Brötig Häst = Rädd människa!

K

KiiiWiii

Hejsan!
Skulle vilja ha hjälp med min medryttarhäst! Han är brötig i boxen och går runt och vill inte gärna stå stilla! försökte idag att ställa han i stallgången istället men då försökte han stegra sig så grimman flög av!
Sen när han är sån här i boxen blir han brötig på ridbanan också!
Så bad min kompis att hoppa upp då jag är så feg av mig och han började bli väldigt lätt i frambenen och visade tydligt att han vill ställa sig upp så hon hoppade av! efter en stund satt hon upp igen och då skötte han sig bra!

Förra veckan när jag red honom var han super hemsk i boxen och stegrade och höll på! Gick inte att vara med honom i boxen ens! sen när vi kom ut till paddocken stegrade han flera gånger och tillslut stegrade han omkull med mig!

Nu är jag livrädd för honom! och jag vet inte hur jag ska göra för att bli av med det! Jag ska rida den här hästen hela sommaren så jag måste sluta vara rädd! Min kompis och min ridlärare hjälper mig men jag behöver klara det själv också! Har ni några tips, ideer eller egna erfarenheter som ni kan berätta om? eller bara peppande kommentarer?

Vill verkligen inte vara så mesig som jag är med hästar så finns det något sätt att bota rädsla! så vill jag gärna höra det :)
 
Sv: Brötig Häst = Rädd människa!

Om man har en häst som reser sig och dessutom går omkull när den gör det skall först gåsigenom grundligt och sedan ridas av ett proffs.
Tycker det är konstigt att inte ridläraren har sakt något.

Man är inte mesig för att man är rädd för en sådan häst då det kan sluta mycket dåligt för både menska och häst när den går över inte så skoj att hamna under hästen och riskera sin hälsa eller liv.

Kram och var rädd om dej.
 
Sv: Brötig Häst = Rädd människa!

Jag skulle absolut sluta som medryttare på en häst som uppför sig på det sättet. Risken att du skadar dig verkar vara uppenbar. Det är inte värt att ta såna risker för att få rida, anser jag.
 
Sv: Brötig Häst = Rädd människa!

Vill inte göra ett klassiskt "buke-påhopp", men har du pratat med ägaren av hästen om problemet, och är det ok för henne att din kompis rider?
Om den inte uppför sig så med ägaren så handlar det nog om er relation, och det går att jobba på, om du får hjälp av tränare och ägare. Annars låter det som att hästen kanske har ont någonstans och då måste det kontrolleras av först o främst veterinär samt kontroll av sadel.
 
Sv: Brötig Häst = Rädd människa!

Kl

Jag hade slutat som medryttare på en häst som beter sig så..min erfarenhet är att man sällan dessutom får tillräckligt med tack egentligen för att försöka lösa såna problem, trots att man kanske sätter livet till, tyvärr.
Jag har gjort det flera gånger på hästar vars bla ägare haft problem, men nu senare så funderar jag på hur värt det har varit för mig egentligen?

Hästen kan ha lynnesfel, ont eller är felhanterad..men det är inte alltid värt risken att göra sig illa tycker jag. Ska man ge sig in i det ska man också ha i baktanke på vad som kan gå fel, mao ska man känna sig väldigt säker. Vidare måste man fundera på om ägaren vet om problemet? och vad säger denne, är den villig att göra något åt det? (det finns de som inte bryr sig och säger hästen är fjantig, men som kanske har ont..och inte ens undersöker saken = ännu mindre värt att vara kvar som medryttare på den hästen!)

Skriver du att du är livrädd, låt bli för ditt eget bästa. Känner man att man inte kan hantera situationen ska man överlåta det till någon annan eller låta bli..inget illa menat med det, snarare tvärtom eftersom att risken att skada sig själv ökar om man är osäker, vi handskas ju ändå med ett halvt ton levande vikt med ibland egen vilja och man ska välja sina fighter!

En häst som redan stegrar sig i boxen och håller på känns inte hälsosamt..en häst som reser sig regelbundet kommer förmodligen att gå över, som den redan gjort, men nästa gång kanske någon sitter på? Det går fort och är lätt att hamna under.
 
Senast ändrad:
Sv: Brötig Häst = Rädd människa!

Det är skillnad på att vara feg och att lyssna på sunda instinkter. Jag tycker det låter som att du lyssnar på sunda instinkter. Om det nu är så att du är rädd så är det nog inte det bästa att hantera eller rida just denna häst. Jag menar inte detta nedlåtande på något sätt men det låter som att hästen också skulle behöva en annan nivå av hantering än den som du (och ägaren och ridläraren) verkar förmå i nuläget.

Det verkar behövas en genomgång av hästens fysik för att utesluta ont, se över fodernivåer, kanske hästen skulle må bättre av att inte vara i box utan ute så mycket som möjligt. Vad är hästens historik? hur har den betett sig förut? tidigare trauman?

Annars skulle jag föreslå att du inte rider hästen i första hand utan istället koncentrera på markhantering, med hjälp av en kunnig person som du kan lära av. Kanske är en kurs i Natural Horsemanship något för dig att gå?
 
Sv: Brötig Häst = Rädd människa!

Gå inte dit igen utan för att möjligen mocka tom box.

Det där kan sluta hur illa som helst.

Det finns normala trevliga hästar.
 
Sv: Brötig Häst = Rädd människa!

Om man har en häst som reser sig och dessutom går omkull när den gör det skall först gåsigenom grundligt och sedan ridas av ett proffs.
Tycker det är konstigt att inte ridläraren har sakt något.

Man är inte mesig för att man är rädd för en sådan häst då det kan sluta mycket dåligt för både menska och häst när den går över inte så skoj att hamna under hästen och riskera sin hälsa eller liv.

Kram och var rädd om dej.

Han beter sig bara så ibland och det är det som är lurigt, jag vet inte vilken dag han är på ett sånt humör? och eftersom jag inte känner honom vet jag inte riktigt hur han reagerar och vad han kommer att göra!

Kramar och tack för ditt svar!
 
Sv: Brötig Häst = Rädd människa!

Jag skulle absolut sluta som medryttare på en häst som uppför sig på det sättet. Risken att du skadar dig verkar vara uppenbar. Det är inte värt att ta såna risker för att få rida, anser jag.

Igår försökte jag göra det men Ägaren är helt övertygad om att han kommer sluta bete sig såhär med lite träning! Jag tycker verkligen inte att det är värt det!
 
Sv: Brötig Häst = Rädd människa!

Vill inte göra ett klassiskt "buke-påhopp", men har du pratat med ägaren av hästen om problemet, och är det ok för henne att din kompis rider?
Om den inte uppför sig så med ägaren så handlar det nog om er relation, och det går att jobba på, om du får hjälp av tränare och ägare. Annars låter det som att hästen kanske har ont någonstans och då måste det kontrolleras av först o främst veterinär samt kontroll av sadel.

Ingen fara, förstår att du undrar!
Ägaren och jag har en nära relation och hon var med när han betedde sig så i boxen och även när han stegrade omkull! Hjälpte även kompisen att hoppa upp, så det visste hon definitivt om! :)
Då hästen kom för ca 2-3 veckor sedan har inte ägaren hunnit rida honom och ha beter sig så med vem som än sitter upp! Men han är inte alltid sån här, om jag gett det intrycket?

Vi misstänker att han kan ha haft ont i hoven då han blev så stressad inne i boxen att han trampade av sig en sko?
 
Sv: Brötig Häst = Rädd människa!

Kl

Jag hade slutat som medryttare på en häst som beter sig så..min erfarenhet är att man sällan dessutom får tillräckligt med tack egentligen för att försöka lösa såna problem, trots att man kanske sätter livet till, tyvärr.
Jag har gjort det flera gånger på hästar vars bla ägare haft problem, men nu senare så funderar jag på hur värt det har varit för mig egentligen?

Hästen kan ha lynnesfel, ont eller är felhanterad..men det är inte alltid värt risken att göra sig illa tycker jag. Ska man ge sig in i det ska man också ha i baktanke på vad som kan gå fel, mao ska man känna sig väldigt säker. Vidare måste man fundera på om ägaren vet om problemet? och vad säger denne, är den villig att göra något åt det? (det finns de som inte bryr sig och säger hästen är fjantig, men som kanske har ont..och inte ens undersöker saken = ännu mindre värt att vara kvar som medryttare på den hästen!)

Skriver du att du är livrädd, låt bli för ditt eget bästa. Känner man att man inte kan hantera situationen ska man överlåta det till någon annan eller låta bli..inget illa menat med det, snarare tvärtom eftersom att risken att skada sig själv ökar om man är osäker, vi handskas ju ändå med ett halvt ton levande vikt med ibland egen vilja och man ska välja sina fighter!

En häst som redan stegrar sig i boxen och håller på känns inte hälsosamt..en häst som reser sig regelbundet kommer förmodligen att gå över, som den redan gjort, men nästa gång kanske någon sitter på? Det går fort och är lätt att hamna under.

Fast ägaren hjälper mig så mycket jag vill så det är snarare jag som ska tacka hon ;D
Ägaren har varit med för det mesta och sett hur han betett sig! så hon vet om problemet!
Jag vill inte vara med den här hästen men ägaren tycker det är bra träning för mig! och hon är övertygad om att han kommer bli en fin häst!
Tyvärr satt jag då på när detta hände men som tur var gick han inte rakt bakåt utan vek sig åt sidan i sista stund! Men vem vet vad som händer nästa gång?
 
Sv: Brötig Häst = Rädd människa!

Det är skillnad på att vara feg och att lyssna på sunda instinkter. Jag tycker det låter som att du lyssnar på sunda instinkter. Om det nu är så att du är rädd så är det nog inte det bästa att hantera eller rida just denna häst. Jag menar inte detta nedlåtande på något sätt men det låter som att hästen också skulle behöva en annan nivå av hantering än den som du (och ägaren och ridläraren) verkar förmå i nuläget.

Det verkar behövas en genomgång av hästens fysik för att utesluta ont, se över fodernivåer, kanske hästen skulle må bättre av att inte vara i box utan ute så mycket som möjligt. Vad är hästens historik? hur har den betett sig förut? tidigare trauman?

Annars skulle jag föreslå att du inte rider hästen i första hand utan istället koncentrera på markhantering, med hjälp av en kunnig person som du kan lära av. Kanske är en kurs i Natural Horsemanship något för dig att gå?

Jag håller med! Jag hade hellre haft en snäll lite äldre häst som inte gör en fluga illa!
Jag har inte ridit så länge och är väldigt lätt skrämd av "bråkiga" hästar så jag är definitivt inte rätt person för denna häst!

När han hade gått omkull ringde min ridlärare till den förra ägaren och hon sa att han ALDRIG hade stått på bakbenen förut! Men han är EXTREMT lätt i frambenen och står gärna på två ben! så undrar om det inte är lite lögn i det?

Har alltid velat gå en kurs i NH!! så hittar jag bara någon i närheten så anmäler jag mig gärna! :D
 
Sv: Brötig Häst = Rädd människa!

Jag skulle aldrig lämna över en sån häst till en medryttare och absolut inte om denna blir rädd.
Låter som att hon lämnat över problemet till dej att lösa.
Låt henne träna sin häst själv..

Är man rädd av sig ska man hålla på med lugna hästar så man kan bli tryggare, inte tvärtom, då dör det roliga att hålla på med hästar.
Jag köpte ett kallblod som var ganska tuff i början, att leda och att hålla på med i boxen. Nästan rusade över en ur boxen och man flög som en vante efter henne ut i hagen.
Då fick min sambo ta de bitarna tills jag såg att hon blev lugnare. Sen tog jag över mer och mer, och idag är hon jättesnäll och lugn att hålla på med.
 
Senast ändrad:
Sv: Brötig Häst = Rädd människa!

Jäkla oansvarigt av ägaren att inte sätta stopp för detta(ursäkta språket, men blev väldigt upprörd av ditt inlägg). Jag vet inte vilken relation du och ägaren har till varandra, men om den baserade sig på ömsesidig respekt så skulle hon se situationen ur din synvinkel och inte förneka problemet.

Det är inte svagt att be om hjälp eller erkänna när man tagit sig vatten över huvudet!

Var nu för gudsskull rädd om dig, och hoppas verkligen att du hittar en snäll och pålitlig häst att dela din sommar med:0)

Kram
 
Sv: Brötig Häst = Rädd människa!

kl

Som jag förstod det så har ägaren bara haft hästen 3 veckor?
Kankse borde ägaren ägna första tiden åt hästen själv innan denne lägger över det på medryttaren.

Ny miljö,nya människor, otrygg häst...Skulle inte rekomendera att handskas m hästen mer tills ägaren lärt känna den.
 
Sv: Brötig Häst = Rädd människa!

Jag vill inte vara med den här hästen men ägaren tycker det är bra träning för mig! och hon är övertygad om att han kommer bli en fin häst!
Tyvärr satt jag då på när detta hände men som tur var gick han inte rakt bakåt utan vek sig åt sidan i sista stund! Men vem vet vad som händer nästa gång?

Ägaren var alltså med och såg på när hästen stegrade över med dig, och tycker ändå det är lämpligt att du fortsätter hålla på med hästen? :crazy:

Jag tycker nog att ägaren ska hantera sin egen häst och inte riskera andra människors liv.. Helt makalöst oansvarigt.

Prata med henne igen och säg att du inte vill fortsätta med hästen, och stå på dig!
 
Sv: Brötig Häst = Rädd människa!

KL

Till att börja med: du är INTE feg eller mesig eller nåt annat som är rädd för hästen. Det är överlevnadsinstinkt och den ska man lyssna på!

Sen är inte jag den som protesterar när förslag om att hästen kan ha ont dyker upp, men jag tycker att det låter som ett ledarskapsproblem snarare än fysiskt. Säg till ägaren att du inte klarar av hästen och att du inte vill riskera livet för att träna hennes häst. Hon behöver hjälp av någon erfaren person som har hanterat många såna här hästar tidigare och som kan "förutse" hästens reaktioner.

Är man rädd så ökar ens reaktionstid, man spänner sig och sänder kanske ut "fel" signaler, man får tunnelseende, tänker inte klart, osv. Det är alldeles för mycket att begära att du ska kunna redan nu, och verkligen inte "bra träning" utan bara ett onödigt farligt sätt att till slut vilja sluta med hästar helt och hållet.
 
Senast ändrad:
Sv: Brötig Häst = Rädd människa!

låt ägaren ta hand om hästen själv tills den lugnat ner sig, du ska inte behöva fortsätta rida en farlig häst som du dessutom börjat bli rädd för bara för att ägaren tycker att det är bra träning :(?

har du inte ridit så länge heller så är det bättre om du hittar en häst du kan lära sig rida av, inte bara lära sig hoppa undan för hästen i boxen och klänga sig fast när den stegrar sig i ridningen. <- jag har en sån häst, min första storhäst till och med :p. först nu efter 4 år tillsammans har jag börjat hitta henne och kommit till ridning. innan var det bara uppfostring och slit och släng ridning :/.
 
Sv: Brötig Häst = Rädd människa!

Då hästen kom för ca 2-3 veckor sedan har inte ägaren hunnit rida honom vadå hunnit? och ha beter sig så med vem som än sitter upp!
Det låter mer som att ägaren själv inte vill sitta upp och tycker det är ett utmärkt tillfälle att få någon annan att tämja hennes häst :confused:

Oavsett så tycker jag (som alla andra här) att du ska leta upp en annan häst, som du kan ha -kul- med!
 
Sv: Brötig Häst = Rädd människa!

Det låter mer som att ägaren själv inte vill sitta upp och tycker det är ett utmärkt tillfälle att få någon annan att tämja hennes häst :confused:

Oavsett så tycker jag (som alla andra här) att du ska leta upp en annan häst, som du kan ha -kul- med!

Även jag håller med.
Herregud tjejen går i 9:an o en person som hon har en mycket nära relation till utsätter henne för livsfara?
:eek:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 733
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 187
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp