Sv: Sårvård

Men nu undrar jag om det ändå ska till en luftigare kompress så småningom eller om man ska fortsätta med Duodermkompressen hela tiden? Någon som vet mer om detta?

Då brukar jag klippa till en tilltagen bit snögg (skumgummi med klistersida) och klippa ett hål för såret. Lägga en liten bit grön kompress (minns ej namnet) och sätta ett plåster utanpå. Lätt att byta och skyddar bra mot flugor och smuts samtidigt som det får lufta (det går ju att köra utan kompress också.

Sv: Sårvård

Den gröna kompressen du menar är nog Sorbact :) en antibakteriell kompress. Dom är skitbra, vi har numera alltid en förpackningen såna i våran sjukvårdslåda i stallet :D

Undrar om någon fått Hydrocollplåster för öppna sår på hästar någon gång? KAnske bara fungerar på människor men om det finns till hästar så är det perfekt. En hud som läker kan man kalla det.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har någon vecka haft lite torrare fläckar i karlederna fram så tänkte att det kanske var mugg så köpte lactacyd och tvättat med...
Svar
2
· Visningar
704
Senast: clovergirl
·
Katthälsa En av katterna, fyra månader gammal hane, verkar ha skadat ena frambenet. Jag lämnade katterna friska och glada ute imorse och när jag...
Svar
3
· Visningar
734
Senast: Majjijann
·
Hästvård Jag vet snart inte vad jag ska göra så hoppas ni har några bra idéer. Det hela började för ca tre månader sedan när hästen slog sönder...
Svar
0
· Visningar
1 182
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 781
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama