@Sofie.S , ta inte detta på fel sätt som jag kommer skriva nu utan jag säger detta som uppfödare till dig som (om jag uppfattat det rätt) står i begrepp att ge dig in i aveln. Och det med en ras som rasklubben inte hymlar om att mentala problem är utbrett.
Mitt råd, lär dig mer om MH och BPH innan du köper in en tik. Tikarnas mentalitet är dessutom ännu svajigare.
Besök mååååånga MH och BPH, inte bara i egen ras utan i flera raser så du får en objektiv syn och med egna ögon får se bra och dåliga hundar. Och fråga beskrivarna frågor. Lär dig massor.
Ett annat råd är ha gärna en mentor i rasen men bilda din egen uppfattning. Ingen mentor i världen kommer ha rätt i allt den säger.
Vi hade en mentor (vår uppfödare) i början av kennelstarten. En erkänd med många tävlings och tjänstehundar. Allt lät så bra, mentorn var supertrevlig och hjälpsam och vi litade blint på dennes erfarenhet.
Pga detta har vi släkt vår tiklinje. Med tiden insåg vi att det fanns mycket under ytan i många hundar som tystades ner. När vi valde att bryta samarbetet så blev det inte trevligt. Så hämta kunskapen från flera håll, inte bara din ras för dessvärre argumenterar en del väldigt tokigt omkrig det här med MH/BPH.
Det är så jäkla kul att vara uppfödare och tycker verkligen att du ska prova, men var säker på att du börjar med riktigt bra hundar