D

dama_söt

la en tråd innan om bromsbett,vad som kan hjälpa...har hittat nu,tänkte tipsa er andra!!
hjorthonsolja!!funkar skitbra!!
stinker skit,använd gummihandskar opch en tvättsvamp,för lukten sitter i lääääänge...vet inte rikitgt hur vi fick tag på det,ska luska lite me mamma!!
men bromsen sätter sig inte!! :banana:

Sv: bromsar

Hjorthornsolja funkar på alla insekter nästan, men jag har för mig att det förbjöds för ett antal år sen :confused: . Vore bra om det finns att få tag på, men som sagt det stinker (tycker kanske insekterna också :devil: ). tipsa gärna om var det går att köpa!!

Jasså du har hittat det nu :) visst är det bra :bump: men som sagt lite svårt att få tag på.

dama_söt skrev:
la en tråd innan om bromsbett,vad som kan hjälpa...har hittat nu,tänkte tipsa er andra!!
hjorthonsolja!!funkar skitbra!!
stinker skit,använd gummihandskar opch en tvättsvamp,för lukten sitter i lääääänge...vet inte rikitgt hur vi fick tag på det,ska luska lite me mamma!!
men bromsen sätter sig inte!! :banana:

Håller med, luktar skit men funkar.

Tänk bara på att Hjorthornsolja kan bränna känsliga hästar och om det behandlade området utsätts för solljus kan det bli mindre kul för brunte.

Men var får man tag på det idag?

Inforuta.

Getingar gillar inte lavendel.
Vanliga flugor/broms gillar inte citron

Köp såna där oljor de använder till aromaterapi, blanda med vatten och lite olja i en duschflaska. Spreja!!

Luktar dessutom trevligt!

Jag provade att gör en lösning med typ vinäger och vitlök. Det luktade pizzadressing och hjälpte inte märkbart, däremot blev han jätte blank och len i pälsen. Fast inte lika len som när en i stallet tvättade sin häst i jodopax

Våra muterade mördarbromsar bryr sig inte om hjorthornsolja m man inte dränker HELA hästen i det. Finns dte en fläck som inte är inkletad med det så sätter sig bromsarna och kalasar där..

Jag tycker också att hjorthornsolja fungerar bra mot broms, men då det kan "bränna" vill jag inte använda det på ytor som solen kommer åt. Jag späder ut med tre delar matolja, och duttar på lite under hästens mage.

Eftersom hjorthornsolja är cancerframkallande är det numera förbjudet i Sverige. Men jag vet att det finns att köpa i Danmark.

Immer

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 790
Senast: nickan1
·
Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så...
2
Svar
31
· Visningar
4 937
Övr. Katt Blev lite inspirerad av en annan tråd och kom på att någon här kanske kan hjälpa mig! Jag bor i hus med trädgård i ett villaområde och...
2
Svar
25
· Visningar
5 639
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar