bröstsele frågor

A

AlterPride

fråga nr 1.
Under inkörningen funderar jag på att ha en billigare bröstsele (utan draglinor) och innan ni börjar hetsa upp er så ska jag endast använda den till att tömköra/dra skacklar/dra typ lätta dunkar efter så att hon får prova ha något bakom.

Varför jag inte köper en bra sele på en gång?
När jag köper en fin sele som jag har tänkt offra några tusenlappar för
så vill jag köpa en som passar BRA.

Jag är i dagsläget osäker på hur pass grov häst jag får.
och som många vet växer araber länge. (fast selar går kanske bra att korta och länga jag är ny på detta område rätta mig gärna om jag har fel)

men till själva frågan:
kan en dålig bröstsele skada/vara dålig för hästen fastän den inte får dra tunga grejer.
För i sådana fall skiter jag i hela den idén

fråga nr 2.
Denna bröstsele hade jag tänkt köpa beganad för att få de så billigt som möjligt då detta bara är nått tillfälligt så skulle jag vilja veta vad man ska mäta på hästen/selen för att veta att den passar.
Vad ska jag be den eventuella säljaren mäta och vad ska jag mäta på min häst.

Sv: bröstsele frågor

Om din arab är runt 150 i manken så kan du nog välja cob storlek, kanske med ponnthuvudlag. Selar är väldigt ställbara och det är inte många som måttsyr längre. För att veta storlek på brösta mät från armbåge till armbåge. För att mäta bukomfång till däckeln, mät hästen runt om i sadelgjords läge. Fler mått bör du inte behöva för att välja storlek.
Visst kan du använda den billiga selen till tömkörning och skakel träning. Men när du spänner för hästen första gången så bör du ha riktiga grejer. Tänk på att det ofta är lite leveranstid på selar.
Idag finns det många bra märken på marknaden som är hyffsade i pris.
Lycka till
/M

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 833
Senast: Tualma
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 255
Senast: Fetaost
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 095
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama