Bruksprovet 2005

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ankiesen
  • Startdatum Startdatum
A

Ankiesen

Halloj! Det närmar sig, dagen med stort D. Bruksprovet år 2005. :bump:

Jag skulle vilja höra lite om vilka hingstar det pratas om?
Vilka är de stora samtalsämnena såhär innan det är dags?
Vilka har det lagts stora bud på?
Vilka ryttare ska visa vilka?
Vilka linjer är i allas munnar just nu? (vilkar linjer är inne helt enkelt)

Här uppe i norr (om sverige slutar i dalarna...he he. Nej då men här i Uppsala e d lite tyst... Här pratar bara de som har en del i ngn häst vä lom just SIN häst...vilket stör mig)
Tänkte att ni som har lite koll kanske kan berätta för en nyfiken Ankiesen!

Kramar

Sv: Bruksprovet 2005

Hej ! Kika vidare bland trådarna som finns här på forumet så hittar du säkert en sk. skvallertråd om vilka hingstar som är ev. planerade att visas på bruksprovet.

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

vad ska jag söka på? hittade bara en tråd om skvallret men den gav inte så mkt... e så grymt nyfiken!

Den största nyheten när det gäller avelssäsongen 2005 är väl att det sannolikt kommer att bli betydligt färre importseminhingstar i svensk avel eftersom licensavgiften höjts från 1250 (tror jag det var i fjol) till 5.000 kr inkl moms - oavsett hur många ston hingsten betjänar. Det innebär förmodligen att de importörer som tagit in semin på väldigt dyra, fina hingstar som bara haft en knapp handfull ston inte kommer att lösa licens för dem i år eftersom intresset från stoägarna uteblir (pga att det är stoägarna som kommer att få betala).

Frågan är om det dessutom kommer att påverka antalet hingstar inom landet? Klart är att det kommer påverka valfrihet och mångfald.

Det förvånar mig verkligen att alla stoägare inte går samman och bildar en STARK organisation som kan vara med och påverka sådant här - det är ju ändå vi som får betala och halvblodsavel är sannerligen ingen lönande business redan som det är i dag. :mad:

Kan bara hålla med. Tänk på de som importerar egen sperma :eek: förstå vilka summor...

Vi får starta en stoorganisation här på buke å sen gå på gubbarna i toppen!

Ankiesen skrev:
Kan bara hålla med. Tänk på de som importerar egen sperma :eek: förstå vilka summor...

Vi får starta en stoorganisation här på buke å sen gå på gubbarna i toppen!

Låter bra. :bump:
Då röstar jag för att vi på dagordningen ska jobba för att vi även i Sverige ska ha hingstarna i egen klass i championaten och i breeders.
Ston och valacker i en.

Tanken är god men för det har vi för lite deltagande unghästar i Sverige. Allt från kontinenten går inte att "försvenska".

Liknande trådar

Relationer Jag är en gammal användare, med helt nytt konto för anonymitet. Känner mig så otroligt rådvill och vad kan vara bättre än att fråga i...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
23 376
Senast: Petruska
·
Småbarn Vad kan vara orsaken? Skrev med min närmaste vän i dag, plötsligt blev det tyst länge trots att vi var mitt uppe i en "viktig"...
2
Svar
21
· Visningar
3 999
Skola & Jobb Jag har kört helt fast i livet just nu. Jag står helt stilla utan att komma någonstans och vet inte helt vad jag vill. Nu när jag fyllt...
Svar
8
· Visningar
1 343
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 229
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025