Bruksprov SWB 2017

Var hittar jag länk till livesändningen? Låter ju inte så roligt om det är som ni skriver att de kommenterar ryttarna istället för hästarna, det är väl inte de som ska gå i avel...

http://equisport.tv/livestream/bruksprovet-2017/

Jag kom in sent, det har alltså inte låtit så här på tidigare hästar? Låter himla negativt, jag tycker det är jobbigt att höra tonen som används emot ryttaren :( Tycker synd om henne, är klart det kanske inte är så lätt att få hingsten att slappna av, är ju en 3åring i läskig arena!

http://equisport.tv/livestream/bruksprovet-2017/

Jag kom in sent, det har alltså inte låtit så här på tidigare hästar? Låter himla negativt, jag tycker det är jobbigt att höra tonen som används emot ryttaren :( Tycker synd om henne, är klart det kanske inte är så lätt att få hingsten att slappna av, är ju en 3åring i läskig arena!

Började titta från First Love och Camper E och då lät det inte alls så här.. På Demand var det en del kommentarer på ryttaren, men inte så här. Riktigt jobbig, gnällig ton mot ryttaren...

Jag undrar om SWB inte gett nog tydliga instruktioner om exakt vad de vill se i förväg till ryttarna om de måste stå och kommentera så hårt om vad de vill att ryttaren ska visa medan den rider?

Nu har jag inte sett alls idag men eftersom 3-åringarna inte går med testryttare så måste de ju ge instruktioner till ordinarie ryttare just för att kunna bedöma vad som är nedärvbara egenskaper och vad som är ryttarpåverkan.

För att få ett svenskt stamboksnummer måste han nog visa upp sig. Det är väl första året han är placerad här, och kanske första hingsten som får Elit utan att ha bott här? Det är iaf ovanligt.

Tack! :)

För mig som inte är insatt i avel är det här tysta provet helt värdelöst. Hade hoppats på att lära mig någonting men utan vägledning så är det väldigt svårt. :crazy:

Men för fan :eek: Stackars tjej som är inne ensam nu... Vem är det egentligen som pratar i mikrofonen?
Detta är absolut en följd av debatten om fulridning efter Breeders. Det är Susanne Gielen, domare. Det här var lite i överkant ja och de borde haft en sällskapshäst till den ensamme men annars, att 3 åringar ska ridas mjukare och friare helt rätt. YÖ har också lite mkt i hand emellanåt. Kommentarerna till ryttarna är nog lite influerade av utlandet också, där är det vanligt att domarna har synpunkter på ridning även av värsta proffsen, vi är inte vana.....

Är det uppsutten hoppning som ska visas nu eller har den precis avslutats? Satt precis på kanalen.

Edit: ser nu att dom bygger

Detta är absolut en följd av debatten om fulridning efter Breeders. Det är Susanne Gielen, domare. Det här var lite i överkant ja och de borde haft en sällskapshäst till den ensamme men annars, att 3 åringar ska ridas mjukare och friare helt rätt. YÖ har också lite mkt i hand emellanåt. Kommentarerna till ryttarna är nog lite influerade av utlandet också, där är det vanligt att domarna har synpunkter på ridning även av värsta proffsen, vi är inte vana.....

Kan absolut förstå att dom behöver se hingstarna i en mjuk och fri form, men på det sättet som hon verkligen gick på sista ryttaren kändes inte ok. Om man nu vill ha en domare som säger till ryttarna hur dom ska rida, kan dom inte då få snäckor så att inte halva hästsverige behöver höra dessa kommentarer?
Blir lite konstigt när kommentarer på hingstarna inte får sägas högt för att hingstägarna blir kränkta eller vad det nu är, men ryttarna ska kommenteras.. Nu kändes det dessutom som att enstaka ryttare blev "påhoppade", inför publik..
Och ang ridningen på breeders finns väl egentligen bara ett sätt att bli av med den sortens ridning, låga poäng... Så länge en ryttare får höga procent för sin ridning även om det är fulridning så kommer folk rida så, dom är ju där för att vinna.

Jag kom in sent, men på sista hästen Jairo så var det mycket tätt med ridorder till ryttaren och de lades fram på väldigt osmidigt vis och med en ton på rösten som lät rätt bra negativ. Framstod för mig bara som väldigt väldigt negativt och missnöjt ifrån den som höll i mikrofonen, jag tyckte att det var jobbigt att höra det, och då sitter jag hemma framför datorn. Undrar hur illa det inte kändes att vara den ryttaren. Så illa red hon inte, en av de mest tätt kommenterade sakerna var att hästen skulle länga ut halsen och olika kommentarer kring det, men en 3åring i denna situation är det kanske inte så lätt att få att göra det..?

Jag förstår helt Ranunkel's vinkel och att de vill se vissa saker, men hur man framför det går att göra väldigt annorlunda. Även om ryttaren skulle ha ridit hårt så finns det snyggare sätt att säga vad man vill. Undrar hur denna sågande ton går ihop med vad man anklagar folk på sociala medior för:confused::(

Här kan man se programmet o startande: http://online.equipe.com/sv/competitions/18959
Är testryttare hoppning härnäst.
Tack! Då hade jag perfekt tajming :)
Jag kom in sent, men på sista hästen Jairo så var det mycket tätt med ridorder till ryttaren och de lades fram på väldigt osmidigt vis och med en ton på rösten som lät rätt bra negativ. Framstod för mig bara som väldigt väldigt negativt och missnöjt ifrån den som höll i mikrofonen, jag tyckte att det var jobbigt att höra det, och då sitter jag hemma framför datorn. Undrar hur illa det inte kändes att vara den ryttaren. Så illa red hon inte, en av de mest tätt kommenterade sakerna var att hästen skulle länga ut halsen och olika kommentarer kring det, men en 3åring i denna situation är det kanske inte så lätt att få att göra det..?

Jag förstår helt Ranunkel's vinkel och att de vill se vissa saker, men hur man framför det går att göra väldigt annorlunda. Även om ryttaren skulle ha ridit hårt så finns det snyggare sätt att säga vad man vill. Undrar hur denna sågande ton går ihop med vad man anklagar folk på sociala medior för:confused::(
Oj, nej, det är verkligen inte alltid så lätt att få en spänd unghäst att länga på halsen. Vissa hästar har dessutom en tendens att krulla ihop nacken, sånt löser man sällan på några minuter...
Tråkigt med en sån kommentator. :rage:

Har oxå hittat till ridhuset i flyinge nu och ska bli riktigt roligt att se hingstarna hoppa, få se om min favorit från förra året så lika bra irl som på tv förra året:)

Liknande trådar

Avel Dags för försnack och skvaller? :angel: Rådgivande bedömningarna gick ju förra veckan så där har ju kommit en del möjliga kandidater...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
73 834
Senast: Görel
·
Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 902
Senast: Ottilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama