Bruksprov SWB 2017

Det förstår jag. Jag vill iofs minnas att det handlade mer om ridbarhet, gångarter och hoppförmåga, som man alltså inte kunde säga något om ifall man inte sett hästen live.

Som jag minns det handlade det om exteriör, bland annat om huruvida Gustav är väldigt kraftig eller inte. Jag tänkte på det nu när jag såg hingsttävlingarna på web-tv. Vinkeln på filmningen lite snett ovanifrån gör att de flesta hingstarna såg lite rultiga ut.

Såg bara exteriören idag men Romeo, uppsynen på honom :love::love: Dreglade över honom kan jag säga!
Quinto tyckte jag var riktigt fin också, även om han var lite stökigare än jag minns förra året under ryttare. Traven känns som att den utvecklats ännu ett snäpp sen jag såg honom förra året.

Orlando var också väldigt kul att se. Sen var det nån vrålsnygg fuxhingst (hoppstammad) som jag inte kommer ihåg namnet på, som Magnus visade. Bara älskade modellen på den. Cooper vd Heffnick tilltalade mig också mycket och uppförde sig excellent

Senast ändrad:
Kan någon förklara för mig som inte är insatt.

Om Orlando höjdes till ELIT tidigare av swb, vad gör han då på bruksprovet? Borde han inte redan vara godkänd om han är bedömd som ELIT?

Jag börjar få upp ögonen för crusador ice. Någon som vet var fredricssons hingstar brukar stå på station? Om den nu blir godkänd.

Han kom (blev lagd fel..?) fel på oxern och kraschlandade. Tror nog Magnus hade tänkt att han skulle ta av där men det blev en kommunikationsmiss.

Bytte bak ett språng i (nästan) varenda vänstersväng ett språng. såg ut som att han tappade lite oväntat med mark till det sista. Synd, tycker det är en otroligt fin hingst.

Jag börjar få upp ögonen för crusador ice. Någon som vet var fredricssons hingstar brukar stå på station? Om den nu blir godkänd.
Borde väl bara på Bollerup om de har samarbete?

Kan någon förklara för mig som inte är insatt.

Om Orlando höjdes till ELIT tidigare av swb, vad gör han då på bruksprovet? Borde han inte redan vara godkänd om han är bedömd som ELIT?

För att få ett svenskt stamboksnummer måste han nog visa upp sig. Det är väl första året han är placerad här, och kanske första hingsten som får Elit utan att ha bott här? Det är iaf ovanligt.

Alltså, tidningen ridsports rapportering är verkligen inte mycket att hänga i julgranen i år tycker jag, de verkar ha en reporter där, men knappt några texter? Om det ändå inte går att skriva om vad som händer, utan bara rapportera resultatlistan, varför ens skicka dit en reporter? Det blir ju lite märkligt när @Fritidsryttare och andra skriver mer sakligt och informativt om bruksprovet här på Buke än vad en betald reporter i Sveriges mest största ridsporttidning gör. :cool:

@Mabuse Jag misstänker att ridsport inte vill skriva ut för mycket personliga åsikter, och därför skriver de inte så mycket alls. Ingen kan ju veta vad domarna tycker. Tidigare upplever jag att de rapporterat mycket om domarnas omdömen och sen lagt till lite info om hingsten varit stökig, busig, positiv eller gjort superbra intryck. Känns lite torftigt att skriva artiklar bara om busiga hingstar...

Håller med Mabuse! Bättre tidigare år. Känns som att mycket varit bättre tidigare år. Är inte heller ett fan av detta Tysta bruksprov.

En del hingstägare tycker ju inte det är bra heller, jag läste Gustaf Johanssons blogg på Ridsport.

Personligen tycker jag det är fjantigt, att den inte passar i avel betyder verkligen inte att hästen har noll tävlingsvärde. I så fall skulle det ju inte finnas några tävlande valacker :meh:

@Mabuse Jag misstänker att ridsport inte vill skriva ut för mycket personliga åsikter, och därför skriver de inte så mycket alls. Ingen kan ju veta vad domarna tycker. Tidigare upplever jag att de rapporterat mycket om domarnas omdömen och sen lagt till lite info om hingsten varit stökig, busig, positiv eller gjort superbra intryck. Känns lite torftigt att skriva artiklar bara om busiga hingstar...

Så kan det säkert vara, men om de inte törs säga eller skriva något, varför ens skicka en reporter? Såg någon av videobloggarna de har istället för texter, och där får man ju lite intrycket att det är så långa dagar så jag hinner inte skriva nånting. Jamen varför ens vara där i egenskap av reporter då? Särskilt intressant för reportern själv, men helt meningslöst om man sen inte förmedlar det man sett till läsarna. Jag prenumererar på Ridsport, så jag är ju med och betalar reporterns lön just för att jag vill ha rapporter från t ex bruksprovet. Om man inte kan skriva något om hingstarna, gör intervjuer, eller något annat? Lösningen "jag säger inget så har jag ingenting sagt" är ju inte optimal om man är reporter.

Så kan det säkert vara, men om de inte törs säga eller skriva något, varför ens skicka en reporter? Såg någon av videobloggarna de har istället för texter, och där får man ju lite intrycket att det är så långa dagar så jag hinner inte skriva nånting. Jamen varför ens vara där i egenskap av reporter då? Särskilt intressant för reportern själv, men helt meningslöst om man sen inte förmedlar det man sett till läsarna. Jag prenumererar på Ridsport, så jag är ju med och betalar reporterns lön just för att jag vill ha rapporter från t ex bruksprovet. Om man inte kan skriva något om hingstarna, gör intervjuer, eller något annat? Lösningen "jag säger inget så har jag ingenting sagt" är ju inte optimal om man är reporter.

Ännu en anledning till att jag slutat prenumerera. :angel:

Jag får ont i magen när jag ser ryttarna sitta ned på så unga hästar i galopp. :cry:

Tacksam att jag kan rida in mina hästar själv, så jag kan göra som jag vill och när jag vill.

Jag får ont i magen när jag ser ryttarna sitta ned på så unga hästar i galopp. :cry:

Tacksam att jag kan rida in mina hästar själv, så jag kan göra som jag vill och när jag vill.

Stod inte ryttarna i lätt sits?

Min uppkoppling hackade så jag kunde inte se ordentligt men jag hörde domarna säga att de skulle stå i lätt sits.

Nu har jag inte sett något men bara för att man sitter ner innebär inte det att man faktiskt gör det. Man kan sitta väldigt lätt och ha mesta tyngden i stigbyglarna även om det ser ut som man sitter ner.

Liknande trådar

Avel Dags för försnack och skvaller? :angel: Rådgivande bedömningarna gick ju förra veckan så där har ju kommit en del möjliga kandidater...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
73 834
Senast: Görel
·
Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 902
Senast: Ottilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?