vi fullt upp med körning, bruksridning, trickträning mm :D

Liknande trådar

Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 012
Senast: Bison
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 202
Senast: Red_Chili
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 366
Senast: Raderad medlem 149524
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 322
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden