Sv: Bromsa med benen?
Jag tycker det är olika från häst till häst, att man märker av vad som fungerar. Jag rider tex mina två ganska olika eftersom de ÄR väldigt olika. Dockan kan jag rida med i stort sett bara sätet och röst. Sällan behöver jag ta i tyglarna eller skänkla med underskänkel. Då trivs hon bäst. Hon blir stressad om man håller lite hårdare i tyglarna eller stressar henne på andra vis. Frigg däremot uppskattar när man håller henne i form och verkligen arbetar henne, hon trivs inte med det andra ridsättet, då blir hon bara lat och seg och har nosen nånstans nere i sanden.
Men Frigg däremot har jag testat det där med att hålla om med överskänkel och hon stannade faktiskt. Annars har jag inte använt mig av just det. Fast Dockan gör jag iofs halt med genom att luta mig lätt tillbaka och sluta om med överskänkel nu när jag tänker efter. Så jag kanske använder det ändå utan att tänka på det?!
Däremot skulle jag en gång bli medryttare på en häst, och fick instruktioner att: om du tar i tyglarna tolkar h*n det som att h*n ska springa fortare. Om du lutar dig framåt betyder det full fart (tja, det är kanske inte så konstigt). Håller du om med skänklarna betyder det att h*n ska springa fortare.
Jaha sa jag, men hur får jag stopp på hästen då (angelwings som är jättefeg och helst bara skrittar innan hon känner en häst väl)?
Jo, vi brukar styra in henom i ett träd. Då stannar h*n.
Jag blev inte medryttare där kan jag säga, sånt är jag för feg för.
Vet inte vad jag ville säga med det här men ni får stå ut.