Bruksprov 2014

Sv: Bruksprov 2014

Intressant att Helena Torstensson har anmält Armani Code till 3-års löshoppning och. Jan Brink Kleber Martini 744 bland de direktkvalificerade?

Är det så att man anmäler en hingst för att sen byta (för att mörka vilka man vill ha med), OM det nu går till så, då kommer aldrig ASVH se mig mer. Nånsin. Jag har inte varit glad på ASVH på några år, men OM nu detta är en grej till, då är det totalstopp från min sida. För alltid.

Men det är ju knappast ASVH som ligger bakom att Jan Brink har anmält på detta viset? Eller att Armani Code är anmäld i fel klass... Det är ju anmälaren som uppenbarligen tycker detta är för svårt att anmäla rätt häst, rätt ryttare och i rätt klass...

Det är inte bara bruksprovet. Jag såg att flera uppfödare hade samma problem när de skulle anmäla till riksföl (trots klara instruktioner på HUR man skulle göra)

"Som en del redan noterat är bland annat Armani Code, Chirlon och Martini anmälda till Bruksprovet. Det är naturligtvis inte så att dessa hingstar ska delta, utan helt enkelt är det så att vi på ASVH inte hunnit registrera de hingstar det egentligen ska vara innan anmälningstiden gått ut. För att kunna anmäla en hingst via TDB till Bruksprovet krävs att den har ett svenskt registreringsnummer, annars säger systemet stopp. Det är en viss fördröjning mellan vår databas och TDB, men för att ändå ha koll på hur många hingstar som kommer till start så har vi uppmanat hingstägarna att anmäla "fel" hingst. Vi vet naturligtvis vilka hingstar det egentligen är och så fort registreringen är klar (i början av nästa vecka) så kommer det att bytas till rätt hingstar."

Från ASVHs Facebook-sida.

Den som undrar jättemycket över detta kan läsa på fejjan att hingstarna som ska anmälas är under registrering men att all formalia inte är färdig ännu, därför har ägarna anmält andra hästar så att det blir rätt antal i listorna. När registreringen är klar kommer rätt hingst att stå på listan.

Senast ändrad:

Efteranmälan går inte ut förren den 27:e så bråttom kan det ju inte vara med anmälan

Senast ändrad:

Dubbel avgift? Nä men 1500 inkl moms extra enligt bruksprovspropositionen
Vet de vilka hingstar det är skulle de dessutom bara kunna strunta i efteranmälningsavgiften

Senast ändrad:

Jag är personligen fortfarande väldigt frågande till proceduren. Mycket underligt. Vad rör sig bakom kulisserna undrar jag.
Men men, jag är väl alltid skeptisk när det händer sånt här.

Ovanlig lösning på problemet. Hade inte det varit bättre att ha med alla uppgifter förutom då hingstens namn och regnr och istället skrivit där "Under registrering" och siffrorna tex "000". Vid fler "anonyma" hingstar så fortsätter bara sifferserien "001" osv. Eller något liknande.

Om inte annat så ser väl till att regga sin hingst i tid ifall man ska visa den på bruks, eller ens fundera på det.. I fjol var jag sen med att tilläggsregga en 3-åring som skulle gå testet. Skickade pappren 1 vecka innan anmälningstiden gick ut. Betalade givetvis för expresshantering, men 2 dagar senare fanns hon med och gick att anmäla...
Kan inte tänka mig att det tar så mkt längre tid bara för det är hingstar...

Tillägg; om det nu inte är nån hemlis så borde dom väl kunna säga vilka hingstar det är?

kl

Men alltså, vad är det att vara skeptisk över? Glömmer ni inte lite nu att det knappast är så att allmänheten har "rätt" att få veta vilka hingstar som är snmälda samma sekund som anmälan görs, det bara råkar vara så som TDB är upplagt. Innan TDB började användas fick man ju snällt vänta tills katalogen skickades ut! Så det är knappast prioriterat för ASVH/SWB att gå ut med de "riktiga" uppgifterna för de här anmälda hingstarna, bara det blir rätt till slut.

Sedan kan man ju tycka att hingstägarna borde fixa registreringen lite tidigare, men jag kan också förstå varför de inte gör det. Själva registreringen kostar väl den också, och skulle det vara så att något händer och hingsten inte blir anmäld så bryr man sig antagligen inte om att tilläggsregistrera heller.

Förövrigt så tycker jag att det börjar se riktigt intressant ut. Kommer nog att åka ner och titta :)

Listan nu när ordinarie anmälan stängt
50 st anmälda

3-Åriga Hingstar

X-cilent Connaisseur - Weltmeyer
Final Countdown Fürstenball - Brentano II
Destando Destano - Florestan I
Zoul Mate Blue Hors Zack - Donnerhall
Heston for U (SWB) Zuidenwind - Prestige
Caol Ila VH CI-CI Senjor Ask - Corrado WL
Calitendro II Calido I - Contendro I
Diero lux N Diarado - Cortez
Ferrero Rocher Favorit Ask - Elmshorn
Chatender 1235 ? Chacco Blue - Contender
Nimble Krake Ask - Nimble
Armani Code Armitage - Landfriese II

4-Åriga Hopphingstar

Red Hot Chilli Niveau - Wolfgang
Van Vivaldi Vivaldi - Olivi
Fernando Nabab de Reve - Indoctro
Casimir Casall la Silla - Corrado I
Catch Me Catoki - Ramonus
Commerce S Calido I - Espri
Cornydor Cornado - Polydor
Exception EK Clearway - Diamant de semilly
Blue Baron Cannavaros - Cambridge
Riverton Radisson VDL - Cornet Obolensky

4-Åriga Dressyrhingsta

Rubin JJ RayBan - Nactus
Bergåkras Amaranth Ampere - Troll
Friendly Fargo Friendship - Don Primero
RayMore JJ Rayban-Figaro R
Autograf Q Ampere - Jazz
Flambeau Ampere - Zeoliet
Zürich Zuidenwind - Figaro R
Botticelli Bocelli - Rambo

5-Åriga Hingstar Uppsutten Hoppning

Castor C Cajus - Carano
Cortino Diabeau van de Heffinck - Calido I
Elliott Casall la Silla - Goodtimes
Mr Pleasure D`ive Z Mr Blue - For Pleasure
Frans Andreo II Sandreo - Weltmeyer
E. Clintons Diamant Clinton - Diamant de Semilly

Prestationshingstar

Uncanto di Villagana Canturo - Acord II di Villagana
Dakar Douglas - Emilion
Carlo Callahan VDL - Akito Z
Luxembourg S E Larino - Iroko

Direktkvalificerade Hingstar

La Cross Larimar - Chalan
Quin Verdi - Corrado I
Absalon A-Dur - Pilot
Crusador Cassini I - Quidam de Revel
Benetton Dream Brentano II - Rotspon
Fango In Blue x Veganum x - lago C x
Detroit Dimaggio - Lord Liberty G
Comfartuna VDL Eurocommerce Berlin - Nimmerdor
Chirlon Ceylon - Kaliber
Martini Marino - Utrillo

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
559
Senast: Celinehenn
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 504
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka