Broddtramp med trasigt horn

G

Gisburne

Under gårdagens brallserier i hagen lyckades pållan trampa sig lite nedanför kronranden på ena bak. Det blev en "reva" i hornet, cirka 1,5 cm lång och 5 mm bred eller nåt, blödde pyttelite och allt såg rent och snyggt ut. Ingen hälta, ingen ömhet. Tvättade och släppte ut i hagen igen. (Snö, massor med snö.) Tog in i box på natten. Kan inte påstå att jag var särskilt orolig, allt såg ju fint ut trots att det hade gått flera timmar sen det hände.

I morse var såret ömt och torrt och kronan var varm och lite svullen - känns som en typisk "fullblodsreaktion", det vill säga mycket väsen för ingenting, men eftersom det trots allt gick hål genom hornet så blir jag lite orolig. :o Har tvättat igen och släppt ut i hagen, men vad mer kan jag göra? Känns fel att packa in såret med bandage, vilket också blir lite svårt med tanke på var det sitter. Har inte sett någon hälta, men det är inte så lätt att avgöra när man själv är den som springer med hästen... :grin:

Bör jag vara orolig för infektion? Det är som sagt snö i drivor här, allt är djupfryst så det finns ingen lera som kan leta sig in i såret. Vad hade ni gjort?

Sv: Broddtramp med trasigt horn

Galoppbandage på sådana, alltid alltid enligt min hovslagare.

Infektionsrisk finns det, men mest när det är lerigt. Så så behöver du inte mer än hålla rent, brukar gå bra, men ta en stund att läka (min herre gör minst ett par sådana per år). Däremot är det som kan vara faran att man får problem med själva hornet när det läker. Därför min hovis är synnerligen envis med att alltid, alltid lägga galoppbandage på sådana, för att sätta tryck på, när det växer ut nytt horn från kronranden.

Han berättade hårresande historier om hur det kan bli annars. Så numera törs jag inte låta bli galoppbandaget, men i ärlighetens namn så förr bara tvättade jag och lät vara och det gick bra, men efter att ha insett hur illa det KAN gå, så törs jag inte det längre *fegis*

Minns inte allt hovis förklarade, men kunde bli hornklyft, hovsprickor och hålväggar och allt möjligt läskigt. Det 'värsta' som hänt här är att det kan bli ett 'hål' när det växer ner, som beroende på var det sitter kan vara lite besvärligt när det växt ner såpass att det kommer där man vill sömma, men so far inga större problem. Tack och lov.

Det hände min kompis häst,på samma ställe ungefär,lite längre ner. Hon packade in hela hoven/bit på benet och ställde på boxvila pga infektionsrisken är stor. Det var hennes tränare som rekomenderade det.

Boxvila borde ju vara sämre, tycker jag. Hellre en ren hage än en skitig box där bakterierna frodas - men de kanske hade väldigt leriga hagar?

Jag funderade på om jag skulle lägga galoppbandage - hade det suttit högre upp mot kronranden hade jag gjort det - men det här sitter så knäppt till. Kommer få kapsla in hela hoven i bandage i så fall och då halkar hon väl och slår ihjäl sig istället. :crazy: Efter årets händelser här törs jag knappt titta på mina hästar i hagen längre för det känns alltid som att det blir sista gången, typ. :o

Ska mickla lite med bandage och se om det går att typ tejpa fast det i nedre delen av hoven så att skon blir fri.

Jo, det är ett helvete. SItter det högt kasar det gärna upp, sitter det lågt kasar det gärna ner. Dessutom vill man ju inte trycka på mjukdelarna heller, dvs ovanför kronranden. Brukar gå åt spännande mängder silvertejp när jag är igång.

Precis, mycket tejp blire... :D Man vill ju inte tejpa precis över såret heller för luftens skull.

Det som oroar mig mest är att såret var så torrt i morse och kronan så varm och svullen. Fullblod är som de är, förvisso, men ändå. Man undrar ju hur ont det gör, om det gör ont alls.

Ja ganska leriga hagar. Mockar man flera gånger per dag och ströar blir det inte ofräscht.

Det brukar bli sådär, fullblod eller ej. Alltså varmt och svullet. Vissa haltar och känner av, andra helt obrydda.

Okej, hoppas det vänder snart då. Vi är ju äntligen på gång och ska börja hoppträna nu. *håller tumme*

Min pålle trampade sig för några dagar sen, en bit av hoven/hornet lossnade uppe på hoven och han hade några sår. Det var lera när han hade trampat sig, så var svårt att få det helt rent. Sen kom kylan dagen efter och slapp leran, men han svullnade upp lite mer varje dag, varit orolig..:(
Hade galoppbandage med sårrengörning på första dagarna.
Han har inte haft feber och inte varit särskilt öm, så hoppas på att det ska läka av sig själv:crazy:

Man kan väl inte ha galoppbandage hela tiden medan det växer ner:confused:

De där hålrummen o så kommer ändå, om man har otur, har tyvärr haft flera såna skador och det har blivit ett hålrum men inte mer. En gång ledde det till återkommande problem med att skon lossnade pga sömmarna inte satt på den sidan, det i sin tur ledde förstås till flera blödningar o bölder:crazy:

Men den gången var det en stor skada i kronranden och då hade vi bandage ett tag, och trots det uppstod ju problem. Hornet missbildades i utväxten också. Men inga allvarliga problem, trots det.

För det som ts beskriver och i snö hade jag inte satt på något i alla fall. Tvätta och ha i något som jodopax tex däremot.

Det där är tyvärr inte helt ovanliga fullblodsskador:cool: Det kan ju ha uppstått en blödning inne i hoven, därav svulllnaden....

Nej, inte när det växer ner, utan för att sätta press på tills det 'mjuka' har blivit horn igen. Annars kan man om man har otur få problem med när det bildas nytt horn.

Hovis brukar tycka jag ska ha som tumregel att när det är 'hårt' över ytan, då kan jag ta bort bandaget, dvs det är 'mer som' horn än när det är nytt.

Som sagt, på den tiden jag bara tvättade och lät vara så gickd et utmärkt, men sen hovis påpekande (och jag googlade och insåg han inte bara snackade heller) så törs jag inte låta bli galoppbandage när det är just i kronranden. Brukar behövas 7 - 10 dagar ungefär (minns inte riktigt, är peppar peppar ett bra tag sen sista nu)

Och nej, hålen ställer som jag skrev sällan till problem, problem riskerar att komma just när det ska bildas nytt horn över skadan. Därför galoppbandaget för att sätta tryck och 'hålla ihop' så hornet med större chans växer som det ska och inte 'åt alla håll och kanter'.

Men as said, gått bra alla gånger jag inte vetat bättre och bara låtit det vara. Men better safe than sorry kör jag med nu =)

Galoppbandage - alltid.
Hornet växer inte utan tryck.
Så om där inte finns något horn som trycker på så blir det till att ordna annat tryck.
Och så ut i hagen då hornet växer bäst under rörelse.

beror ju på hur djupt det är!

min har haft flera tramp i kronranden (typ 1 cm hud och 1 cm hov) trots boots men dom har inte varit särskilt djupa och alla har läkt jättefint, utan senare skador på hoven. jag tvättar och har pyriceptsalva på, lägger bandage över natten. nästa morgon så är ju såret slutet, så sant det inte är väldigt djupt! så finns ingen anledning att bandagera ute i hagen då, det enda man ska undvika är lerig hage för då kan skorpan blötas upp och det kan komma skit i såret.

jag ger dock alltid alltid arnica och calendula vid alla sårskador.

om det är skorpa på såret så är det ingen fara att släppa ut hästen.

Skorpa är det nog inte, eftersom det inte kom ut någon direkt vätska, varken blod eller nån klar vätska. (Okej, 2 bloddroppar direkt efteråt, men inget mer.) Men såret är helt torrt och ser rent ut.

Körde faktiskt på lite Arnikaliniment på kotan och kronan i morse, tänkte att det kanske kunde hjälpa mot svullnaden lite. Vid fodringen nyss såg det helt okej ut och hon var inte varm längre, men det är å andra sidan minusgrader ute.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 670
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 550
Senast: Liten
·
Hästvård Tänkte att vi kanske kundde samla lite tips och råd för enklare sårvård, för oss som inte har helt 100 koll på hur det är:angel: Jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 599
Senast: grashagen
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka