brösta/förbygel inom dressyren...tillåtet eller?

Sv: brösta/förbygel inom dressyren...tillåtet eller?

PathOfClovers skrev:
Håller med, är faktiskt osäker på om man ens får ha det på framridningen. Man får ju inte ha hjälptyglar etc. på framridningen heller. Inte för att det är samma sak, men ändå.

benskydd, benlindor och boots är tillåtet på framridning.

Det vet jag väl? Men du kan ju knappast jämföra benskydd med tex. en svanskappa.

rostad skrev:
Jag tror ... Men förbygel tror jag inte... :bump: För brösta har inget kontakt med tyglen som förbyglen har.

du måste mena förbygel med martingal???? :confused: !!!! är ju inte samma sak som endast brösta eller förbygel.....

Om sadeln glider så hemskt mkt att din häst inte kan ridas i lugnt tempo på plan mark så ligger sadeln så otroligt dåligt att hästen förmodligen får ont av den. Köp ny sadel.

Centaur skrev:
Om sadeln glider så hemskt mkt att din häst inte kan ridas i lugnt tempo på plan mark så ligger sadeln så otroligt dåligt att hästen förmodligen får ont av den. Köp ny sadel.

hmm när sa jag så..?
det är inte så att sadeln glider såå mycket. då hade jag förstått det själv, att sadeln inte passar.

men efter träningspass, då sadeln har förflyttat sig något bakåt så är ju faktiskt brösta en lösning. åtminstonne tillsv.

frågan var alstå om det var tillåtet i dressyren att använda sig av brösta:smirk:

Enligt Mom 223 i TR II står det såhär:
"Sadling. Sadeln skall vara av engelsk typ, försedd med stigläder, stigbyglar och sadelgjord. Vojlock av tyg, läder eller skinn och dämpande mellanlägg är tillåtet. Mellanlägg får placeras mellan sadel och vojlock eller under vojlock. Dämpande sitsinlägg för ryttare är ej tillåtet. Förgjord, sadelgjordstunnel och säkerhetshandtag är tillåtet.
"P" Förutom ovanstående är även förbygel, brösta och svansrem tillåtet.
All övrig utrustning ej nämnd ovan är förbjuden och dess användade leder till uteslutning ur klass/klasser.

Så om man rider ponny är således brösta/förbygel helt okej, men ej på stor häst. Ni har säkert kommit fram till det svaret redan, men jag tänkte att det kunde vara kul att se vad det exakt står i TR.

vad är de för tävling?+ Klubbtävling eller? isf är de oftast mera generösa på reglerna.
Du kan alltid fråga om du får ha förbygel elelr va de var på framridningen. Fast hos oss så har vi dock alltihop på framridningen sen får du ta av dom innan start....

Tycker de är konstigt att man inte ska få ha förbygel på framridningen egentligen. Medtanken på att du fårrida fram emd brnskydd o spö...
så varför får skulle man egentligen inte få ha förbygel på framridningen?? De är juh bara för att sadel ska ligga kvar. okej inspänningstyglar mm är juh inte så bra, men ja.. Reglerna är konstiga inom dressyr. Glöm inte bort vilket bett du har på hästen.. Jag avrt diskad en gång, hade ett pessoa bett med EN ring i, fast använde inte ringen utan hade flyttat upp dne som ett vanligt tränsbett ändå vart man diskad :(

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 225
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 733
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 051
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka