Bruksprov SWB 2016

Jag har inte ens sett honom men har ett fantastiskt sto efter honom här hemma så jag är nyfiken.

Jag förstår inte vad han ska tillföra halvblodsaveln helt enkelt.
Jag såg alla hans ridna uppvisningar och det var inte ens på LB nivå.
För mig blir det väldigt märkligt när kraven är höga för hbl hingstar och så kommer ett fullblod som om den varit ett halvblod aldrig i livet hade blivit godkänt.

Han har inga meriter i ridsportgrenarna.

För mig är det helt galet att en hingst om Business x inte blev godkänd när det begav sig med meriter i trestjärnig fälttävlan och jag har för mig att han visade upp sig både i dressyr och i hoppning under provet.

Jag förstår inte vad han ska tillföra halvblodsaveln helt enkelt.
Jag såg alla hans ridna uppvisningar och det var inte ens på LB nivå.
För mig blir det väldigt märkligt när kraven är höga för hbl hingstar och så kommer ett fullblod som om den varit ett halvblod aldrig i livet hade blivit godkänt.

Han har inga meriter i ridsportgrenarna.

För mig är det helt galet att en hingst om Business x inte blev godkänd när det begav sig med meriter i trestjärnig fälttävlan och jag har för mig att han visade upp sig både i dressyr och i hoppning under provet.

Ok. Jag har ingen aning. Har inte ens sett honom men något lär han ju tillföra annats hade han inte blivit godkänd.

Vad har jag missat?
I onsdags satt vi och berömde Mr Bojangles ryttare, för hon satt och, som vi trodde, klappade mycket på halsen och gjorde överstrykningar. Hingsten såg väldigt positiv ut hela ritten. Nu berättade @cirkus att ryttaren själv sagt till en bekant att hon nypt hingsten i manken, det var den rörelsen vi såg och uppfattade som klappningar. Hon hade enligt uppgift även ridit med mycket spö sista ridpasset, dvs inte alls så trevlig ridning som jag trott när jag satt på läktarplats.

Äsch det är bara ett troll...vi fortsätter med roligare diskussioner. Någon som planerar att betäcka med någon av de nya hingstarna?
Jag är sugen på Mr Vain till ungstoet. Mest som en skoj chansning egentligen men det beror på villkor, pris och fertilitet på honom eftersom det blir sent på säsongen.
I övrigt är jag lika förvirrad som innan med Rosevelt-stoet... Donkey Boy hade jag gärna valt men han är så dyr, och verkar vara årets poppishingst, skulle gärna veta fertiliteten på honom.

Så du går in i en diskussion enbart för att tala om för dem som håller på att diskutera att du skrattar åt dem? O_o

Rätt oförskämt, om du frågar mig, sen när är det vettig samtalsetikett? Gör du så IRL också? :crazy:
Delvis kl
Jag fick känslan av @goldhorse inlägg att denne kan vara en av ryttarna som "sågades". Det var ju någon som skrev att en hingst gick bätte med testryttarna än under hela provet med ordinarie ryttare.

Kanske för att dom ligger i tiden? Ingen aning... Testryttarna var ju förtjusta i Deodoro iallafall vad jag kunde höra! Tyckte man såg rätt tydligt att den stora schwungiga traven har avlats bort till förmån för lite kvick trav där benen kommer upp i luften och där ryttaren får plocka fram schwungen genom utbildningen av hästen.
Angående fuxen är jag helt med på att det efterfrågas kvicka och energiska hingstar, och man såg kvalitèn i honom, men i onsdags såg han ut som om han höll på att krypa ur skinnet emellanåt. Zappa tycker jag är ett bättre exempel på kvick och reaktiv men ändå nere på jorden.

Så tillbaka...vi åkte ner för att kolla på bruks men 40 min hemifrån började både jag o sambon o spy så det var bara o vända hem.Kunde inte följa bruks särskilt mkt från livesändningarna iheller.Men glad att Zafferano blev godkänd vi behöver en hingst med gott temperament med fina gångarter!Sen var det synd jag missade hingsttävlingen med favvohingstarna Contant Q o Hipp Hopp!Kannatol tyckte jag hoppade med fina avstamp o teknik dock lite matt ibland!

