Bröstsele vs maratonsele?

J

JennyK

Någon som kan förklara för mej vad det är för skillnad på en vanlig bröstsele och en maratonsele?
Är det bara att maratonselen är kraftigare?
Och var hittar man bästa och finaste huvudlag och baksele till vettigt pris?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bröstsele vs maratonsele?

Jag tror det är att maratonselen är kraftigare. Vet inte något speciellt ställe där du kan köra huvudlag och baksele men har en grej du bör kolla med huvudlaget innan du köper! Ska du ha med skygglappar, se till att de är utåtvikta eller skålade så de inte ligger mot ögat. Tror du måste betala lite extra för att få detta men värt det för att hästen ska slippa ha dom tryckandes hela tiden tycker jag!

billigaste bakselen i läder har lillhästen i stav. annars är det syntetbakselar på cliffords, equiliex som gäller. där kommer du under tusenlappen, men frågan är vad som är bäst. betala 2 hundringar till och få i läder. jag tänker mest på andrahandsvärdet då, för syntet håller bra det med!
lillhästen har nog för ca 600 i läder, men den är ganska tunn.

"sitter o syr upp en egen baksele nu" faktiskt. ca 200 i utlägg.

Maratonselarna är alltid nylonförstärkta, och brukar ha snygghetsfaktor 10 med olikfärgat läder och bredare bröstor. :)

/jenny

Okej, tack! Ska kolla på Lillhästen, vill ju ha i läder.
Blir nog fler frågor från mej på det här forumet, för jag var ute och körde min fjording med rockard för första gången förra helgen! Det gick jättebra och hon tyckte det var roligt! (Kan tillägga att hästen är inkörd men inte matte ;) )

Jag har köpt en gammal arméloksele som jag tyckte var bra eftersom den är ställbar så den passar både min fjording och mammas stora frieserkorsning. Vet inte om jag behöver använda baksele till den, det var mest för att jag funderade på att köpa en bröstsele också som jag undrade och för att jag inte har något körhuvudlag. Behöver jag använda draglinor, baksele och svängel när jag kör rockarden med lokselen? Det är en vanlig tvåmansrockard på bilaxel, det finns ingen svängel på.
Jag är nybörjare, har bara kört min shettis med brösta och rockard förut men nu när jag ska börja köra fjordingen vill jag lära mej lite mer. Men här finns ju inga körtränare jag kan åka till så jag försöker lära mej själv. ;)

Jag är dålig på loksele...Men draglinor är nog bäst att ha! Baksele bör du ha om du inte bara kör på platt ridbana så hästen kan bromsa upp vagnen med den. Om du nu inte har broms på vagnen...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 364
Senast: Strandad
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 363
Senast: linnsan
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 172
Senast: Svartkatt
·
IT & mobiler Min dator kraschade i veckan så jag kikar runt efter ny men jag blir bara förvirrad. Någon som har lust att förklara skillnaden på...
Svar
4
· Visningar
686
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka