Bruksprov SWB 2016

Förutom en massa fina hingstar så var jag mycket imponerad av Jennifer Fogh-Pedersen - hon red otroligt bra och som jag ser det kände in hingstarna - dessutom gav hon kritik på ett mycket trevligt vis.

Förutom en massa fina hingstar så var jag mycket imponerad av Jennifer Fogh-Pedersen - hon red otroligt bra och som jag ser det kände in hingstarna - dessutom gav hon kritik på ett mycket trevligt vis.

Precis det jag och @Narcissa satt och berömde! Mkt fin och trevlig ridning! Perfekt position med hästarna framför sig och lätt i handen.

Någon hoppintresserad som varit på plats i eftermiddag/kväll och har lust att dela med sig av intrycken?:)
Var där hela em, ska se om jag kan sammanfatta lite av vad jag kommer ihåg iaf ☺️ Med lite parentes på ev förväxling av hästar, är inte riktigt kry och efter dagen där nere är jag rätt trött i huvudet nu...

Först ut Hemerald och Triton hästak.
Hemerald såg rätt så jobbig ut, både i ridbarhet och hoppmässig. Finns nog egentligen en del språng i honom men såg inget speciellt i honom idag. Triton såg trevlig ut som sporthäst men inget wow där heller...
Sen Häkkinen N och Harvy. Häkkinen hade väldigt mkt utrstrålning, han syntes när han kom in.. Men när dom sen började hoppa så var Harvy helt klart bättre. Bägge dessa hingstar är ganska valpiga än så länge, men fina. Harvy favorit hos mitt sällskap ☺️
Sen Canon vt och cornus z. Canon gick bara ett varv med testryttare då han var oren. Cornus var fin, jag tyckte om hans galopp. Såg dessutom väldigt bekväm ut att rida.
Sen Taloubet star raa och gamelus. Taloubet var väldigt stor och långbent! Jätte vackert huvud och en trevlig uppsyn. Hoppade trevligt, men man hade liksom ögonen för gamelus när dom väl började hoppa. Taloubet var väldigt tittig när första testryttaren skulle hoppa... Gamelus såg väldigt kvick ut i sina språng, med ett bra avstamp och en hel del energi. Fin både fram och bak men tyckte ibland att han blev lite flack. Gillade hans gångarter. Plus att han såg väldigt rolig ut att rida, men kanske inte så enkel iom all energin.. Håller tummarna för att han blir godkänd...
Sist ut var Sensation hästak och Karmel. Karmel såg väldigt välriden och lätthoppad ut, men jag fastnade inte riktigt för honom... Sensation var över förväntan, är ju inte så förtjust i Lill-cotte men denna avkomma var fin! Verkade också behaglig att rida.
Tyckte överlag att hopphingstarna såg fina ut, trevligt ridna med för sin ålder. Kul att se testryttarna med då dom hade ganska olika ridsätt sär den ena satte mer press på dom och den andra red mer framåt. Båda väldigt duktiga och visade hästarna på olika sätt.

Såg även dressyrhästarna och dom jag minns som fina är fairway, quinto, Zappa och även deodoro trots att jag verkar vara den enda Tycker han har en trevlig aktion och energi i sitt steg och kan tänka mig att han är ganska häftig att sitta på. Tycker att han visar mer gång, framför allt mer energi i steget än vad jag såg när jag såg honom live sist. Av dom yngre hingstarna så tyckte jag gränsbos Illusion (?) hade en otrolig galopp... Nu var den väldigt spänd när den kom in, så tog en stund innan den visade sin gång.... Men tror den kommer bli riktigt fin med utbildning och mer världsvana. Tyckte Zafferano var finare i verkligheten än vad jag sett på film. Verkade väldigt trevlig och lättriden, man hade aldrig gissat på att han bara är 3...Han är ju dessutom otroligt vacker, inte bara pga färgen jag tror man hade lagt märke till honom även som ridskolebrun Favoriten total hope var fin, väldigt lik sin far men varken han eller pappan riktigt tilltalar mig.. såg helt klart finare hingstar än honom idag.

Smaken är som baken. Jag tycket att Häkkinen var dödstrist - noll utstrålning. Inget engagemang alls. Antagligen var det för att han behöver mer utmaningar än detta.

Vilka hingstar tror ni godkänns?
Jag har inte sett något om att TH skulle vara struken, därför tror jag att han godkänns och kanske även blir bruksprovsvinnare i dressyr. Känns inte som nån högoddsare.
Zappa, Deodoro, Fairway känns det som att domarna gillar, även Klifton känns som ett hyfsat säkert kort. Quinto hoppas jag på men är lite osäker på honom, även Shizeido och Justice For U kan nog ha chans till godkännande. Zafferano borde bli godkänd tycker jag, som förvisso bara såg honom i onsdags.
Jag har inte sett hopphingstarna hoppa, och är sämst på att bedöma dem men Taloubet Star RAA hade snygg modell i onsdags, Mr Vain tyckte jag om massor men vet inte hur han hoppar. Namelus verkar ha fått fin kritik men jag tyckte han såg "svår" ut för en novis som en själv. (Mycket energi, lite tjafsig i munnen, men man såg att det fanns mycket potential).
Det är de jag kommer på nu... Blir spännande att se vad domarna säger.

T H rörde sig väldigt bra men han har ju exteriören emot sig.

Taloubet är jättesnygg men presterade nog inte ett enda godkänt språng med testryttarna. Det skulle förvåna mig oerhört om han blev godkänd.

Jag tippar på TH som bp-vinnare. Möjligen att Zappa kan utmana pga testryttarnas förtjusning. Sen tror jag att Deodoro och Troligen Fairway går igenom. Inte för att jag själv gillar varken nån av de två sistnämnda-men igenom går dom nog för att åtminstone rädda ansiktet eftersom de båda godkändes som treåringar.

Av treåringarna tror jag på Illusion (som väl isf måste byta namn) och hoppas mycket på Zafferano.

Jag tippar på TH som bp-vinnare. Möjligen att Zappa kan utmana pga testryttarnas förtjusning. Sen tror jag att Deodoro och Troligen Fairway går igenom. Inte för att jag själv gillar varken nån av de två sistnämnda-men igenom går dom nog för att åtminstone rädda ansiktet eftersom de båda godkändes som treåringar.

Av treåringarna tror jag på Illusion (som väl isf måste byta namn) och hoppas mycket på Zafferano.
Kunde inte sagt det bättre själv angående Fairway o Deodoro...

Jag funderar på Totals Hofors skenbenet förra året var han 19,5 och iår 21 Cm ?
Vill ha ordentliga skenben , gillar inte att hästarna blir mer och mer för lätta?
Kan det verkligen skilja så mycket i växt på ett år ?

Liknande trådar

Avel Nu i veckan har ju årets rådgivande bedömningar genomförts så känns som ett bra tillfället att börja spekulera i vilka hingstar som kan...
28 29 30
Svar
591
· Visningar
61 878
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar