Sv: Bruksridning!
Jag red en tävling för någon helg sen och här är mina erfarenheter:
Många hästar är skrämmande halvdöda: De stod bundna vid träd lite överallt... Lite kontrast till vad jag är van vid.
Jag hade benskydd under hela tävlingen. Tävlingen startar innan funktionskontrollen. Lindor är inte tillåtna.
De klagade på min nosgrimma som jag hade spänt då min häst bockade på framridningen, inte jättemycket, men funktionären ville att jag skulle släppa så mycket att jag helt enkelt tog av den undre snokremmen. Den var då så lös att den hade irriterat henne. Den övre var så lös att jag kunde få in fyra fingrar över nosryggen utan problem. Givetvis hade väl min pålla inte stängt munnen när funktionären kollade. Men det blev svårare för mig med så extremt lös nosgrimma då hon var (och är) så rädd och sprallig.
Konerna man ska rida mellan står så nära som 40 cm så öva på detta. Min pålla hoppade över de första så jag fick sakta av och skritta genom nästa så hon fattade. (Och fick givetvis straffpoäng.) Enligt henne (och enligt min uppfostran av henne) så går man inte när det är så trångt.
Min pålla rev flera bollar med svansen. Proffsen binder upp den så tex "vänding i trångt utrymme" blev inte så bra då hon svepte ner hela pinnen som markerade ingång med svansen... Rätt klena pinnar dock...
Ryggning mm sker med bara sågspånsmarkeringar.
"Kliv på platta"; här ligger plattan i mitten på en smal korridor och minsta hästen vinglar innan plattan kommer en hov givetvis utanför strecken. Likaså om hästen inte vill trampa på plattan.
Trots vissa chocker var det jättekul! Jag ska definitivt göra om detta vid tillfälle!
Och jag rekommenderar alla att prova. Om inte annat får du lite andra grejor att ha som mål för din ridning. Och många av dessa grejor är jättenyttiga att kunna! För oss var nog miljöträningen allra nyttigast. Hennes nerver är inte vad man förväntar sig i en frieser... Och så har vi ju transportåkningen som gick rätt bra dit. Hem blev det dock katastrof...