T
Tant Asta
Min kära polle har nyss fått på sig broddar på alla fyra som han har även i hagen då jag är livrädd för att han ska ramla eller få fläkskador. Men det har blivit ett problem. I torsdags när jag tog in honom från hagen och skulle rida hittade jag ett färskt, blödande sår strax framför ballen på vänster fram. Inte så djupt, men det blödde ganska bra. Gjorde rent det och lindade om och lät honom stå med det över natten. Morgonen efter hade det läkt ihop förvånandvärt snabbt och bra och han fick gå ut med boots på för att inte göra om det. Nu har herrn lyckats trampa sej på höger bak och även detta vart ett blödande sår. Han hade också en "rispa" på vänster bak, precis nedanför kotan, som såg ut att komma från brodden. Jag vägrar ta av brodden, för vägen till hagen och halva hagen är en isgata just nu. Men skydd? Nja, han har en ovana att alltid få av sig dem, på ett eller annat sätt. Jag vet inte hur jag ska göra. Tips på att få skydden att sitta kvar? Vill helst inte ha skydd på honom över huvud taget, men jag har insett att jag inte heller vill riskera att han blir skadad. Han har boots på alla fyra nu men det verkar inte räcka då han är en riktig snubbelgubbe. Finns det någon som har tips på vad man kan göra? Bra skydd som sitter? Även tips på hur man på lång sikt får honom mer medveten om vart han har fötterna är också välkomna!