Bruksprov SWB 2016

Jag tyckte inte Total hope var nått att hänga i granen faktiskt? Kanske beror det på att jag har läst mkt om den innan och trodde den skulle vara bättre och blev besviken. Gillade Zappa mer, han red så jäkla bra den där testryttaren (inte Sörgaard utan den andra).

Jag tycker det ska bli intressant och se hur mycket som Zafferano kommer få, lär nog bli mycket skit pga färgen men jag är personlig väldigt förtjust i honom med färg eller utan.
Tycker det är kul att ägarna har en syster som de avlar på också.

Tittade lite på filmer på honom, och tycker han ser ut att ha förträffligt temperament, sansad och väldigt fokuserad på sin uppgift hela tiden.

Och jag känner då att det är kanske precis det vi behöver! Visst, han rör sig inte som Totilas, men han rör sig bra och vi behöver verkligen bra temperament för oss som inte är ute efter att tävla höga klasser.

Jag skulle tro att även de som tävlar höga klasser vill ha hästar som är fokuserade på sin uppgift, det underlättar. Även om de kanske kan hantera hästar som inte är det också.

Jag tycker Zafferano var kanon i skallen, han var inne samtidigt som fullblodet i onsdags och den var det mer gas i, men han fixade det galant.
Tycker att flera hingstar visade prov på bra temperament som är perfekt för en annan som kanske inte avlar för världscupen utan vill använda hingstar som är rättställda, trevliga och rör sig på ett sätt som även ett icke-proffs kan reda ut.
Total Hope kanske inte har den bästa exteriören men det jag såg av hans arbetsvilja var fantastiskt positivt.

Sen tänker jag att med mycket gång kommer en ökad risk för förslitningsskador om man inte rider rätt, och ett par av hingstarna har väldigt mycket gång. Frågan jag ställer mig är om jag verkligen behöver en sån häst om jag avlar för skojs skull.

Alltså, Zafferanos temperament! :love:

Som ni är lite inne på så är det precis en sån gul som behövs.
Skulle han nu dra till sig några ston enbart på färgen så får avkommorna förhoppningsvis temperament som alla klarar av.

Det hade inte varit lika kul om det varit en högkänslig, elektrisk sak med humör och jättegång som fick massa hobbyston på grund av färgen. :cool:

Känner mig lite besviken på förra årets hingstval. Hade jag sett Fairway innan hade jag aldrig valt honom själv. Blev rekommenderad honom, delvis pga hans utmärkta fertilitet, det var ganska snabba puckar som krävdes och då blev det en snabbtitt på ett par filmer och bilder och klart. Men det är mycket hos honom som jag inte tilltalas nåt vidare av alls... Han biljarderar ordentligt. Han verkar inte vidare rolig i temperamentet (ändå bättre idag än igår - har bara sett på equisport). Hovar och kotor ser lite skumma ut, höga trakter och långa kotor, men jag kanske har fel. Tur jag har ett sto som faktiskt kompletterar alla de bitarna till det positiva, men jag hade aldrig valt honom om jag sett det jag sett i år. Tråkigt. :(

Är dock omåttligt förtjust i Zafferano! Han seglade långt upp på önskelistan till ett annat år! :love: Mycket med tanke på temperamentet men även den jättefina modellen och trevliga rörelser. Sen kan man ju inte sticka under stol med att färgen är väldigt tilltalande. :angel:

Känner mig lite besviken på förra årets hingstval. Hade jag sett Fairway innan hade jag aldrig valt honom själv. Blev rekommenderad honom, delvis pga hans utmärkta fertilitet, det var ganska snabba puckar som krävdes och då blev det en snabbtitt på ett par filmer och bilder och klart. Men det är mycket hos honom som jag inte tilltalas nåt vidare av alls... Han biljarderar ordentligt. Han verkar inte vidare rolig i temperamentet (ändå bättre idag än igår - har bara sett på equisport). Hovar och kotor ser lite skumma ut, höga trakter och långa kotor, men jag kanske har fel. Tur jag har ett sto som faktiskt kompletterar alla de bitarna till det positiva, men jag hade aldrig valt honom om jag sett det jag sett i år. Tråkigt. :(

Är dock omåttligt förtjust i Zafferano! Han seglade långt upp på önskelistan till ett annat år! :love: Mycket med tanke på temperamentet men även den jättefina modellen och trevliga rörelser. Sen kan man ju inte sticka under stol med att färgen är väldigt tilltalande. :angel:
Har också känt så med en hingst jag valde, blev besviken när jag såg honom live... Men avkomman blev väldigt fin ändå! Och när jag såg hingsten igen nått år senare tyckte jag att den var rätt fin igen! Händer ju ganska mkt med dessa hästar från 3-5 år... Såg fairway med testryttarna på plats igår, och jag tyckte bättre om honom än total hope (även om jag nog var rätt ensam med det ) tycker om hans modell och utrstrålning. Kommer dock inte ihåg riktigt vad jag tyckte om hans gång... Blev för mkt bruna hästar på en gång tror jag

Tycker väldigt mkt om Zafferano och är glad att han godkändes! Dessvärre tror jag inte han passar till mitt sto, behöver nog en hingst med mer galopp än vad Zafferano visat. Men tror han kommer få mkt ston! Han verkade dessutom ha ett fantastiskt temperament, som sagt jag hade aldrig gissat på att han bara var tre år gammal.

@sona
Ja jag är väldigt förtjust i modellen och hans gångarter, framför allt galoppen. Det viktigaste för min är bra typ (framför allt front) och galopp, det fanns ju trots allt nånting där som gjorde att jag ändå valde honom. Så helt fel kommer det ju inte bli såklart. Men det är lite jobbigt att plötsligt vara så negativt inställd till kommande fölets pappa... Stoet har helt outstanding temperament så jag hoppas att hon får lysa igenom på den punkten. Har jag tur blir det ju den där perfekta matchningen. ;)

Liknande trådar

Avel Nu i veckan har ju årets rådgivande bedömningar genomförts så känns som ett bra tillfället att börja spekulera i vilka hingstar som kan...
28 29 30
Svar
591
· Visningar
61 878
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Katthår
  • Valp 2025