I onsdags satt vi och berömde Mr Bojangles ryttare, för hon satt och, som vi trodde, klappade mycket på halsen och gjorde överstrykningar. Hingsten såg väldigt positiv ut hela ritten. Nu berättade @cirkus att ryttaren själv sagt till en bekant att hon nypt hingsten i manken, det var den rörelsen vi såg och uppfattade som klappningar. Hon hade enligt uppgift även ridit med mycket spö sista ridpasset, dvs inte alls så trevlig ridning som jag trott när jag satt på läktarplats.
Det är ju relativt otrevligt om det är så!

Ok. Jag har ingen aning. Har inte ens sett honom men något lär han ju tillföra annats hade han inte blivit godkänd.
Nu ska jag väl inte underkänna AVNs arbete men vad har de fullblodshingstar som godkänts tidigare tillfört egentligen?

Nä då tror jag mera på att om man vill ha in xx-blod så hittar man ett fint xx-sto som visat sig ha talang för ridning och avlar på den.

Nu ska jag väl inte underkänna AVNs arbete men vad har de fullblodshingstar som godkänts tidigare tillfört egentligen?

Nä då tror jag mera på att om man vill ha in xx-blod så hittar man ett fint xx-sto som visat sig ha talang för ridning och avlar på den.

Ja det känns som att fullblodhingstarna kanske lite gjort sitt i hblsaveln. Vad jag förstått så användes dom väl som förädlare, men dagens halvblod är ju i flesta fall ädla nog. Dagens halvblod har ju dessutom mer specificerats i hopp/dressyr riktigt så var det väl inte förr. Och fullbloden är ju väldigt mer galoppinriktade även om det fortfarande finns undantag.. Har tre fullblod här, en efter Be my Cheif som har en väldigt trevlig ridhästmodell, hon har även gått hinderlöp. Dom andra två har inte alls varken exteriör eller gång för halvblodsaveln. Väldigt ädla, med lite korta framben och långa bakben. Fina hästar inom galopp (om dom hade varit hos en annan tränare än mig :D som mest har det som hobby) men som tävlingshästar inom ridning duger dom inte, inte heller som avelsston inom halvblodsaveln. Dom har liksom inga egenskaper som jag skulle vilja se hos en hopp/dressyrhäst. Trevligt temperament har dom förvisso, men det finns det gott om halvblod som har med.
Till Bws försvar så finns det väl dock en del fina ston efter honom, så han är nog inte fel som morfars hingst hos halvbloden. Själv sörjer jag lite att inte Buisness x gick igenom när han visades, han har ju lämnat en hel del fina avkommor och är ju meriterad nog kan man tycka.

Det konstigaste tycker jag var när Eighty Eight Keys fick 43 poäng exteriört, då vet jag att jag undrade vilken skala de dömde efter där, bara kolla bilden i hingstkatalogen.

Nu är han väl a-premierad så uppenbarligen har han tillfört mycket, men jag kan inte låta bli att tänka att fullbloden döms på ett annat sätt.

Det konstigaste tycker jag var när Eighty Eight Keys fick 43 poäng exteriört, då vet jag att jag undrade vilken skala de dömde efter där, bara kolla bilden i hingstkatalogen.

Nu är han väl a-premierad så uppenbarligen har han tillfört mycket, men jag kan inte låta bli att tänka att fullbloden döms på ett annat sätt.

Ja, och inte var väl hans avkommor dom mest bildsköna heller :D
Vi visade vårat ena sto på treårstesten, och då sa domaren själv att dom bedömde fullbloden lite annorlunda än halvbloden. Riktigt på vilket sätt vet jag inte. Nu fick hon ju bland det sämsta resultatet av alla treårstest det året, men det var inte domarens fel ;)

Liknande trådar

Avel Nu i veckan har ju årets rådgivande bedömningar genomförts så känns som ett bra tillfället att börja spekulera i vilka hingstar som kan...
28 29 30
Svar
591
· Visningar
61 878
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar