Bröt svansen :S

P

Ponny_Freaket

En dag förra sommaren kom Tiger, min katt in med svansen släpandes i marken. Jag blev ju såklart orolig och tänkte känna försiktigt på svansen men han drog sig undan. Jag ville åka till veterinären, men mamma ville vänta ifall det inte var något farligt. Så vi väntade några dagar utan att han blev bättre så vi åkte till en veterinär. Veterinären hittade ett sår och sa nästan genast att hon ville röntga svansen ifall den var bruten, så det gjorde vi. Då började jag bli riktigt orolig och när hon kom med bilderna såg vi att den var bruten på flera ställen! Den var nästan helt av på ett ställe och sen var det flera småben som gått av. Usch, jag ryser när jag tänker på det. Han fick medicin, som vi tvingade i honom två gånger om dagen i två veckor. Och det fanns en risk att svansen skulle amputeras. Men som tur var läkte det bra och nu är hans svans helt bra igen. Han hade en stor knöl ett tag, men den är borta nu. Men det var verkligen inte roligt, jag oroade mig varje dag för honom. Är det någon som varit med om nåt liknande? Om sin katt som blivit illa skadad eller kanske något annat djur?

Sv: Bröt svansen :S

För snart 5 år sedan bröt min en katt svansen nästan längst inne vid svansroten.

Det var en olyckshändelse dä han råkade hoppa till bakåt från köksbordet och hamnade på fönsterbrädan, precis just där vädringsanordningen satt....

Han fick kortison sprutor och tabletter för att dämpa svullnaden, pls att jag måste kolla så att svansen inte blev kall eller blåfärgad.

Även han har kvar sin fina svans, fast "knölen" finns kvar och han gillar inte att man är där och klämmer.

Min katt bröt svansen för några år sen. Vet inte vad som hände, han kom bara hem med blodbad :crazy: Det var en rakt och "fint" brott, veterinären amputerade bort 7 cm. Det var himla jobbigt efteråt, han hatade att vara inne långa perioder men var ju tvungen till det i ca 2v. dessutom var svansen rakad och hade ibland enorma "spel". Spelen var nog värst, katten tittade konstigt på den och var störd av det. Han lekte ibland med det också för han fattade inte att det var hans svans. Orsaken var ju att nerverna försökte hitta varandra igen efter operationen.
Jag klarade av att hålla honom inomhus i 3 dagar, sen var vi på återbesök hos vet och kollade stygnen. Jag släppte ut han efter, med vissheten att det kunde gå åt skogen..Men det gjorde det inte, det var sytt med ståltråd så de gick inte upp, stygnen.

Han lärde sig leva med det och det var inga problem alls med balans m.m

Min utställningskatt bröt svansen längst ut vid svanstippen när han var liten. Jag märkte inte när han gjorde det uten en dag bara den var bruten och han hade inte ont i den.

Det blir jävligt jobbigt nu bara när man har köpt en katt för massa tusenlappar för att ställa ut och så bryter den svansen och vipps så är han oduglig i utställning.

MEn det rä världens goaste kille och han är min älsklingsbäbis. Även om han inte går bra på utställningar ska han få komma ut ibland för han älskar det. Nu ivår ska han få träffa en dam som han ska få bäbisar med =)

Jag vist kan jag lämna tillbaka katten till uppfödaren eftersom han är oduglig och få pengarna tillbaka...men vem kan göra sig av med sin bäbis

:love: Älskar honom över allt annat. :love:

Varför skulle du få lämna tillbaks katten om den brutit svansen efter köpet? Är det inte en svansknick som inte synts tidigare? En benbrott märker man, det gör ont. För övrigt går det utmärkt att ställa ut en katt med svansdefekt som kastrat, men det är i högsta grad olämpligt att avla på efteresom det är en ryggradsdefekt.

Jag kanske skulle ha lämna tillbvaks min häst när han skadade sig, det var ju säkert hans förra ägares fel att han fläkte sig :angel:

Får du inte lov att ställa ut honom om du får ett veterinärintyg?

Veterinären kan inte avgöra om det är en ärftlig defekt eller om det kommer av en olyckshändelse, så som fertil får den inte ställas eftersom man helst inte ska avla på katter med ärftliga defekter såsom svansknick. Och skulle man kunna visa intyg, så blir det lite problem eftersom domaren dömer katterna utan att veta vad dom heter. Ska domaren se intyget där det står varför svansen är som den är, så står ju namnet med där=inte enligt reglerna.

Ställa ut får man göra även om den är okastrerad, men katten lär ju hamna sist varje gång eftersom den får så höga poöngavdrag pga svansdefekten...

Avla däremot.... aja baja inte avla på ospecifika defekter....

Om katten däremot bryter svansen i en olycka som man bevittnar, då kan man med gott samvete avla på katten annars inte.....

Sassy skrev:
Varför skulle du få lämna tillbaks katten om den brutit svansen efter köpet? Är det inte en svansknick som inte synts tidigare? En benbrott märker man, det gör ont. För övrigt går det utmärkt att ställa ut en katt med svansdefekt som kastrat, men det är i högsta grad olämpligt att avla på efteresom det är en ryggradsdefekt.

Jag kanske skulle ha lämna tillbvaks min häst när han skadade sig, det var ju säkert hans förra ägares fel att han fläkte sig :angel:

NEJ det är inte en knick. Har vart his veterinären och kollat upp´det och fått intyg på att det är en bruten svans. (hade det vart en knick så skulle han bli kastrerad men en gång).

DU behöver inte hoppa på mig om att jag skulle lämna tillbaka honom...det skulle jag aldrig göra. Jag bara menade att det finns den chansen men att jag aldrig skulle ta den. En kastrat men en bruten svans går ändå inte helt bra på iuatällningar!

Fick en kattunge av en arbetskompis till mamma som bara hade ca 5cm svans med en liten krok i änden. När hon var 1 år så fastnade hon i ett bärnät så illa att vi fick klippa loss nätet runtomkring henne och åka till veterinären. När vi åkte hem så hade hon bara 2,5 cm svans och ingen krok mera...

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 156
Senast: Googlarn
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 106
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 589
Senast: cirkus
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
769
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama