BröstPump tråden... *tipstråd*

Sv: BröstPump tråden... *tipstråd*

Dubbelpump ska vara jättebra om du inte redan har köpt en. Ibland måste man massera hårt som fn för att det ska komma igång. För vissa funkar det jättebra att pumpa och för andra inte alls. Lycka till.

Dubbelpump ska vara jättebra om du inte redan har köpt en. Ibland måste man massera hårt som fn för att det ska komma igång. För vissa funkar det jättebra att pumpa och för andra inte alls. Lycka till.

Jag har hyrt :)

Hur funkar det att frysa in o vad fryser man in i och hur tinar man?
Hur stora portioner till vilken ålder osv?

Tack tack, ska testa ikväll så får vi se vad vi kan prestera ;)

Jag har fryst in i sån där iskubslåda. Har lärt mig att varje kub blir 15 ml (cl?) den gången jag pumpade ur 60 enheter. Tycker det är skitkul (och MYCKET fascinerande) att pumpa...

Jag nöjespumpar förvisso bara, de gånger då sonen "sovit över" en måltid så tuttarna är fulla eller så.

Har läst att mjölken klarar sig i kylen i 6 timmar, i frysen klarar det sig upp till ett halvår. Man ska inte hälla på mer mjölk (just urpumpad) i mjölk som stått i kylen ett tag.

Tina i vattenbad så bevaras näringen som bäst.

Jag pumpar ena bröstet samtidigt som jag ammar från det andra, det hjälper enormt eftersom amningen sätter igång utdrivningsreflexen även på det andra bröstet. Om jag någon gång pumpar när jag inte ammar samtidigt börjar jag alltid med vänster bröst eftersom det är lättast att pumpa och när jag väl fått igång det kör utdrivningsreflexen på högre bröst igång och så kan jag lätt pumpa det också. Börjar jag med höger tar det en jäkla tid. Värme och massage underlättar.

Jag fryser in mjölken i glasburkar och jag fryser in en liten flaska åt gången vilket är 125 ml. Det är ganska precis en portion till min grabb på snart 8 månader. När han var nykläckt och jag satte igång att pumpa frös jag först in ½ dl i varje portion eftersom det "skulle" räcka, men han åt ju nästan en hel deciliter varje måltid redan då.

Mjölken tinas i kylen, eventuellt vattenbad.

Mjölken håller ett dygn i kylen och den håller säkert 6 månader i frysen men eftersom sammansättningen förändras över tiden brukar det rekommenderas att man inte ger äldre mjölk än 3 månader (tror jag det var).

Jag har hyrt :)

Hur funkar det att frysa in o vad fryser man in i och hur tinar man?
Hur stora portioner till vilken ålder osv?

Tack tack, ska testa ikväll så får vi se vad vi kan prestera ;)
Jag har pumpat och flaskmatat 4 barn, så jag börjar känna mig som en riktig mjölkkossa...

Jag brukar frusa in portioner på 200 ml, vilket har varit ganska precis lagoma ätportioner för mina barn. Men det beror ju lite på när du har tänkt att använda den frysta mjölken - i mitt fall har det varit efter ca 2-2½ månad när jag har sinat. Ska du använda den tidigare så kanske mindre portioner är enklare.
Jag har hällt över mjölken i vanliga enliters plastpåsar, som jag förslutit med mangummisnoddar :idea: och sen lagt i frysen.
Tina upp i rumstemperatur, i kylskåpet eller i vattenbad, men inte i mikro. Mikron värmer ojämnt och förstör näringsämnena i bröstmjölken.

Jag ångrar att jag inte la de extra pengarna och köpte en elektrisk pump, jag pumpade enbart då min dotter inte alls ville ta bröstet med flaska gick bra. Jag gjorde inget annat än pumpade tyckte jag. Jag köpte en Avent (finns elektrisk, jag hade manuell), smidigt att kunna pumpa direkt i en flaska och sen ge direkt!

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: Bufera
·
Hemmet Hjulet på min skottkärra börjar bli lite mjukt och jag tänker att det är smart att pumpa innan det blir värre! Testade med ett par enkla...
Svar
19
· Visningar
888
Senast: manda
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 506
Senast: Jeps
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 454
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar