brösta/förbygel inom dressyren...tillåtet eller?

M

MariaAhmira

är det någon som har koll på det?

det är ju ingen hjälptygel som påverkar hästen så det borde ju va ok, men jag har då aldrig sett det någon gång,
anledningen att jag frågar är att en av mina hästar verkligen är beroende av en brösta till nuvarande sadel:smirk: och hon ska starta första dresssyrtävlingen efter nyår;)

Sv: brösta/förbygel inom dressyren...tillåtet eller?

Tror INTE det är ok, enda gången det är ok är vid fälttävlansdressyren.
Men jag är osäker, har inte TR just här, rätta mej om jag har fel.

Man får INTE använda brösta eller förbygel på dressyrtävling. Det enda som är tillåtet är svanskappa (ponny) samt förgjord.

Det får man visst ha! det står ju i TR :crazy: "förjord"

På stor häst får man bara ha förgjord. På ponny får man ha förbygel, svanskappa och förgjord. Så otroligt puckat, fattar inte varför man inte kan ha tex. svanskappa på stor häst också, inte för att jag är i behov av det men över huvud taget.

hmm..
får väl helt enkelt rida ändå, och hoppas att man inte sitter på hästens rumpa efter halva programme;) hahaha

nädå, så allvarligt är det inte:p

*kl*
Får man ha det på framridningen kanske ? För i såfall kan du ju ha den på och sen bara plocka av den innnan du ska in på banan. Då borde inte sadeln åka såå långt tillbaka.

att ha det på framridningen vore ju en lösning faktiskt:)

får allt ta och lägga fram förslag till TR om det här;)

Annars är det väl bara att sadla om tusen gånger.

När ponnyn här hemma var omusklad var jag tvungen att göra det jämt (hade inten förbygel då)

om jag inte är helt ute och cyklar gäller samma regelr ang utrustning på fraridningen, benskydden är enda undantaget....

Håller med, är faktiskt osäker på om man ens får ha det på framridningen. Man får ju inte ha hjälptyglar etc. på framridningen heller. Inte för att det är samma sak, men ändå.

ska luska fram ett svar på den här frågan..ringa ridsportförnudet helt enkelt:smirk: ...

Jag tror att brösta är tillåtet för min kompiz har det på hennes pålle och rider reg derssyr... Men förbygel tror jag inte... :bump: För brösta har inget kontakt med tyglen som förbyglen har. + det står i TR att det är tillåtet och den ponnyn har tävlat i många,många år och gör det nu med. Men blir nog sista året i år... synd!

Senast ändrad:

:confused: hur sätter du fast en förbygel om den har kontakt med tyglen????

hur som helst får man inte tävla dressyr med brösta öht.

Kung Bob skrev:
vad är en förgjord?
en gjord som man sätter under/framför sadlen (den går alltså runt hästen, sitter ej fast i sadlen), den har som "knölar" (bra förklaring va?) som hamnar framför sadlen och hindrar den från att åka framåt

hmm, man skulle uppfinna en "bakgjord":idea: haha:p så man kunde hindra sadelnen från att åka bak ist!!!

:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Eller leta upp en sadel som passar bättre på hästen...;)

Jag hade förut problem med att alla sadlar jag provade på min häst åkte fram i varierande grad, var tvungen att använda förgjord vilket inte alls var trevligt. Min dam har en manke som från sidan ser väldigt fin ut, men den är lite "klen" på sidorna eller hur man ska säga. Hon är ganska smal. Till slut hittade jag hennes sadel med stort S och utan att bli ruinerad (märket är "Diamant"). Den ligger perfekt och förgjorden har jag sålt.:D

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 225
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 733
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 051
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka