brukar ni beta in era hästar?

F

Fantasi

eller släpper ni bara ut dem?

visst borde risken att åka på fång (oinbetad vbl) vara ganska liten om man släpper nu då gräste presis så pass kommit upp? har nämligen en häst som inte hunnit betats in, men i beteshagen där den skall släppas är det bara så pass med gräs att det börjar vara grönt. det är en stor hage som tillåter mycket spring och bus samt så skall den släppas med tre andra hästar.

Bor i norrland (umeå)
 
Sv: brukar ni beta in era hästar?

Jag betar in mina, börjar med en stund och ökar succesivt.
 
Sv: brukar ni beta in era hästar?

Ja, är livrädd för fång...:(

Om risken minskas...nja...svårt att säga, om hästen äter upp allt gräs på bara några dagar så äter den nog lika mycket på de dagarna även om hagen skulle vara full med gräs, om du förstår vad jag menar...

kan du inte släppa bara nån timme några dagar & öka?
 
Sv: brukar ni beta in era hästar?

Även om det bara är lite gräs, så är det bra kraft i det, Fram till midsommar har gräset som mest näring, och då bör man se upp. Har du ingen möjlighet att vänja hästen vid bete?

Immer
 
Sv: brukar ni beta in era hästar?

men gräset är bara ett par cm högt, och det är ett bete som inte såtts om på minst fem-sex år, ej klöverrikt heller. Ganska mycket tuvor.

jo nog finns möjligheten att beta in(dock inte där) men då måste den hästen komma in som en eftersläntare om ett par veckor då dom andra hästarna redan bildat en flock.. :(
 
Sv: brukar ni beta in era hästar?

Självklart beta in. Det räknas ju som foderbyte. Det är det gräs som *nyss* kommit upp som är mest näringsrikt.
 
Sv: brukar ni beta in era hästar?

hur mycket brukar ni beta in då? både räknat i tid per dag och antal dagar/veckor.
 
Sv: brukar ni beta in era hästar?

Man lurar sig på det där med gräsmängd. När hagen ser ut som en gräsmatta är det oftast betydligt mer drag i den än när den har 1 dm gräs. Jag släpper ALDRIG ut mina oinbetade. Jag har TROTS väldigt långsam och nogrann inbetning fått fång på två äldre hästar, så jag tar absolut aldrig risken att slänga ut dem rakt ut.

Utan, här betas det in OCH jag ger bakteriebalans. Dvs jag betraktar betet som ett rejält foderbyte. Trots att mina har äit grässtrån i vinterhagen innan. Jag har *peppar peppar* sluppit fång sen jag började ge bakteribalans 2 veckor vid inbetning och betessläpp.

I alla fall, mina äter det första gröna i vinterhagen där det kommer gräs. Sen får de gå en timme första dagen, 2 timmar andra dagen osv. Håller noga koll på magen, och minsta de reagerar ( t ex genom att bli lite lösa i magen, få koblajebajs eller att det luktar illa) så tas de bort från betet några dagar och handbetas bara lite, och sen tar jag det långsammare med ökningen av timmar.

Det tar mig tre veckor ungefär att vänja in dem helt, och de erbjuds hela tiden stråfoder (hö/hösilage) på betet, och naturligtvis då tiden de inte går på betet. De kan komma från 8 h bete och direkt ställa sig och äta lite hösilage, antagligen för att de själv vet att de behöver mer TS.

Som nu, när det varit TORRT lääänge och så har det kommit regn håller jag dem undan betet ett tag, det formligen exploderar därute nu och jag har för bra drag i betet för att våga släppa nu. Så just nu klipper de gräsmattan istället (jag har 'stannat' på 5 h/dygn gräs just nu, mest för att unghästen står på boxvila och det iaf är 5½ vecka kvar innan jag kan släppa ut på heldygnsbete)
 
Sv: brukar ni beta in era hästar?

Min står i en vinterhage nu där det växer lite gräs som dom går runt och noppar av, snart tänkte ja börja handbeta med honom, men i början av juni åker han till sommarstallet å där får dom gå ut på sommarbete, inte vet ja om det spelar nån roll men ja ger honom lusern från i mitten av april till oktober, typ 1 kg om dagen, för han har lite svårt att hålla vikten över sommaren när man motionerar honom å han bara äter gräs.
 
Sv: brukar ni beta in era hästar?

I vår vinterhage har ju gräset börjat växa så hästarna "betar in sig själv", så att säga eftersom hagen är stor. Vi släpper dem inte i ny hage med massor av gräs heller, utan först i en med lite mindre. Har ett välfungerande rotationssystem och vi har aldrig haft problem trots shettisar med anlag för fång.
När jag hade hästen på skolan och de gick i små hagar så fick ju inte gräset en chans att växa upp ordentligt utan de dammsög upp det direkt, då betade vi givetvis in dem när de skulle gö över i orörd hage med gräs.
 
Senast ändrad:
Sv: brukar ni beta in era hästar?

Jag är alltid försiktig när jag släpper mina på betet och låter dem vänja sig i några veckor innan jag släpper dem helt. I början går de bara någon timme, som sedan utökas successivt. Precis som redan nämnts så luras man av att det ser ut att vara så lite gräs, men det är ju faktiskt det som är 'farligast'. Så jag skulle aldrig våga släppa mina hästar på bete rakt av, trots att de hinner börja äta en del gräs redan i vinterhagen.
 
Sv: brukar ni beta in era hästar?

Jag betar alltid in.

Som flera sagt så är det första gräset det "farligaste".

Jag handbetar först, 5-10-20 minuter (ökar succesivt) och nu har jag börjat släppa henne i en annan hage (där det finns gräs) ca en timma/ dag så att hon vänjer in sig, kommer utöka timmarna där oxå allteftersom.
 
Sv: brukar ni beta in era hästar?

Jag har haft förmånen att växa upp i hästrika bygder där ”alla” hästägare släppt sina hästar plötsligt på bete tillsammans på stora frodiga gemensamhetsbeten utan tillvänjning. Fång har varit en extrem raritet om det ens förekommit.

Själv har jag under ca 20 år släppt ca 50 hästar av lättfödd ras per år plötsligt och tidigt på frodigt bete utan invänjning. En enda gång på dessa ca 1000 hästsläpp har en häst fått en lätt fång attack som relaterats till sommarbetet. Alltså 1 promille.

Därmed inte sagt att man inte ska vänja in om man kan. Men ofta är det ju inte möjligt och det kan vara bra att veta att betesrelaterat fång ändå inte är så vanligt.

Vissa principer har jag dock haft i mitt betessläpp.
Har tagit bort ev kraftfoder flera veckor innan.
Inte släppt fet häst utan låtit dessa minska i vikt under våren.
Inte släppt på beten som gödslats senaste året.

Hästar som kommit utifrån som haft fång tidigare har inte släppts förrän efter midsommar.

Vilka av dessa principer som haft betydelse kan jag inte veta eftersom jag inte haft ngn kontrollgrupp som haft andra principer.

Från studier är det dock känt att fetma ändrar omsättningen av kolhydrater i kroppen så att hästar lättare får fång. Fetma är alltså en stark riskfaktor för fång.

Andra studier har visat att en stabil flora av snälla mikrober i tarmen minskar risken för tillväxt av elaka bakterier som kan leda till fång. Ren grovfoderdiet ger stabilast tarmflora.

HH
 
Sv: brukar ni beta in era hästar?

Mina får oxå "klippa"gräsmattan.
Ett miljövänligt sätt som sparar tid, kraft o bensin.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 695
Senast: yamyam
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
12 608
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp