Broddtramp...

T

Tant Asta

Min kära polle har nyss fått på sig broddar på alla fyra som han har även i hagen då jag är livrädd för att han ska ramla eller få fläkskador. Men det har blivit ett problem. I torsdags när jag tog in honom från hagen och skulle rida hittade jag ett färskt, blödande sår strax framför ballen på vänster fram. Inte så djupt, men det blödde ganska bra. Gjorde rent det och lindade om och lät honom stå med det över natten. Morgonen efter hade det läkt ihop förvånandvärt snabbt och bra och han fick gå ut med boots på för att inte göra om det. Nu har herrn lyckats trampa sej på höger bak och även detta vart ett blödande sår. Han hade också en "rispa" på vänster bak, precis nedanför kotan, som såg ut att komma från brodden. Jag vägrar ta av brodden, för vägen till hagen och halva hagen är en isgata just nu. Men skydd? Nja, han har en ovana att alltid få av sig dem, på ett eller annat sätt. Jag vet inte hur jag ska göra. Tips på att få skydden att sitta kvar? Vill helst inte ha skydd på honom över huvud taget, men jag har insett att jag inte heller vill riskera att han blir skadad. Han har boots på alla fyra nu men det verkar inte räcka då han är en riktig snubbelgubbe. Finns det någon som har tips på vad man kan göra? Bra skydd som sitter? Även tips på hur man på lång sikt får honom mer medveten om vart han har fötterna är också välkomna!

Sv: Broddtramp...

Min häst är väldigt klantig, och han tycker om att klä av sig skydden, om dom inte faller herrn i smaken...

På honom har jag globus konstläderboots och shires höga dressyrdamasker (med tre dubbla kardborrar) runt om. Det funkar jättebra.

Min valack är klumpig men efter ett tag så lärde han sig att vara mera nogran vart han satte ner fötterna ( har boots på när det är djup snö), gick mycket i början vid stenar och stockar i skogen så att han värkligen lyfte på fötterna.och nu kanske det händer någon enstaka gång att han trampar på sig själv..

Min kära polle har nyss fått på sig broddar på alla fyra som han har även i hagen då jag är livrädd för att han ska ramla eller få fläkskador. Men det har blivit ett problem. I torsdags när jag tog in honom från hagen och skulle rida hittade jag ett färskt, blödande sår strax framför ballen på vänster fram. Inte så djupt, men det blödde ganska bra. Gjorde rent det och lindade om och lät honom stå med det över natten. Morgonen efter hade det läkt ihop förvånandvärt snabbt och bra och han fick gå ut med boots på för att inte göra om det. Nu har herrn lyckats trampa sej på höger bak och även detta vart ett blödande sår. Han hade också en "rispa" på vänster bak, precis nedanför kotan, som såg ut att komma från brodden. Jag vägrar ta av brodden, för vägen till hagen och halva hagen är en isgata just nu. Men skydd? Nja, han har en ovana att alltid få av sig dem, på ett eller annat sätt. Jag vet inte hur jag ska göra. Tips på att få skydden att sitta kvar? Vill helst inte ha skydd på honom över huvud taget, men jag har insett att jag inte heller vill riskera att han blir skadad. Han har boots på alla fyra nu men det verkar inte räcka då han är en riktig snubbelgubbe. Finns det någon som har tips på vad man kan göra? Bra skydd som sitter? Även tips på hur man på lång sikt får honom mer medveten om vart han har fötterna är också välkomna!
*Kolla att inte hästen är snubblig pga problem i kroppen,smärta nånstans kan få hästen obalanserad och snubblig.Glöm inte tänderna!Kan låta långsökt ,men tandproblem kan orsaka spänningar som påverkar hela hästens balans.
Har sett hästar ändra rörelsemönster helt efter att tandproblem fixats.

*Kolla att hovarna är ok och i balans ,inga långa tår/understuckna trakter osv.
Obalanserade hovar ger obalanserad häst.Obalanserad häst(tex pga smärta/snedhet i kroppen)får obalanserade hovar.
Ibland kan det va svårt att hitta vilket som va först,men i nån ände måste man börja .

*Visst går det få hästar med dålig kroppskontroll att bli mer medvetna om sin stora kropp,tex finns det böcker om Team-metoden med bra övningar för att få hästen att bli mer balanserad/kroppsmedveten.

Hästar som går med smärta i kroppen kan få rörelsestörningar som kan ta tid att bli av med,hästen måste lära om att använda sin kropp på rätt sätt igen och börja använda muskler som kanske inte använts på länge osv.

Glöm inte hästens psyke,en häst som lätt stressar upp sig och tokspringer för minsta lilla har naturligtvis större chans att skada sig.

*Har du en klantig häst använd låga broddar och byt ut dem innan de blir så slitna att de blir sylvassa.
Prata med din hovis för mer tips,man kan trolla lite med överullning, var man borrar broddhålen osv,spec om hästen trampar på sig fram.:idea:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 520
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 574
Senast: Ceta
·
Hästvård Har hämtat hem två hästar nu! Två valacker, den ena gör inget (gammal) så funkade väldigt bra med stoet och valacken, dock är det inte...
Svar
11
· Visningar
2 146
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar