Bromsa med benen?

Blomskan

Trådstartare
Läste i en annons att en het häst skulle bromsas med benen inte bara handen.
Hur menar man då?
För att slippa eventuella påhopp om okunskap vill jag säga att själv bromsar jag en häst genom samverkan mellan sitts och hand.

Så hur tror ni att säljaren menar?

Bespara mig / oss inlägg om olämpligheten i att vistas i närheten av hästar om man inte med självklarhet kan svara på denna fråga.

Sv: Bromsa med benen?

Jag vet inte vad säljaren menar, men jag bromsar min häst genom att ibland lägga till knäna, när vi skall göra halt eller dyl.

Jag bromsar Crow, som kan bli het/stressad, genom att sitta emot och knipa åt med benen, från knä och upp mest, för att störa hans rörelse framåt och liksom låsa honom.
Det räcker numera att späna låren på rätt sätt för att han ska sakta ner.

Mmm..
Jo det är ju klart.. :)
Detta gör jag när jag "sitter till"..

Finns säkert hundra olika sätt att beskriva ett moment på. :D

Läste i en annons att en het häst skulle bromsas med benen inte bara handen.

Jag kan ju ha fel om vad han menar men underskänkeln (vaden) är framåtdrivande medans överskänkeln (låret) kan vara både framåtdrivande och förhållande. Det är ju egentligen sitsen du använder men vissa hästar reagerar som på en förhållning på om du "kniper" med låren. På motsatt sätt kan det verka framåtdrivande om du lättar lite i sadeln dvs lättar på tryck från sittbenen.

Första gången jag hörde det här lät det jättekonstigt i mina öron men efter att ha suttit på en typisk "karl-häst" som totalt sket i förhållningarna för hand och sits testade jag just knipandet med överskänkeln och det funkade-hästen gjorde halt utan tjafs varje gång från trav och på lång tygel.

Det kan också vara så att de menar att man vid halt/halvhalt ska driva hästen in i förhållningen -men det är ju ganska så självklart så varför behöver man nämna det i en annons?

Jag tycker det ö.h.t är en mycket konstig text att lägga in i en försäljningsannons. Låter som det är stora problem med hästen och att man valt att försöka illustrera problemen på ett "snyggt" sätt i annonsen, vilket jag inte tycker funkar särskilt bra.

Svar till mackan och FancyFace.

Enligt annonsen är hästen het på hinder och behöver då någon som inte sliter och drar som jag förstog det.

Vilket jag tycker är en självklarhet att inte göra på en het häst. Eller vilken häst som helst för den delen...

Jag tycker det är olika från häst till häst, att man märker av vad som fungerar. Jag rider tex mina två ganska olika eftersom de ÄR väldigt olika. Dockan kan jag rida med i stort sett bara sätet och röst. Sällan behöver jag ta i tyglarna eller skänkla med underskänkel. Då trivs hon bäst. Hon blir stressad om man håller lite hårdare i tyglarna eller stressar henne på andra vis. Frigg däremot uppskattar när man håller henne i form och verkligen arbetar henne, hon trivs inte med det andra ridsättet, då blir hon bara lat och seg och har nosen nånstans nere i sanden.
Men Frigg däremot har jag testat det där med att hålla om med överskänkel och hon stannade faktiskt. Annars har jag inte använt mig av just det. Fast Dockan gör jag iofs halt med genom att luta mig lätt tillbaka och sluta om med överskänkel nu när jag tänker efter. Så jag kanske använder det ändå utan att tänka på det?!

Däremot skulle jag en gång bli medryttare på en häst, och fick instruktioner att: om du tar i tyglarna tolkar h*n det som att h*n ska springa fortare. Om du lutar dig framåt betyder det full fart (tja, det är kanske inte så konstigt). Håller du om med skänklarna betyder det att h*n ska springa fortare.
Jaha sa jag, men hur får jag stopp på hästen då (angelwings som är jättefeg och helst bara skrittar innan hon känner en häst väl)?
Jo, vi brukar styra in henom i ett träd. Då stannar h*n.
Jag blev inte medryttare där kan jag säga, sånt är jag för feg för.

Vet inte vad jag ville säga med det här men ni får stå ut. ;)

Jo visst finns det olika sätt att rida olika hästar.

H*n som skrev annonsen kan ju ha syftat på att bromsa med sits och överskänkel.
Vi har ju alla olika sätt att uttrycka oss och samma uttryck kan mena olika saker för olika människor.

Jo visst finns det olika sätt att rida olika hästar.

Vi har ju alla olika sätt att uttrycka oss och samma uttryck kan mena olika saker för olika människor.

Det är ju så. Trots att vi kan prata, så lyckas vi inte alltid kommunicera särskilt bra! På samma vis har alla ryttare sitt individuella sätt att "uttrycka sig" (ge, kmobinera och använda hjälper) gentemot hästen - som i sin tur tolkar och reagerar på dessa på sitt sätt.

Det har ju kommit lite olika svar här... men mest intressant i allt detta tycker jag är, att hur man än väljer att bromsa, så måste hästen ges en ärlig chans att förstå vad det är ryttaren vill och inte vill. Utbildning alltså! Att man inte bara rent mekaniskt försöker påverka hästens muskler, kropp och rörelser utan även ser till att den faktiskt förstår något av alla hjälper vi pepprar dem med.

Det finns numer många filosofier, system och metoder att rida efter och ofta är ryttare aktiva med ett flertal motstridiga hjälper samtidigt, som används mer eller mindre godtyckligt, av ryttare som inte heller riktigt är på den säkra sidan… Inte underligt att så många hästar blir stressade och frustrerade så snart de får en ryttare på ryggen!!

Ägaren till den utannonserad hästen du läste om brukar kanske även involvera benen för att bromsa hästen, men det innebär knappast att det är det enda och rätta sättet på Jorden att få stopp på den (men det kanske är det sätt som fungerar bäst för dagen om den nu är van vid detta). Du kan säkert lära den att stanna för vilken hjälp eller kombination av hjälper du vill - bara du når fram till hästen och får den att förstå och vilja samarbeta!

:bow:

Riktigt bra sagt.

Håller fullständigt med om att hur som helst så är ju utbildningen A&O.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat