• Avel
  • Trådstartare Trådstartare misterhultspyret
  • Startdatum Startdatum
M

misterhultspyret

måste man göra bruksprov på nordsvensk hingst för att den ska få fortsätta i avel?
räcker det inte med exteriör bedömning?
är det svårt att få en nordsvensk godkänd?

JA, nsv-hingstar liksom hingstar av ALLA raser måste göra bruksprov för att få verka i avel.
I en ras som nordsvensken som används i jordbruksarbete är det ju superviktigt att hästen är användbar. Därför godkäns inte några hingstar som inte fungerar i arbete = kan göra ett godkänt bruksprov.

I övrigt är det nog lika lätt/svårt att få nordisar godkända som andra raser. Är hingsten tillräckligt bra soå godkäns den, om inte så får den tummen ner.

Fortsätta i avel? Är den redan godkänd och har gjort godkänt bruksprov så behöver man inte göra om det. Däremot om man fått en hingst godkänd som treåring efter exteriörbedömning och veterinärbesiktning så måste man göra bruksprov året efter för att hingsten ska få fortsätta i avel.

Hingsten ska visas vart annat år för att få lov att fortsätta verka i aveln, sk sundhetskontroll.
Man behöver inte göra bruksprov mer än när de blir intagna i avel för första gången.
De treåriga hingstarna är godkända på prov ett år innan de som fyraåringar blir godkända fullt ut. Då ska ett godkänt bruksprov också ha avlagts.

---------------
nordsvensk.rules.it
hem.passagen.se/carmona

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hingsten Unique Ice T blev premierad vid årets Bruksprov. Men nu är hästen såld och ska lämna Sverige. Han ska inte verka i avel och...
Svar
0
· Visningar
234
Senast: Gunnar
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 468
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar